خانه / آشپزی / ترشی و مربا / مربای خیار سبز

مربای خیار سبز

ede9b93d3001e4fb729c177bc7978349اسم خیار سبز ما را به یاد ترشی خیار سبز می اندازد ولی خوردن مربای آن نیز خالی از لطف نیست.در ادامه مطلب زیر طرز تهیه مربای خیار سبز به شما کاربران عزیز آموزش داده می شود.

طرز تهیه

خیار را پوست گرفته ، چهار قاچ می کنیم. قسمت نرم و تخم آن را می گیریم و از قسمت سفت آن استفاده می کنیم . قطعات خیار را به هر شکلی که دوست داریم ، مربع ، مستطیل و یا لوزی می بریم .

آهک را در ظرفی قرار داده ، روی آن آب فراوان می ریزیم و می گذاریم یکی دو ساعت بماند تا کاملا نرم شود . وقتی آهک نرم شد ، آن را بهم می زنیم ، بعد می گذاریم دو سه ساعت بماند و گل آن رسوب کرده ، آب آن کاملا زلال شود. آب زلال را با یک ملاقه آهسته به طوری که با لایه رسوب کرده آهک مخلوط نشود ، از صافی رد می کنیم و روی خیارهای آماده شده می ریزیم به اندازه ای که آب آهک روی خیار را کاملا بگیرد. خیار باید ۲۴ ساعت در آب آهک بماند بعد آن را در صافی ریخته ، چندین بار می شوئیم تا آب آهک آن کاملا گرفته شود.

شکر را با ۴ لیوان آب می جوشانیم، در حدی که فقط شکر حل شود. سپس آن را هم از صافی رد می کنیم و در ظرف مناسبی که بهتر است لعابی باشد می ریزیم ، خیار را هم در این شربت ریخته ، ظرف را روی آتش می گذاریم ، وقتی جوش آمد ، حرارت را کمی ملایم می کنیم تا شربت قوام بیاید.

مقداری گلاب به اندازه ای که معطر شود و کمی جوهر لیمو یا آب لیمو بقدری که ترش نشود، داخل مربا می ریزیم ، بعد از چند جوش مربا را از روی آتش بر می داریم .

اگر بخواهیم رنگ مربا سبز شود ، وقتی که خیار را در شربت ریختیم ، کمی رنگ سبز به آن اضافه می کنیم. (این نوع رنگ مخصوص شیرینی است و زیانی ندارد)

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه ترشی انبه زعفرانی

      این ترشی بندری در جنوب ایران خیلی محبوبه و در استان های ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *