خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / نحوه پرورش موز

نحوه پرورش موز

1516828-9884-lخیلی ها علاقه دارند که در منزل خود موز بکارند وآن را پرورش دهند درادامه مطلب زیر نحوه پرورش موز در منزل را به شما کاربران عزیز اموزش خواهیم داد.

جنس Musa نوعی از موز مقاوم است که به خوبی رشد می‌کند. از آنجایی که بیشتر نمونه‌های درختان موز مقاوم به ارتفاع ۴ تا ۶ متر می‌رسند، بنابراین برای پرورش این گیاه نیاز به فضای مناسبی دارید.

پرورش موز

درختان موز مقاوم علاقه دارند که در نور کامل تا نیم سایه قرار بگیرند و خاک خوب زه‌کشی شده و همچنین مرطوب باشد. درخت موز برخلاف اینکه آن را به عنوان درخت می‌شناسند، در واقع یک گیاه دائمی است (بزرگترین گیاه در جهان). آن قسمتی از این گیاه که شبیه تنه‌ی درخت است در واقع دسته‌ای از برگ‌های فشرده به هم هستند. در گیاه شناسی به این نوع از تنه‌ی درخت، شبه ساقه می‌گویند که به معنی ساقه‌ی کاذب است. تمام رشد گیاه در درون ساقه‌ی کاذب اتفاق می‌افتد مانند زنبق اختر.
برگ‌های غول پیکر درخت موز مقاوم که در برخی از گونه‌ها ممکن است به ۳ متر هم برسند، یک هدف کاربردی دارند. زمانی که طوفان‌ها و گردبادهای گرمسیری رخ می‌دهد، دور تا دور برگ‌ها پاره می‌شود. اگرچه ممکن است ظاهر گیاه کمی بد شکل شود اما این پارگی‌ها موجب می‌شود که برگ‌های درخت موز در بادهای شدید از جا کنده نشوند. تکثیر کردن درخت موز به وسیله‌ی تفریق یا جدا کردن بوته انجام می‌شود که برای این کار احتیاج به یک بیل با لبه‌های تیز و دسته‌ای محکم است.

انواع‌ درخت موز مقاوم

ساقه‌ی کاذب موز مقاوم دوره‌ی زندگی کوتاهی دارد که فقط تا زمان گل دادن و میوه دادن عمر می‌کند. این روند ممکن است بیش از یک سال زمان ببرد بنابراین اگر گیاه‌تان را در آب و هوای سردتر بکارید، شانسی برای دیدن میوه‌ی موز نخواهید داشت. اگر موفق شدید که میوه‌ی موز را ببینید باید خود را فردی خوش شانس بدانید اما این میوه احتمالا قابل خوردن نخواهد بود.

انواع درختان موز مقاوم

  • Musa basjoo که دارای بیشترین تنوع است و اکثریت موزهای مقاوم را شامل می‌شود.
  • Musella lasiocarpa یا موز کوتوله، یکی از انواع درختان موز است که دارای میوه‌های زرد غول پیکر و شبیه به کنگر فرنگی است
  • Musa velutina یا موز صورتی که سریع شکوفه می‌دهد و از این رو مستعد میوه دادن است. (اگرچه میوه‌های آن دارای هسته‌های زیادی است که برای خوردن مناسب نیست)

این گونه‌های بدون میوه‌ی موز از قرن سیزدهم تا‌کنون در جزیره‌ی Ryukyu ژاپن، پرورش داده شده است و از فیبرهای شاخه‌های آنها در بافتن پارچه و حتی در ساخت کاغذ استفاده می‌شود.
از لحاظ جنبه‌ی زینتی، درخت موز مقاوم در کنار گیاهان یک ساله که دارای برگ‌هایی با رنگ‌های روشن هستند و دیگر گیاهان گرمسیری مانند گل اختر و یا پیل گوش‌ها (گیاهانی دارای برگ‌های بزرگ و قلبی شکل)، ترکیب فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کنند.

مراقبت از درخت موز در فصل زمستان

مراقبت از درختان موز در زمستان، کار آسانی است. درختان موز مقاوم به سرعت رشد می‌کنند و در یک فصل به طول ۴ متر با برگ‌های ۱۵ سانتی‌متری می‌رسند. زمانی که اولین دوره‌ی سرما اتفاق می‌افتد، درخت موز از بین می‌رود و روی زمین می‌افتد. برای اینکه درخت موز شما بتواند دوره‌ی سرما را تحمل کند، قبل از اولین دوره‌ی سرما، ساقه‌ها و برگ‌ها را قطع کنید تا فقط ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر از گیاه در بالای خاک باقی بماند. در این زمان درخت موز نیاز به ستونی از مالچ با کیفیت دارد که روی قسمت باقی مانده از گیاه، ریخته شود. در بعضی مواقع، بسته به اندازه‌ی درخت موز ممکن است این ستون مالچ چندین متر ارتفاع داشته باشد. جهت سهولت در برداشتن مالچ در فصل بهار، بهتر است که یک قفس توری سیمی روی گیاه قرار دهید و سپس مالچ را بریزید. درختان موز مقاوم را همچنین می‌توان در درون گلدان کاشت که در آن صورت در فصل سرد این امکان وجود دارد که گیاه را به مکان گرم منتقل کنیم.

مترجم: لیلا لباسچی
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *