خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / صبحانه را از وعده غذایی حذف کنیم مشکل ساز است

صبحانه را از وعده غذایی حذف کنیم مشکل ساز است

 

  • اگر صبحانه کافی و مناسب نخورید مغز اعلام گرسنگی می‌کند در نتیجه احساس خستگی زود هنگام  نیز به شما دست می‌دهد و  برای سیر شدن هر ماده غذایی نامناسب را مصرف خواهید کرد. این گرسنگی معمولاً ادامه پیدا خواهد کرد و چون بدن با ضعف روبرو شده است دیرتر احساس سیری می‌کنید. پس عادات غذایی و شکل زندگی خود و خانوادمان را تغییر دهیم تا گرفتار بیماری‌ها نشویم.

صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های غذایی برای حفظ سلامت و تقویت جسمی و روحی انسان است و همواره همه متخصصان تغذیه و ورزشکارها به لزوم مصرف وعده ی صبحانه برای حفظ سلامت تاکید دارند. حذف صبحانه از برنامه غذایی روزانه سبب کاهش توان مغز در طول روز و همچنین کاهش قوای جسمی می گردد و خطرات جبران ناپذیر دیگری را نیز در پی دارد. در این مطلب شما را با خطرات جبران ناپذیر حذف صبحانه آشنا می کنیم.

فواید مصرف صبحانه

افرادی که به وعده غذایی صبح خود اهمیت می‌دهند، در طول روز میل کمتری به وعده‌های دیگر به خصوص وعده شام دارند. هم‌چنین مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه مانع از تجمع انسولین می‌شود.

خوردن صبحانه کامل که شامل کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها می‌شود و ناهار سبک باعث تسهیل کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری ‌های قلبی و کلسترول بالا می‌‌شود.

به عقیده دانشمندان یک صبحانه سالم باید سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، کلسیم، پتاسیم و ویتامین D باشد تا بتواند بدن را از ابتلا به امراض گوناگون دور نگه دارد.

عوارض مصرف صبحانه

کارشناسان انجمن قلب آمریکا نیز باور دارند، چاقی و عوارض متعاقب آن از قبیل دیابت، ناباروری و بیماری‌های قلبی با قرار گرفتن صبحانه به عنوان وعده اصلی و مهم غذایی از بین می‌روند.

رژیم غذایی ضعیف و سیگار نیز از دیگر مشخصه های افرادی است که از خوردن صبحانه صرفنظر می کردند و آنطور که محققان گفته اند همه این عوامل در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی دخیل هستند.

احساس گرسنگی کاذب

اگر صبحانه کافی و مناسب نخورید مغز اعلام گرسنگی می‌کند در نتیجه احساس خستگی زود هنگام  نیز به شما دست می‌دهد و  برای سیر شدن هر ماده غذایی نامناسب را مصرف خواهید کرد. این گرسنگی معمولاً ادامه پیدا خواهد کرد و چون بدن با ضعف روبرو شده است دیرتر احساس سیری می‌کنید. پس عادات غذایی و شکل زندگی خود و خانوادمان را تغییر دهیم تا گرفتار بیماری‌ها نشویم.

کاهش توانایی مغز

بسیار از مدارس در سراسر جهان صبح‌ها زودتر باز می‌شوند تا اگر دانش آموزان به هر دلیلی صبحانه نخورده‌اند در مدرسه صبحانه بخورند. با حذف صبحانه قدرت گیرایی و تیزهوشی دانش آموزان کاهش می‌یابد و توانایی آن‌ها برای حل مسائل کم می‌شود.

برای اینکه کودکان در سنین مدرسه، اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدای شب صرف کرده و تا حد امکان کودکان در ساعت معین و ترجیحاً زود بخوابند. برای صبحانه از فرنی (آرد برنج یا آرد گندم سبوس‌دار همراه با شیر و شکر)، شیر برنج، حلیم و عدسی که اغلب مورد علاقه کودکان این سنین هستند و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردارند، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان، کره و مربا، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر و فرآورده‌های غلات مثل شیرین گندمک همراه با شیر را نیز می‌توان استفاده کرد.

بی نظمی در قاعدگی خانم‌ها

تحقیقات ثابت کرده‌اند خانم‌هایی که صبحانه را از وعده غذایی خود حذف کرده‌اند بیشتر دچار بی نظمی در قاعدگی می‌شوند. در نتیجه چند روز قبل از خونریزی احساس گرسنگی و ضعف شدیدی دارند. همچنین دردهای شکمی بیشتر و شدت خونریزی مشکلات دیگری برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. خوردن صبحانه ابتلا به یبوست را نیز کاهش خواهد داد.

چاقی و اضافه وزن

چاقی و عوارض جانبی آن مثل دیابت، ناباروری و حمله قلبی از مهم‌ترین مشکلاتی است که امروزه تعداد بسیاری از انسان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.حذف کردن صبحانه نه تنها چاقی و افزایش وزن را به دنبال دارد، بلکه کاهش وزن را بسیار سخت‌تر کرده و  باعث می‌شود در ادامه‌ی روز احساس گرسنگی کاذب داشته باشید و نیاز بیشتری به تغذیه پیدا کنید.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *