خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / علت خونریزی از لثه چیست

علت خونریزی از لثه چیست

  • خون‌ریزی لثه یکی از مشکلات نگران کننده‌ای است که به دلیل عفونت لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا برخی بیماری‌های داخلی بروز می‌کند. افراد مبتلا در حین مسواک زدن یا خوردن یک میوه سفت دچار خونریزی لثه می‌شوند.

 

بهزاد هوشمند، متخصص و جراح لثه به نقل از سیمرغ با اشاره به بیماری‌های لثه افزود: تحلیل و تورم لثه که منشأ التهابی و غیر التهابی دارد، تغییر رنگ و تغییر ماهیت لثه، ترشح چرک از شیار و خونریزی لثه، قوام لثه و جابه‌جایی دندان‌ها بر اثر بیماری‌های لثه ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است بر اثر تخریب استخوان فک نیز ایجاد شود.

 

 

خونریزی شایع‌ترین علامت بیماری‌های لثه است و خونریزی از لثه ممکن است خود به خود یا به دنبال تحریک غذا خوردن باشد. خونریزی ممکن است به دنبال میوه خوردن و مسواک زدن باشد. خارش لثه و درد مبهم در لثه از سایر نشانه‌های وجود بیماری لثه و نسوج نگهدارنده دندان است.

خونریزی از لثه می‌تواند به دنبال التهاب باشد، لثه متورم می‌تواند با کوچک‌ترین تحریک، دچار خونریزی شود. خونریزی اگر خود به خود باشد علل عمومی باید بررسی شود. به عنوان مثال ممکن است اشکال سیستم انعقادی خون، موجب خونریزی از لثه یا خونریزی از بینی شود. البته شیوع این حالت، نسبت به بیماری‌های لثه کمتر است، اما وجود دارد. البته مصرف برخی دارو‌ها هم ممکن است موجب خونریزی از لثه شود. توصیه می‌شود خونریزی از لثه‌ها را جدی گرفته و بررسی توسط متخصص انجام شود.

عامل اصلی التهاب و خونریزی لثه و نسوج نگهدارنده دندان، بیماری‌های میکروبی و بیماری عفونی است و برداشتن جرم از روی دندان باید انجام شود، چون پلاک میکروبی می‌تواند روی جرم تشکیل شود.

آیا بزاق دهان می‌تواند بر جرم سازی روی دندان نقش داشته باشد؟

بله. اگر کلسیم و فسفر بزاق افراد بالاتر باشد این بزاق جرم‌ساز است. برای تشکیل جرم نیاز به میکروب نداریم؛ اما سطح جرم، سطح ناهموار و خشنی است که میکروب را نگه می‌دارد. هر عاملی که باعث شود مجموعه میکروبی داخل دهان تشکیل شود شرایط را به سمتی هدایت می‌کند که تخریب نسوج نگهدارنده دندان اتفاق بیفتد.

سیگار کشیدن از عوامل اصلی آسیب‌زننده به سلامت لثه‌هاست، میکرو ارگانیسم‌های microorganisms موجود در لثه می‌توانند از طرق جریان خون به تمام ارگان‌های بدن گسترش یابند و عوارض‌اش را در آن ارگان‌ها بگذارند.

*میکروارگانیسم‌ها microorganisms:میکروب، میکروارگانیسم، ریزسازواره یا ریزاندامگان، جاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. ریزاندامگان شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، آغازیان، و برخی قارچ‌ها هستند. ریزاندامگان‌ها در همه جا، از آب و هوا گرفته تا خاک، روی پوست بدن و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند. به گونه‌ای که زندگی برای جانوران و گیاهان، بدون وجود میکروب امکان‌پذیر نیست. یعنی این میکروب‌ها فلور نرمال بدن جانوران و موجودات زنده هستند.

خون‌ریزی لثه یکی از مشکلات نگران کننده‌ای است که به دلیل عفونت لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا برخی بیماری‌های داخلی بروز می‌کند. افراد مبتلا در حین مسواک زدن یا خوردن یک میوه سفت دچار خونریزی لثه می‌شوند.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *