خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل آهاری

آشنایی با گل آهاری

Zinnia Elegans 5گل آهاری (نام علمی: Zinnia) نام یک سرده از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است.درادامه مطلب زیر با گل آهاری بیشتر آشنا خواهید شد.

گل آهار Zininas L. : ازگیاهان یکساله تیره مرکب کمپوزه Composees و از گلهائی است که از خیلی قدیم کاشتن آن در ایران معمول بوده .گلش کلاپرک ساده یا پُرپَر است که بسته به جورهای مختلف رنگهای متنوعی دارد .
جورهائیکه سابقأ در ایران میکاشته اند پا بلند کم پَر یا نیمه پُرپَر که چندان زیبا نبوده ولی سالهای اخیر در اروپا و آمریکا جورهای پاکوتاه و گل درشت بدست آورده اند که خیلی جالب توجه و زیباست .
 

اقسامی که بیشتر درگلکاریها کاشتن آن معمول است بشرح زیرمیباشد :

۱ ـ گل آهار ظریف Z. elegans : قسم قدیمی است که قد آن ۵۵ تا ۷۰ سانتیمتر و کلاپَرکَش نیمه پُرپَر به رنگهای سفید ، زرد ، قرمز ، ارغوانی و بنفش بوده است .
۲ ـ گل آهار کوتوله Z. Liliput : که بوته های آن خیلی کوتاه و کلاپَرَکَش که کاملا پُرپَر است کوچک و بسیار پُر گل میباشد .
۳ ـ گل آهار کالیفرنی بزرگ Z. California geant : که قد بوته اش ۵۰ سانتیمتر و گلهای خیلی درشت و رنگهای متنوع و زیبا دارد .

۴ـ گل آهار لوتر Z. Luther : به بلندی ۵۰ سانتیمتر و گلهای درشت بسیار پُرپَر .
۵ ـ گل آهار مکزیکی : که قد بوته آن از ۳۵ سانتیمتر تجاوز نکرده کلاپَرَکَش کوچک ساده یا پُرپَر است .
گل آهارZininaمحل گرم و آفتابی را می پسندد .
همچنین یک دوره موقتی خشکی و بی آبی را تحمل می کند .
اما برای یک رشد طبیعی به خاکی با رطوبت کافی نیاز دارد .
با این وجود باید توجه داشت که آب و هوای بارانی و بسیار مرطوب برایش مضر است . این گل برای تزئین تپه گلها یا حاشیه های تابستانی آفتاب رو بسیار مناسب است . و از جورهای پا بلند آنهم برای کاشتن میان باغچه ها میتوان استفاده کرد . به کودهای خاصی نیاز ندارد و در یک خاک خوب باغچه بخوبی رشد میکند .

 

 

تکثیر:
این گیاه بوسیله بذر تکثیر میشود ، از جهت کاشت دانه های آهار باید در هوای نیمه گرم فروردین کاشته شود . نهالهای جوان نباید زیاد در کنار هم باشند و اگر چنین بود ، تعدادی از آنها را تُنُک میکنند تا رشد بقیه جوانه ها تسهیل شود . سپس بعد از کمی رشد که بلندی نهالها به ۶ سانتیمتر رسید ، آنها را در اواسط خرداد که هوا روبه گرمی میرود در باغچه میکارند .فصل گل دادن این گیاه ازخرداد تا فصل سرما ادامه خواهد داشت .

کاربرد:
این گل برای تزئین تپه گل ویا حاشیه های آفتابی بسیارمناسب است وبه واسطه تنوع رنگ گلها و داشتن فرمهای پا کوتاه و پا بلند و طول مدّت گلدهی ازگیاهان زینتی بسیار جالب وجذاب می باشد.
آهاررامی توان بطورانبوهی مخصوصاً درباغچه های بزرگ که نیازبه گیاهان مقاوم به کم آب دارند کشت نمود .

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *