خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / نمک بخوریم یا خیر؟

نمک بخوریم یا خیر؟

73836_100نمک خوراکی یا نمک طعام از سدیم و کلر ساخته شده است. در آب محلول است و از مهم‌ترین املاحی است که در تغذیهٔ روزانه مورد استفاده‌است. نمک طعام به صورت معادن عظیمی در ته‌نشین‌ها و رسوب‌ها در ضمن چین خوردگی‌ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می‌شود. همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان موجود است و در صورت لزوم قابل استخراج می‌باشد.درادامه مطلب زیر به شما میگوییم که خوردن نمک خوب است یا بد.
۱۱ دلیل برای اینکه نمک خوب است
۱. نمک باعث کنترل قند خون می‌شود: نمک حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. در حقیقت رژیم غذایی محدود از نمک مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و مصرف متعادل نمک یعنی نه مصرف بیش از اندازه و نه مصرف بسیار محدود باعث بهبود مقاومت به انسولین می‌شود.
۲. نمک یک آنتی‌هیستامین طبیعی است: مقداری نمک بر روی زبان باعث بهبود واکنش‌های آلرژیک و حمله آسم می‌شود.
۳. بدن برای حفظ PH مناسب معده به نمک نیاز دارد: اسید معده عبارت است از هیدروکلریک و نمک سدیم کلرید. وجود مقادیر کافی اسید معده برای هضم مناسب غذا ضروری است. ۹۰ درصد افراد در آمریکا دارای سطح پایین اسید معده هستند. در نتیجه مشکلات گوارشی و هضم ناقص مواد غذایی مشکلی بسیار شایع است.
۴. نمک ترشح آدرنالین را کاهش می‌دهد: آدرنالین یک هورمون ضروری و مهم در زمان استرس است و در زمان خطر به انسان کمک می‌کند تا بتواند از خطر بگریزد. اما تنها در زمان استرس کاربرد دارد. وقتی ترشح آدرنالین بیش از حد و خارج از محدوده مناسب شود عوارض متعددی را برای بدن به همراه دارد.
۵. نمک کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد: نمک به علت سرکوب کردن هورمون‌های استرس ریتم متابولیک را بهبود و زمان خواب را تنظیم می‌کند. شاید به همین علت افرادی که رژیم‌های کم‌نمک مصرف می‌کنند، اختلالات خواب را گزارش کرده‌اند.
۶. نمک باعث تناسب‌اندام می‌شود: مقدار متعادل نمک باعث افزایش متابولیسم و حفظ وزن در محدوده نرمال می‌شود.

برای افراد سالمی که سبک زندگی سالمی دارند و از غذاهای آماده، فرآیند شده و سایر مواد غذایی گفته‌شده استفاده نمی‌کنند. نیازی به کاهش مصرف نمک نیست. اما اگر مرتباً از غذاهای آماده، فست‌فودها و انواع غذاهای غیر خانگی استفاده می‌کنید، مسلماً نیاز است که میزان مصرف نمک را کاهش دهید

۷. نمک باعث بهبود عملکرد تیروئید می‌شود: بالأخص نمک یددار در این زمینه بسیار کمک‌کننده است.
۸. نمک باعث هایپراسمولاریته در مایعات خارج سلولی می‌شود: این مسئله باعث افزایش متابولیسم می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت نمک باعث افزایش متابولیسم می‌شود. وقتی مایعات خارج سلولی هیپواسموتیک باشد. درنتیجه پروتئین و گلوکز در درون سلول شکسته شده، کاهش می‌یابند. بنابراین متابولیسم کم می‌شود.
۹. نمک باعث افزایش حرارت بدن می‌شود: افزایش دریافت نمک با افزایش گرمازایی (گرمای تولید شده توسط بدن) در ارتباط است.
۱۰. نمک باعث تعادل هورمونی می‌شود: کاهش دریافت نمک در رژیم غذایی باعث افزایش تولید هورمون آلدوسترون می‌شود. آلدوسترون مانع از دفع سدیم از طریق ادرار و عرق می‌شود. ولی دفع املاح دیگر مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم را افزایش می‌دهد. در نتیجه این املاح در بدن کاهش می‌یابند. کمبود منیزیم امری شایع است. اما اضافه کردن سدیم به رژیم غذایی از طریق نمک راحت‌تر از بازگرداندن منیزیم می‌باشد.
۱۱. نمک باعث می‌شود تا طعم و مزه غذا بهبود یابد: نمک اجازه می‌دهد تا غذا خوردن به امری لذت‌بخش تبدیل شود. این مسئله برای افراد بسیار لاغر از جهت بهبود اشتها اهمیت دارد. برای افراد دارای اضافه‌وزن هم نمک باعث می‌شود تا این افراد به جای اینکه از کمیت و مقدار غذا لذت ببرد. از کیفیت و خوشمزگی غذا بهره‌مند شود.
چه نمکی خوب است؟
نمک غیر تصفیه‌شده طبیعی که به‌صورت نمک کوهی یا نمک دریایی وجود دارد، بهترین نوع نمک است. این نمک به علت اینکه سرشار از سایر مواد معدنی نیز می‌باشند، مناسب‌تر است؛ البته به شرط این که آلوده به فلزات شیمیایی نباشد و بهداشتی باشد.

چه مقدار نمک باید مصرف کرد؟
مقدار سدیم توصیه‌شده ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز است که دریافت بیش از این مقدار با خطر بیماری‌های مختلف در ارتباط است. اما دریافت بسیار کمتر از این مقدار هم مضراتی را به همراه دارد. وقتی روند متابولیسم کند است و کم‌کاری تیروئید وجود دارد مجاز به مصرف مقادیر بیشتر نمک تا محدوده توصیه‌شده هستید. اما اگر از بیماری‌های کلیوی یا فشارخون در عذاب هستید میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید.
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که افراد بیش از ۲۴۰۰ میلی‌گرم سدیم در طول روز مصرف نکنند. این مقدار به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری نمک است و نباید بیش از یک قاشق چای‌خوری در غذاها در طول روز نمک وجود داشته باشد. مصرف غذاهای آماده، مواد غذایی فرآیند شده، مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، فست‌فودها، غذاهای رستورانی، سوسیس و کالباس، شورجات، ترشی جات، لواشک‌ها، خیار شور، تنقلات شور (چیپس و پفک و کراکرها)، کنسروها و … باعث افزایش نمک مصرفی بیش از مقدار توصیه‌شده می‌شود.
سخن آخر:
مصرف نمک در حد اعتدال نه‌تنها برای بدن ضرر ندارد بلکه ضروری است و عملکرد قسمت‌های مختلف را تنظیم می‌کند. در عین حال زیاده‌روی در مصرف نمک نیز مضرات فراوانی را به همراه دارد. در حقیقت برای افراد سالمی که سبک زندگی سالمی دارند و از غذاهای آماده، فرآیند شده و سایر مواد غذایی گفته‌شده استفاده نمی‌کنند. نیازی به کاهش مصرف نمک نیست. اما اگر مرتباً از غذاهای آماده، فست‌فودها و انواع غذاهای غیر خانگی استفاده می‌کنید، مسلماً نیاز است که میزان مصرف نمک را کاهش دهید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

60-660x300

چه غذاهایی ارگانیک هستند ؟

در طول دورۀ تبدیل یا گذار، اصول استاندارد ارگانیک باید در مزارع یا واحدهای زراعی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *