خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه کاشت و پرورش گل تکمه ای

آشنایی با نحوه کاشت و پرورش گل تکمه ای

product-27-1-thumb2گل تکمه ای یکی از مورد گلهایی است که با رنگهای متنوع به باغچه منزل شما جلوه خاصی خواهد داد.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش گل تکمه ای آشنا خواهید شد.

گل‌های تکمه‌ای، گل گندم نیز نامیده می‌شوند، اما نام تکمه‌ای رایج‌تر است. آیا می‌دانید دلیل این نام چیست؟ دلیل آن گل‌های کوچک ۳-۲ سانتی‌متری است که دقیق به اندازه دکمه‌های یک کت هستند.

این گل‌ها اغلب به رنگ آبی درخشان هستند. رنگ‌های دیگر این گل عبارتند از: سفید، صورتی، بنفش، قرمز، خرمایی و به رنگ گل رز.
گل های تکمه‌ ای روی ساقه‌های نازک و پراکنده رشد می‌کنند. این گل‌ها چه به صورت خشک شده و چه به صورت تازه به منظور گل آرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها عضو ثابت بسیاری از دسته گل‌ها هستند.
بوته‌های این گل تا ۱ متر ارتفاع دارند.

تکثیر گیاه

گل‌های تکمه‌ای از بذر پرورش داده می‌شوند. می‌توانید بذر این گل‌ها را به طور مستقیم در باغ گل بکارید یا می‌توانید جوانه آن‌ها را ابتدا در خانه رشد داده و سپس آن‌ها را به بیرون از خانه منتقل کنید.
اگر می‌خواهید آن‌ها را بیرون از خانه بکارید، دانه‌های آن‌ها را در اوایل بهار در خاک قرار دهید. برای نشا کردن آن‌ها را ۴ هفته قبل از آخرین یخبندان در خانه پرورش دهید. گل‌های تکمه‌ای می‌توانند در پاییز کاشته شوند، به‌خصوص در مناطقی که آب و هوای گرم دارند. کاشته‌های فصل پاییز باید در برابر سرمای شدید حفاظت شوند.
تعداد روز‌های لازم برای جوانه زنی این گیاه ۲۱- ۸ روز و زمان شکوفه دهی از بهار تا تابستان است.

چگونه گل تکمه ای را رشد داده و از آن مراقبت کنیم؟

کتاب‌های باغبانی به شما می‌گویند چه زمانی گل تکمه‌ای را پرورش دهید؛ آن‌ها باید در معرض نور کامل خورشید قرار بگیرند. اما ما بر اساس تجربه به شما می‌گوییم که این گل در سمت شمالی خانه به خوبی رشد می‌کنند.
این گیاه در خاک متوسط به خوبی رشد می‌کند و خاک خشک را نیز به‌خوبی تحمل می‌کند. خاک باید به‌خوبی زهکش باشد. هر ماه یک بار به خاک گیاه تقویت کننده چند منظوره اضافه کنید.
زمانی که گل‌های‌تان به خوبی در خاک مستقر شدند، گل‌های زیادی تولید می‌کنند؛ پس از آن سرعت تولید گلِ آن‌ها کمی آهسته‌تر می‌شود. از آن پس گل‌ها با سرعتی آرام و پیوسته تا یخبندان جوانه خواهند زد. با اینکه این گل‌ها یک‌ساله‌ هستند، اما به نسبت سرسخت هستند.

بیماری‌ها و آفات

گل‌های تکمه‌ای نسبت به بیماری‌ها و آفات مقاوم هستند. البته آن‌ها می‌توانند در آب و هوای خیس و بسیار مرطوب دچار آفات و کپک شوند. اگر آفات یا بیماری اتفاق افتاد، فوری آن را با مواد دفع کننده آفات یا قارچ‌کش‌ها از بین ببرید.
رهایی از شر آفات باغ و باغچه با آفت کش های طبیعی بهتر است، زیرا به ‌کارنبردن مواد شیمیایی در باغبانی و باغبانی موافق با طبیعت یکی از وظایف هر انسانی است که به حفظ طبیعت می‌اندیشد.
مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.gardenersnet.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *