خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / گیاهان را در فصل زمستان چگونه آبیاری کنیم؟

گیاهان را در فصل زمستان چگونه آبیاری کنیم؟

80940112-5289496افرا دی که برای اولین بار است که کشت وکار را شروع کرده اند شاید ندانند که در فصل زمستان نیز با اینکه بارش زیاد است گیاهان نیاز به آبیاری دارند ولی در این فصل رعایت نکات درادامه مطلب زیر ضروری است.

ضرورت آبیاری در زمستان

اگر در منطقه باغبانی شما، احتمال بارش برف سنگین نیست یا بادهای خشک زیاد می‌وزد، آبیاری در زمستان حیاتی است. با این‌که گیاهان شما در خواب زمستانی هستند، اما آن‌ها زنده‌اند و نیازمند رسیدگی هستند. در این دوره برخی سوخت و سازهای اصلی گیاهان باید با آبی که از خاک دریافت کردند، تامین شود. ریشه‌ها در زمستان مستعد خشک شدن هستند، اگر آبیاری نشود ممکن است دچار زیانی شوند که تا چند سال ادامه داشته باشد.
آبیاری گیاهان در درجه انجماد هوا، سبب می‌شود که بیشتر باغبانان تصور کنند اگر خاک را خیس کنند، یخ زده و به ریشه ها آسیب می‌زند. وقتی شما آبیاری را در اوایل روز انجام دهید موجب می‌شود تا گیاه شما آن را جذب کند و به یخ زدگی شبانه نرسد. آب به عنوان یک تله برای گرما عمل کرده و سبب می‌شود تا اطراف ریشه‌ها گرم‌تر از هوای بیرون شود. هنگامی که با پوشش‌های عایقی مانند کرباس یا پلاستیک، گیاه خود را بپوشانید، حرارت اضافی موجب محافظت بیشتر گیاه از سرمازدگی می‌شود.

بهترین زمان آبیاری چه وقت است؟

نیازی نیست که شما مانند بهار و تابستان گیاهان را آبیاری کنید اما لازم است چند بار در ماه، به طور کامل آنها را آبیاری کنید. برای حصول نتیجه بهتر در سالیان دراز، بهتر است درختان بزرگتر را به روش آبیاری قطره‌ای، آب بدهید و گیاهان کوچکتر را تا چند سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک، آب بدهید. فقط مطمئن شوید که زمین خیلی خیس نماند، رطوبت زیاد می‌تواند موجب خفگی و پوسیدگی ریشه شود.
به عنوان یک قانون کلی، زمانی که دست به خاک زدید و خشک بود، زمان مناسب آبیاری است. همچنین زمانی که دما بالای ۲۵ درجه سانتی گراد باشد و وقتی باد نمی‌وزد، باید گیاهان را آبیاری کنید. باد خشک نیز می‌تواند مقدار زیادی از آبی را که شما به گیاه‌تان داده‌اید، جذب کند، پس اگر در منطقه‌ای هستید که احتمال وزش بادهای خشک را می‌دهید باید در آبیاری گیاهانتان دقت بیشتری داشته باشید.

مترجم: کوروش نظری
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *