خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه نگهداری از گیاهان گوشتی

آشنایی با نحوه نگهداری از گیاهان گوشتی

kaktus2گیاهان گوشتی دسته ای از گیاهان هستند که بسیاری از افراد فکر میکنند که نگهداری از این گیاهان بسیار آسان است ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که این گیاهان هم مانند بسیاری از گیاهان حساس نیاز به مراقبت دارند.

به طور تکنیکی، گیاهان گوشتی گیاهانی با اندامی (اغلب برگ) گوشتی، ضخیم و آبدارند. این گیاهان گوشتی آب را در برگ، ساقه یا ریشه‌های خود ذخیره می‌کنند. این گیاهان برای زنده ماندن در شرایط خشک در سراسر جهان، از آفریقا گرفته تا بیابان‌های آمریکای شمالی خود را تطبیق داده و سازگار نموده‌اند. خوشبختانه برای ما، این مکانیسم انطباقی، یک طیف باور نکردنی از فرم‌های جالب برگ‌ها و اشکال گیاهی مختلف به ارمغان آورده است (برای مثال برگ‌های اشک مانند).
به عنوان یک گروه، گیاهان گوشتی شامل برخی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین گیاهان، مانند آلوئه‌ورا و آگاو، و بسیاری از گیاهان تقریبا ناشناخته دیگر هستند. کاکتوس‌ها نیز یک زیرمجموعه از گیاهان گوشتی هستند.
مهم نیست که چه نوع گیاه گوشتی را رشد می‌دهید، قوانین بین گونه‌های مختلف بسیار مشابه است. در اینجا قوانین کلی را برای رشد دادن گیاهان گوشتی (آبدار) با کیفیت بالا را ذکر خواهیم کرد:
•    نور
این گیاهان یک پنجره رو به جنوب را ترجیح می‌دهند (نور درخشان خورشید را دوست دارند). برای دانستن این موضوع که سطح نور کافی و درست است یا خیر، برگ‌ها را مشاهده کنید. برخی از گونه اگر به طور ناگهانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند دچار مشکلی نظیر سوختگی خواهند شد. در این حال برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای و سفید در آمده و بافت‌های نرم گیاه تخریب خواهند شد. از سوی دیگر، اگر گیاه‌تان نور کافی در اختیار نداشته باشد، ساقه آن بیش از اندازه بلند می‌شود و همچنین فواصل برگ‌ها نیز از یکدیگر زیاد می‌شود. راه‌حل این است که به گیاه نور کافی رسانده و آن را هرس کنید تا به شکل اولیه خود دربیاید. انواع بسیاری از گیاهان گوشتی (آبدار) در فصل تابستان در خارج از منزل رشد می‌کنند.
•    دما
گیاهان گوشتی (آبدار) در برابر سرما، از آنچه که اغلب مردم تصور می‌کنند، بسیار مقاوم‌تراند. در صحرا نیز، این گیاهان با وجود تفاوت دمایی زیادی که بین شب و روز وجود دارد، در دماهای زیر صفر نیز جان سالم به در می‌برند. در حالت ایده‌آل، گیاهان گوشتی (آبدار) ترجیح می‌دهند درجه حرارت در طول روز بین ۷۰ تا ۸۵ درجه فار‌‌نهایت و در شب بین ۵۰ تا ۵۵ درجه فار‌‌نهایت باشد.

•    آب
گیاهان گوشتی (آبدار) را در تابستان سخاوتمندانه آبیاری کنید. البته بین دفعات آبیاری باید اجازه دهید که خاک گلدان خشک شود اما مراقب باشید به گیاه‌تان کم آب ندهید. در طول زمستان، هنگامی که گیاهان به خواب می‌روند، آبیاری را به یک بار در هر ماه کاهش دهید. آبیاری بیش از اندازه و متعاقب آن پوسیدگی بوته، شایع‌ترین علت نارسایی گیاه است. به یاد داشته باشید، هر چند گیاهی که بیش از اندازه آبیاری شده ممکن است در اولین نگاه چاق و چله و بسیار سالم به نظر برسد؛ با این حال، علت مرگ ممکن است در حال حاضر در زیر خاک و از ریشه گسترش یابد، بدین ترتیب که پوسیدگی از ریشه شروع شده و به بالا گسترش یابد. بنابراین هرگز نباید این گیاهان را غرق در آب کنید. در اینجا علائم آبیاری بیش از اندازه یا کمتر از اندازه را ذکز می‌کنیم.

آبیاری بیش از اندازه

گیاهانی که بیش از اندازه آبیاری شوند نرم شده و تغییر رنگ می‌دهند. برگ ممکن است زرد یا سفید شود یا به کل رنگ خود را از دست بدهد. چنین گیاهی ممکن است دیگر اصلاح نشود اما در این حالت نیز بد نیست آن را از گلدان درآورده و ریشه‌هایش را بازرسی کنید. اگر ریشه‌ها قهوه‌ای و دچار پوسیدگی شده بودند، ریشه‌های مرده را زده و سپس گیاه را در گلدانی با خاک خشک‌تر بکارید یا از گیاه حاضر قلمه گرفته و گیاهان جدیدی را پرورش دهید.
آبیاری کمتر از اندازه

گیاهان گوشتی (آبدار) در طول فصل رشد (بهار و تابستان) آبیاری سخاوتمندانه را ترجیح می‌دهند. گیاهی که به اندازه کافی آبیاری نشده باشد رشد خود را متوقف کرده و شروع به ریزش برگ‌ها می‌کند. همچنین ممکن است لکه‌هایی قهوه‌ای بر روی برگ ایجاد شود.
•    خاک گلدان
گیاهان گوشتی (آبدار) باید در خاکی که بسیار زهکش بوده و برای این گیاهان و کاکتوس‌ها طراحی شده است، رشد کنند. اگر به چنین ترکیب ویژه‌ای دسترسی ندارید، خاک گلدان معمولی را با یک ماده معدنی (غیر ارگانیک) مانند پرلیت مخلوط کنید تا به افزایش هوادهی و زهکشی خاک کمک کنید. این گیاهان به طور کلی دارای ریشه‌های سطحی هستند که درست در زیر سطح خاک متراکم شده و به شکل صفحه‌ای حصیر مانند در می‌آیند.
•    کود
در طول فصل تابستان (فصل رشد)، این گیاهان را مانند سایر گیاهان آپارتمانی تقویت کنید. دادن تقویت‌کننده به این گیاهان را به طور کامل در طول زمستان متوقف کنید.

مترجم: نغمه خالقی
منبع: http://houseplants.about.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *