خانه / آرایشی و زیبایی / سلامت مو / چند نکته بهداشتی برای نگهداری موهای بلند

چند نکته بهداشتی برای نگهداری موهای بلند

موی بلند

در ابن قسمت سایت برای شما نکاتی را برای نگهداری مو های بلند تهیه کردیم با ما همراه باشید در اداه مطلب برای سلامت موهای بلند بهتر است برس از چه جنسی باشد ؟در بازار انواع برس‌ها با دندانه‌های فلزی، چوبی و پلاستیکی وجود دارد و به ترتیب استفاده از برس‌های چوبی، فلزی و سپس پلاستیکی بهتر است. برس‌های پلاستیکی روی تارهای مو الکتریسیته ساکن ایجاد و مرتب شدن موها را دشوار می‌کنند و به ساقه مو آسیب می‌زنند. بهترین انتخاب، برس چوبی است.

درست است موی بلند زودتر موخوره می‌گیرد ؟
موخوره در اثر خشکی بیش از حد ساقه مو ایجاد می‌شود که این خشکی می‌تواند ناشی از مواد رنگ و دکلره مو، استفاده از سشوار یا اتوی داغ (که باعث تبخیر ناگهانی آب ساقه مو می‌شود) یا مصرف برخی داروها باشد. به هر حال موی بلند بیشتر در معرض این آسیب‌هاست. مهم‌ترین درمان موخوره هم استفاده از شامپوی ملایم، محصولات چرب‌کننده مو و کوتاه کردن بخش شاخه‌شاخه شده ساقه آن است.

موبلند‌ها باید چه شامپویی بخرند ؟
شامپوی ملایمی که چربی مو را زیاد از بین نبرد. البته این نوع شامپوها در برخی افراد که مو و پوست خیلی چربی دارند، اصلا کثیفی مو را از بین نمی‌برد. برای این افراد اخیرا محصولاتی با نام شامپوهای دوکاره یا ۲×۱ عرضه شده که مواد موثر قوی‌تری دارند اما در عین حال عوامل چرب و نرم‌کننده را هم همزمان دارند و مشکلات ذکر شده را برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

می‌گویند شامپوی ایرانی به سر ما بیشتر می‌سازد راست می‌گویند ؟
رقابت تجاری در بازار شامپو خیلی تنگاتنگ و شدید است و تولیدکنندگان پیام‌های مشتری‌پسند زیادی پخش می‌کنند. مثلا اینکه محصولشان بسیاری از مواد موثر در رشد مو مثل گزنه، کافئین یا ماینوکسیدیل دارد در حالی که این مواد از راه پوست سر جذب آنچنانی و موثری ندارند بنابراین شامپو حتما نباید گران و مارک معروفی باشد؛ فقط باید چربی را بزداید و مناسب پوست و موی سر باشد، می‌خواهد ایرانی باشد یا خارجی.

موهای بلند را چطور بشوییم ؟
شامپو را کف سر بزنید و همان مقدار با کف را به ساقه مو منتقل کنید. لازم نیست ساقه مو را چنگ بزنید که چربی‌اش بیش از حد گرفته شود سپس آبکشی کنید و نرم‌کننده و سرم بعد از حمام بزنید.

ماسک موهای موجود در بازار برای موهای بلند آسیب‌دیده از ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. برای انتخاب این محصولات چه نکته‌هایی را در نظر بگیریم ؟
برای انتخاب این محصولات نباید گول قیمت آن را بخورید. تمام محصولات مراقبت از موهای خشک و آسیب‌دیده حاوی مواد نرم‌کننده‌ای هستند که پوششی را روی مو ایجاد می‌کنند و سیلیکون، گلیسیرین، دایمتیکون یا روغن آرگان دارند. برای مراقبت از موی بلند فقط باید آبرسانی شود و آن را چرب نگه ‌دارید. حتی استفاده از سس مایونز یا انواع روغن‌های طبیعی گیاهی مثل کنجد، زیتون، کرچک، بادام و… هم موثر است. این چربی باعث ماندگاری رطوبت بر ساقه مو می‌شود و مو سالم می‌ماند. نیازی هم به هزینه آنچنانی نیست.

مواد کراتینه و ویتامینه این محصولات واقعا موثرند ؟
اگر این محصولات حاوی ویتامین‌ هم باشند، ویتامین‌ها از ناحیه سر جذب نمی‌شوند و به درد ساقه مو هم نمی‌خورند. این بوهای خوش و عکس‌های جذاب میوه و دیگر مواد خوراکی در محصول، فقط جنبه تبلیغاتی دارد. البته در کار تخصصی پوست، در روش مزوتراپی ویتامین‌های B را با فاکتور رشد به پوست سر تزریق می‌کنیم و نتیجه هم می‌گیریم اما شامپو مگر چقدر روی سر می‌ماند که پوست سر بتواند این ویتامین‌ها را جذب کند آن هم بدون هیچ ماده فعال‌کننده‌ای! اما اگر روش کراتینه کردن برای موهای خیلی زمخت و خشک درست استفاده شود، ممنوعیتی ندارد. البته مواد شیمیایی متصاعد شونده از این روش ضررهای خاص خود را دارند که باید در نظر گرفته شود اما محلول‌های کراتینه دوفاز، فرمالدییدهای مورد استفاده در روش کراتینه را ندارند بلکه فقط مواد نرم‌کننده‌ای‌ هستند که موها را لخت می‌کنند و فقط اثرشان شبیه مواد کراتینه است.

ماسک‌های داخل حمام و خارج حمام چطور؟ مفیدند ؟
همه این محصولات فقط یک لایه چربی روی مو ایجاد و آنها را از آسیب محیطی حفظ می‌کنند. ماسک‌های مخصوص داخل حمام چرب و سنگین‌ترند و باید در مدت کوتاهی آب‌کشی شوند تا بخشی از آن روی مو بماند و همه آن از بین نرود اما خارج حمامی‌ها سبک‌ترند و روی موی خشک هم استفاده می‌شوند.

خانمی که موی بلند دارد چه کند که موهایش گره نخورد ؟
شب‌ها قبل از خواب مو را با بافت یا بستن ساده و بدون کشیدگی ریشه ببندید، موها را در حالت گره خورده به زور برس و شانه نزنید؛ اول با مواد نرم‌کننده و روغن ماساژ دهید که گره باز شود در غیر این صورت مو یا از وسط قطع یا از ریشه کنده می‌شود. در استخر هم برای جلوگیری از پوسیدگی ناشی از کلر، کلاه غیر قابل نفوذ آب به سر بگذارید. در حمام هم باید با شانه دندانه درشت، آرام از پایین موها را آرام‌آرام مرتب کرد و ذره‌ذره بالا آمد نه اینکه از ریشه با کشش موها را به زور شانه کرد چون به آن آسیب می‌رسد. وقتی به جان موی گره خورده می‌افتید، مویی که در فاز استراحت یا تلوژن است و تا ۳ ماه روی سر می‌ماند به راحتی از ریشه بیرون می‌آورید.

آیا کوتاه کردن مکرر موی بلند رشد آن را سریع‌تر می‌کند ؟
هیچ ربطی ندارد. این باور که بلند کردن مو در سالمندان یا کودکان باعث ریزش می‌شود، اصلا درست نیست. فقط با کوتاه کردن هر ۲ یا ۳ ماه نوک موها ظاهر آنها مرتب‌تر به نظر می‌رسد

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

درمان ریزش مو با طب سنتی و گیاهان دارویی

چه چیزی بهتر از گیاهان دارویی برای درمان ریزش مو مفید است؟ در این مقاله ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *