خانه / سبک زندگی / آموزش کاردستی / چگونه گل را خشک کنیم

چگونه گل را خشک کنیم

images

شما هم جز افرادی هستید که می خواهید گل هایی که هدیه می گیرید را نگه دارید ، در این پست چگونه گل را خشک کنیم را بیان می کنیم .

خشك كردن گل‌هاي طبيعي البته فوت و فني دارد و اگر كسي بدون دانستن قواعدش دست به اين كار بزند، نتيجه كار مجموعه‌اي از گياهان درهم تنيده بدرنگ مي‌شود كه نگهداري‌اش در خانه چنگي به دل نمي‌زند.

اما اگر بكوشيد با چند روش ساده اين كار را ياد بگيريد، آن وقت ديگر مجبور نيستيد گل‌هاي دوست داشتني‌تان را دور بريزيد.

 

روش پرس كردن گل‌ها مي‌تواند روش خوب و ساده‌اي باشد. دستگاه پرس گل دو صفحه نئوپان است كه در ۴ طرفش سوراخ‌هايي دارد و به وسيله پيچ و مهره روي هم بسته شده‌اند. براي استفاده از اين دستگاه بايد گل‌ها را لاي روزنامه قرار داد و آن را بين دو صفحه دستگاه گذاشت. وقتي گل‌ها تحت فشار قرار بگيرند، خشك مي‌شوند اما دقت داشته باشيد هنگام قرار دادن گل‌ها لاي روزنامه روي گل به طرف پايين باشد. اين روش براي خشك كردن بيشتر گل‌ها (از جمله ژريرا، بنفشه، مارگريت و گل‌ها و برگ‌‌هايي كه ارتفاع و عمق كمتري دارند)‌ مناسب است، اما گل‌‌هاي جعفري و داوودي نبايد با اين روش خشك شوند.

البته اگر اين دستگاه در دسترستان نبود، مي‌توانيد از تعدادي كتاب سنگين نيز براي اين كار استفاده كنيد.

 

با دانه‌هاش شن هم مي‌شود گل‌‌هاي خشك و خوبي از كار درآورد. براي اين كار بايد ابتدا شن‌ها را شست و كاملا تميزشان كرد. سپس بايد گل‌ها را داخل شن خواباند. دقت داشته باشيد كه درون شن سنگريزه‌هاي درشت نباشد تا آسيبي به گلبرگ‌هاي گل نرسد.

 

استفاده از سيليكاژل هم مي‌‌تواند روش خوبي باشد. اين ماده شيميايي كه در داروخانه‌ها موجود است، ماده‌اي به رنگ آبي آسماني است كه وقتي رطوبت را به خود مي‌گيرد به رنگ صورتي درمي‌آيد.

پس مي‌توان گل‌هاي تازه را درون اين ماده فرو برد و تا زمان خشك شدن آنها صبر كرد.

سيليكاژل را چندين مرتبه مي‌توان استفاده كرد يعني وقتي مرطوب و صورتي رنگ است، آن را درون فر گاز قرار داده تا دوباره آبي رنگ شود.

يادتان باشد اين ماده دانه‌هاي درشتي دارد، به همين دليل لازم است قبل از استفاده آسياب و سپس الك شود.

 

استفاده از سيليكاژل بهترين روش براي خشك كردن گل‌هاي حساسي چون ليليوم و آنتريوم است.

خشك كردن گل‌ها در محلول گليسيرين و آب داغ هم روش خوبي براي گل‌هاي خوشه‌اي مثل شاخه‌هاي اكاليپتوس است. روش كار به اين صورت است كه بايد يك قسمت از گليسيرين را با دو قسمت آب داغ نمك زده مخلوط كرد و شاخه‌هاي گل را درون آن فرو برد.

 

براي سريع‌تر خشك كردن گل‌ها با اين روش مي‌توانيد از روش اتو كردن استفاده كنيد، يعني گل‌ها را بين دو دستمال كاغذي قرار دهيد و چند ورق روزنامه زير و روي آن قرار دهيد و سپس اتو را روي آن بگذاريد. اين روش راه خوبي براي خشك كردن گل رز و كامليا خواهد بود.

 

با این روش ها می توانید گل ها را مدت طولانی نگه دارید .

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

شستن لباس نوزاد را بلد باشیم

    برای پاک کردن لکه های ناشی از ریختن شیر مادر،شیرخشک،لکه های غذا و ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *