خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه مراقبت از گلخانه

آشنایی با نحوه مراقبت از گلخانه

سسگلخانه محلی برای کشت گیاهان است، که به وسیله پوشش‌های شفاف پوشیده شده‌است. پوشش گلخانه یاعث ایجاد اثر گلخانه‌ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می‌گردد. گلخانه‌ها که از نظر اندازه متغیرند گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می‌کنند.درادامه مطلب زیر با نحوه مراقبت از گلخانه آشنا خواهید شد.

رطوبت و آبیاری

آبی که از شیر آب گرفته می‌شود، در صورتی که سرد باشد و مستقیم به پای گیاه داده شود، در تابستان گیاه را دچار شوک می‌کند. در نتیجه همیشه در گلخانه خود یک سطل پر از آب داشته باشید که دمای آن با دمای محیط متعادل شده باشد. یک راه آسان برای ایجاد رطوبت این است که یک سینی پر از آب در داخل گلخانه بر روی زمین قرار دهید تا به مرور تبخیر شود و رطوبت محیط را تامین کند.

برای کاستن از رطوبت محیط در تابستان می‌توانید پنجره‌ها و دریچه‌های گلخانه را باز کنید تا بدین وسیله از گرم شدن و سوختن گیاهان جلوگیری کنید و آن‌ها را خنک کنید. همچنین اگر علاقه دارید می‌توانید دریچه‌های اتوماتیک تعبیه کنید. این دریچه‌های اتوماتیک نسبت به گرما و رطوبت محیط حساس هستند و در مواقع لزوم باز و بسته می‌شوند. استفاده از پنکه‌های مکنده نیز باعث سهولت کار می‌شوند.

نظافت سالیانه

نظافت و نظارت منظم به استحکام گلخانه کمک شایانی خواهد کرد. به‌خصوص اگر گلخانه شما از چهارچوب چوبی ساخته شده باشد که احتمال پوسیدگی آن را بیشتر می‌کند. پنجره‌ها و شیشه‌های کثیف از ورود نور خورشید به داخل جلوگیری می‌کنند و این باعث می‌شود بذرهای کاشته شده رشد نکنند.

بهترین زمان برای نظافت پیش از فصل بهار می‌باشد. به این ترتیب شما آفت‌های بجای مانده از زمستان را جمع آوری کرده و به بیرون می‌ریزید. همچنین گلخانه شما در این موقع از سال، در کم تراکمترین حالت خود قرار دارد. سعی کنید یک روز آفتابی را برای این کار انتخاب کنید، زیرا به باز کردن در و پنجره‌ها احتیاج است و مشخص است که نمی‌خواهید آن را در هوای سرد زمستان انجام دهید و به گیاهان و جوانه‌های تحت آزمایش خود آسیب برسانید.

خارج گلخانه

اجزاء خارجی گلخانه از قبیل در و پنجره‌ها و جداره‌های خارجی را با آب گرم و اسفنج شستشو دهید. قسمت‌های فوقانی و مرتفع گلخانه را نیز به همین ترتیب تمیز کنید، با این تفاوت که می‌توانید اسفنج خود را به سر یک دسته جاروی بلند ببندید و نظافت کنید. برای نظافت جداره‌هایی که دچار رسوب یا خاک گرفتگی شده‌اند، از آب با فشار زیاد استفاده کنید. برای خشک شدن سریع‌تر، روزی را انتخاب کنید که کمی نسیم و باد بوزد. بعد از نظافت، می‌توانید جهت جلوگیری از ورود هوا به داخل، در نقاطی که هوا نفوذ می‌کند از لایه‌های حبابی محافظ استفاده کنید تا حرارت مورد نیاز در فصل بهار را در داخل گلخانه حفظ کنید.

شیشه‌های شکسته یا ترک خورده را تعویض نمایید. می‌توانید در چهارچوب‌های چوبی از رنگ‌های محافظ چوب استفاده کنید و آن‌ها را عایق کنید؛ ولی توجه داشته باشید که هیچکدام از این کار‌ها، آسیبی به گیاهان موجود نزند.

داخل گلخانه

هنگام شروع کار در داخل گلخانه، قبل از هر چیز وسایل برقی (از قبیل بخاری و رادیو و…) را خارج کنید. سپس تمام اشیاء از قبیل گلدان‌ها، چهارپایه‌ها، طاقچه‌ها و ظروف و ابزار را خارج کنید. اگر بعضی از گیاهان به سرما حساستر هستند، آن‌ها را به محیطی گرم‌تر منتقل کنید، در غیر اینصورت با ورق‌های عایق بپوشانیدشان و سعی کنید برای مدت طولانی در محیط خارج نمانند. اگر دمای خارج بسیار سرد است، باید سعی کنید آن‌ها را در محیط داخل گلخانه نگاه داشته و مواظب باشید در حین کار به گیاهان برخورد نکنید.

کیسه‌های رشد گیاهان را دور بیندازید. شاخ و برگ‌های ریخته شده را جمع آوری کنید، کف گلخانه را جارو کنید تا خاک و برگ باقی مانده جمع شود و همچنین شاخه و برگ‌های مریض یا مرده را بچینید و بسوزانید. گیاهانی را که در حال مرگ هستند یا قبلاً مرده‌اند، دور بریزید. مسیر حرکت و دیواره‌ها را با مواد ضد عفونی کننده بشویید و در آخر تمام سیستم‌های آبیاری، روشنایی، تهویه و دریچه‌ها و پنجره‌ها را امتحان کنید تا از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شوید.

مترجم: امیر ماتیو علوی

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *