خانه / سبک زندگی / آموزش نحوه ضدعفونی کردن سالن محل پرورش قارچ

آموزش نحوه ضدعفونی کردن سالن محل پرورش قارچ

61019_841

اگر شما هم به پرورش قارچ مشغول هستید باید قبل شروع کار سالن ویژه پرورش را سم زادیی و عاری از هر گونه حشره و مواد سمی کنید در این پست به آموزش نحوه ضدعفونی کردن سالن محل پرورش قارچ می پردازیم .

۱

نا گفته پیداست که استفاده از حشره کشها در طول دوره پرورش قارچ کاری نادرست است. حشره کشها ضمن اینکه خطر آفرین هستند ممکن است به میزان تولید قارچ و کیفیت آن نیز آسیب بزنند. در ضمن اکثر حشره کشها را به دلیل درجه سمیت بالا ودوره کارنس طولانی نمی توان برای قارچ مورد استفاده قرار داد.
باتوجه به تمام گفته های یاد شده به این نتیجه می رسیم که در مورد این مشکل نیز مثل تمام مشکلات دیگر پیشگیری بهترین راه حل است.
تا قبل از شروع کار می توان تقریبا از تمام سموم استفاده کرد بدون اینکه خطری متوجه کار ما شود. بهتر است سالن جدید را حدود یک هفته مانده به شروع کار پرورش آغاز کنیم. سالنی که برای اولین بار جهت پرورش قارچ مورد بهره برداری قرار می گیرد احتمالا تعداد زیادی تخم لارو٬ شفیره یا حشره بالغ را در خود جای داده است که مبارزه با آنها اندکی زمان می برد. شاید بتوانیم حشرات بالغ را با یک بار استفاده از حشره کشها از بین ببریم ولی مبارزه با تخم آنها کار دشواری است. برخی از این تخمها به حدود یک هفته وشاید هم بیشتر زمان برای تفریح نیاز دارند. از طرفی سمومی که بتوانند به طور کامل تخم حشرات را نابود کنند نیز وجود ندارد. سمی مانند دیمیلین می تواند روی تخم حشرات تاثیر بگذارد اما از یک سو این تاثیر کامل نیست واز سویی دیگر احتمالا این سم به تمام درزها وشکافها راه نمی یابد بنابراین باید سم پاشی در چند مرحله انجام شود تا بتواند بر تمامی اشکال مختلف حشرات تاثیر بگذارد.
می توان از چند نوع سم با کیفیت ها وکارایی های مختلف نیز بهره گرفت، برای این کار میتوان ابتدا از یک سم بالغ کش مثل دیازینون٬ مالاتیون وغیره همرا با یک سم تخم ولاروکش مثل دیمیلین استفاده کرد. استفاده از سمی مانند دیمیلین باید با دقت وبر طبق دستورالعمل آن صورت گیرد، به نحوی که سم به تما نقاط سالن پرورش و اتاقهای مربوط برسد وبر تخمها ولاروهای پنهان تاثیر بگذارد. بالغ کشها به علت متحرک بودن حشرات بالغ راحت تر تاثیر می گذارند و کار با آنها راحتر است.
تخم ولارو کشها را بهتر است که دو بار به فاصله ی ۴-۳ روز به کار برد. بالغ کشها را در طول هفته بهتر است که هر۳-۲ روز مورد استفاده قرار داد تا به این ترتیب حشرات بالغ معدوم و از تخم ریزی مجدد آنها جلوگیری شود. با انجام این کارها سالن در حد نیاز از حشرات پاک می شود. ادامه یافتن این پاکی در گرو رعایت اصول بهداشتی کنترل ورود وخروجها وبی منفذ بودن سالن است.

۲

ضدعفونی سالن پرورش قارچ پیش از شروع کار
بهتر است که سالن پرورش قارچ حدود یک هفته مانده به شروع کار پرورش گند زدایی شود. انواع زیادی از مواد گند زدا وجود دارند که می تواند برای عمل ضد عفونی مورد استفاده قرار گیرند، در این میان بهترین آنها سمی است که علاوه براشکال فعال بیماریها بتواند در هاگ آنها نیز تاثیر بگذارد. فرمالین سمی است که در حال حاضر برای گند زدایی اکثر سالن های پرورش قارچ به کار برده می شود. برای استفاده از این سم محلول ده درصد فرمالین را به نسبت۵/۱-۱ لیتر در هر متر مربع از سالن مورد استفاده قرار می دهند، به این ترتیب که محلول پاشی تا حد شستن کامل سقف دیوارها وکف سالن انجام می گیرد. پس از پایان عمل ضد عفونی باید فضای سالن به مدت ۷۲-۴۸ ساعت کاملا بسته باشد تا بخارات حاصل از این سم روی نقاط مختلف سالن ودرون روزنه ها و شکافهای موجود در سقف ودیوار تاثیر بگذارد.
همچنین می توان از فرمالکس برای ضد عفونی سالن و ابزار موجود در آن استفاده کرد. این ماده به صورت گاز است ومی تواند به منافع سالن نیز رخنه و در حد نیاز آنها را ضد عفونی کند.

۳

ضد عفونی نمودن سالن کشت
از جمله اقدامات اولیه و اساسی برای ضدعفونی محیط در حین انجام کار ایجاد یک حوضچه کوچک آب آهک در مدخل ورودی سالن کشت می باشد، به طوری که کلیه افرادی که وارد سالن کشت می شوند بتوانند کف کفش های خود را داخل آب اهک قرار داده و از ورود آلودگی احتمالی جلوگیری کنند. در ضمن پنجره های سالن کشت بایستی حتما” مجهز به توری شوند.
برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل سالن جهت ضد عفونی نمودن سالن کشت و پرورش قارچ روش های مختلفی وجود دارد از جمله

الف – سم پاشی با مواد ضد عفونی کننده

ب – ضد عفونی با بخار

مطلوب ترین روش استفاده از ماده ای به نام فرمالدئید با نام تجاری فرمالین می باشد. این ماده خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد. برای استفاده فرمالین مایع را به صورت محلول ۲۰ سی سی فرمالین + ۴۰ گرم پرمنگنات در آورده و از تولید گاز حاصل برای ضد عفو نی نمودن ۳ متر مکعب فضا استفاده می شود.

.

نکات و هشدارها

چند نکته در رابطه با استفاده از فرمالین

پس از ضد عفونی با فرمالین درب سالن باید به مدت ۲۴ ساعت بسته شود تا گاز فرمالین تمامی مجرا ها را فرا گرفته و اثر کند .

جهت مخلوط کردن فرمالین با پرمنگنات بایستی حتما فرمالین را بر روی پرمنگنات ریخت تا از بروز انفجار جلوگیری شود .

گاز فرمالین عقیم کننده است، بنابر این سعی کنید در معرض گاز آن قرار نگیرید .

گاز فرمالین سبب سوزش چشم و ریزش اشک می شود، بنابر این اگر این حالت دست داد نشان دهنده آن است که گاز در سالن وجود دارد و نبایستی کیسه ها را به داخل سالن منتقل کرد تا زمانی که گاز کاملا” تخلیه شود .

 

آموزش نحوه ضدعفونی کردن سالن محل پرورش قارچ

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

شستن لباس نوزاد را بلد باشیم

    برای پاک کردن لکه های ناشی از ریختن شیر مادر،شیرخشک،لکه های غذا و ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *