خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / چرا باید موقع خواب از چشم بند استفاده کنیم

چرا باید موقع خواب از چشم بند استفاده کنیم

73790

  • برخی افراد ساعت‌ها سعی می‌کنند چشم‌هایشان را ببندند و تلاش کنند به خوابی راحت و عمیق فرو روند اما نتیجه تلاش آنها خیره‌شدن طولانی به سقف و انتظار برای خوابی است که گویا هرگز به سمتشان قدم برنمی‌دارد.

سلامت نیوز: چشم‌بندهای خواب که پوششی نرم و کمی بزرگتر از عینک‌های معمولی‌اند چندین سال است که از سوی برخی افراد برای خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند اما وسایلی همه‌گیر نیستند. در این‌جا سه فایده استفاده از آنها بیان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، استفاده از چشم‌بندهای خواب که به بالش‌های چشم هم معروفند چندین مزیت دارد که سه دلیل مهمتر آنها در ادامه به نقل از نیوزپرس بیان شده است:

۱-وسیله‌ای برای مراقبه و مدیتیشن
این وسایل به جلوگیری از پرت شدن حواس کمک می‌کنند که گامی ضروری در مدیتیشن به شمار می‌رود. حواس ما همچون اسب‌های وحشی هستند که اگر مهاری بر آنها ننهیم تمایل شدیدی به دویدن به هر سمت و سویی نشان می‌دهند. هنگامی که ذهن مشغول موضوعی یا نگران است، بویژه در مدیتیشن یا برای خوابیدن، این چشم‌بندها باعث می‌شود که نگاه انسان همچون دارتی به اطراف اتاق پرتاب نشود و اسب ذهن و خیال اهلی شود. در این حالت، چه روی زمین یا صندلی نشسته باشید و در حال تمرکز برای غرق شدن در مدیتیشن باشید و چه دراز کشیده و برای خوابیدن آماده می‌شوید، چنین چشم‌بندهایی کمک شایان توجهی به آرامش مورد نیاز مدیتیشن و پیش از خواب می‌کنند.

۲-کمک به بهبود اختلالات خواب
برخی افراد ساعت‌ها سعی می‌کنند چشم‌هایشان را ببندند و تلاش کنند به خوابی راحت و عمیق فرو روند اما نتیجه تلاش آنها خیره‌شدن طولانی به سقف و انتظار برای خوابی است که گویا هرگز به سمتشان قدم برنمی‌دارد. بخصوص اگر مقداری اسطوخودوس روی این چشم‌بندها اسپری شود و سپس روی چشم‌ها گذاشته شوند، استنشاق بوی اسطوخودوس از طریق چشم‌بند در هر دم و بازدم به کاهش اختلال خواب کمک می‌کند و از آن‌جا که تاریکی بیشتری چشم‌ها را فرا گرفته است، خواب نیز زودتر به سراغ فرد می‌اید. این کار بسیار موثرتر از عادت برخی افراد در شمردن گوسفندهاست!

۳-تحریک سیستم عصبی پاراسیمپاتتیک
عصب واگ که با عنوان عصب سرگردان نیز از آن یاد می‌شود، یکی از بازیگران اصلی در جریان واکنش بدن به عوامل استرس است. وقتی استرس شما را فرا می‌گیرد، این عصب نقشی کلیدی در کنترل و مهار میزان آن دارد. از سویی دیگر، شدت نور روی چشم‌ها باعث تحریک عصب واگ و فعال شدن سیستم پاراسیمپاتتیک هم می‌شود. بنابراین، وقتی احساس تحریک‌پذیری، ناامیدی و یا عصبانیت می‌کنید، استفاده از بالش چشم کمک شایان توجهی به بی‌اثر شدن این احساسات می‌کند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *