خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونه تره فرنگی بکاریم ؟

چگونه تره فرنگی بکاریم ؟

lauchتره فرنگی از مهمترین سبزی‌ها با ارزش غذایی بالا و اثرات دارویی قابل توجه به شمار می‌رود و اثرات ضدسرطانی و آنتی‌بیوتیکی در مقابله و پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های روده دارد. با این‌حال، عصاره‌ی این سبزی سمی است و مصرف این عصاره، ممکن است موجب سردرد، تهوع و در موارد حاد مرگ شود.درادامه مطلب زیر به شما نشان میدهیم که چگونه تره فرنگی بکاریم.

تره فرنگی چیست؟

ممکن است شما سوال کنید که “تره فرنگی چیست؟” تره فرنگی‌ها با نام علمی (Allium ampeloprasum var. porrum)، عضوی از خانواده‌ی پیازها هستند و خویشاوندی نزدیکی با پیازها، سیر، موسیرها و پیازهای کوهی دارند. تره فرنگی‌ها برخلاف همتایان خود به جای پیازهای بلند دارای ساقه‌های بلند و باطراوت هستند. از ساقه‌ی تره فرنگی به عنوان جایگزینی برای پیاز در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود.

چگونه تره فرنگی پرورش دهیم؟

تره فرنگی‌ها می‌توانند از طریق دانه و یا از طریق نشا کردن، پرورش پیدا کنند. زمانی که تره‌‌فرنگی را از طریق دانه پرورش می‌دهید، اغلب آسان‌تر است که کار پرورش را در داخل خانه آغاز کنید. اگرچه این گیاهان در برابر سرما مقاوم هستند اما یخبندان‌های سخت می‌تواند به گیاهان جوان آسیب برساند. دانه‌ها را در گلدان‌های جداگانه به منظور سهولت در انتقال آنها (انتقال از گلدان به باغچه)، حدود شش تا هشت هفته قبل از فصل رشد و یا در اوایل بهار، بکارید. زمانی که ارتفاع جوانه‌ها به ۱۵ سانتی‌متر رسید، آنها را به باغچه منتقل کنید.
بهترین مکان برای پرورش تره فرنگی مکانی است که دارای نور کامل و خاک دارای کود و خوب زه‌کش شونده است. زمانی که تره قرنگی‌ها را در باغچه می‌کارید یک شیار کم عمق ( حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر) ایجاد کنید و گیاهان را به فاصله‌های ۱۵ سانتی‌متری از هم، درون این شیار بکارید و مقداری خاک سبک به اطراف آنها اضافه کنید. اطمینان پیدا کنید که همه‌ی تره‌فرنگی‌ها را آبیاری کرده‌اید و سپس لایه‌ای از ماچ ارگانیک به خاک اضافه کنید.
در زمان رشد تره‌فرنگی با استفاده از خاک درون شیار، دور ساقه را بپوشانید تا رنگ ساقه‌ها روشن بماند. این روش بسیار مشابه روشی است که برای روشن نگه داشتن رنگ کرفس ها استفاده می‌شود.

برداشت کردن تره فرنگی

زمانی که ارتفاع تره‌فرنگی‌ها به اندازه‌ی طول یک مداد رسید، شما می‌توانید کار برداشت را شروع کنید. کار برداشت از تره‌فرنگی‌ها باید قبل از گل دادن گیاه انجام شود. این زمان بهترین زمان برای مصرف تره فرنگی است هر چند که می‌توان آنها را برای چند هفته درون یخچال نیز نگهداری کرد.
برای چه افرادی که از آشپزی لذت می‌برند یا حتی آنهایی که طعم ملایم پیازها را دوست دارند، به منظور تولید‌ی دائمی، دست به کار پرورش تره فرنگی نمی‌شوند؟!

این روش کاشت پرورش برای تره سبزی خوردن نیز به همین شکل است.


مترجم: لیلا لباسچی
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *