خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / لکه برگی چیست ؟

لکه برگی چیست ؟

1101این مشکل بیشتر در تابستان رخ می‌دهد، بیماری لکه برگی مشکلی به نسبت روشن است که بیشتر باغبانان مبتدی را درگیر خود می‌کند. گیاهانی که برگ‌های آن‌ها رگه‌های منظم و زیادی دارد بیشتر به لکه برگی دچار می‌شوند و از آن رنج می‌برند.درادامه مطلب زیر با این بیماری گیاه آشنا خواهید شد.

لکه برگی چیست؟

این بیماری توسط چند باکتری که در دانه و بقایای گیاهی وجود دارد، ایجاد می‌شود. از جمله این باکتری‌ها پسودوموناس (Pseudomonas syringae) و زانتوموناس (Xanthomonasfragariae) هستند. این باکتری‌ها نوعی از انگل‌های ویژه هستند، باکتری پسودوموناس به کدو قلیایی (از خانواده کدوئیان) حمله می‌کند و زانتوموناس به گیاه توت فرنگی آسیب می‌زند.

اولین علایمی که نمایان می‌شود، نقاط خیسی روی برگ ظاهر می‌شود و در زمانی که شرایط هوایی مرطوب و بین دمای ۳۷ تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد است به سرعت گسترش پیدا می‌کند. این نقاط بین رگ برگ‌ها را به سرعت پر می‌کند اما سمت ساقه نمی‌رود. روی برگ‌های پهن‌تر این لکه‌ها ظاهری بزرگ‌تر دارند. بعد از مدتی این لکه‌ها ممکن است برگ را خشک و از پشت سوراخ کند، حتی می‌تواند برگ را پاره کند.

در میوه‌ها، بیمای لکه برگی به شکل گرد و کوچک‌تر از برگ‌ها، خود را نشان می‌دهد. با پیشرفت بیماری، نقاط به ظاهر سفید و گچی در می‌آید و ممکن است گیاه ترک بخورد، رفته رفته میوه به پاتوژن آلوده و پوسیده می‌شود.

چگونه لکه برگی درمان می‌شود؟

درمان لکه برگی، ساده نیست. هنگامی که یک گیاه به این مشکل دچار می‌شود، به آسانی درمان نمی‌شود؛ بیشتر باغبانان مجبور می‌شوند برای جلوگیری از گسترش بیماری، گیاه آلوده را از باغ‌شان بیرون ببرند. برای جلوگیری از این مشکل باید در زمان تهیه دانه گیاه از سالم بودن آن مطمئن شوید، عادت به تمیز کردن بقایای گیاهی که روی زمین می‌ریزند نیز می‌تواند باغ شما را سالم نگه دارد. همچنین چرخش محصول هر سه سال یک‌بار سبب می‌شود تا شما گیاهان سالم تری داشته باشید.

توجه داشته باشید که باغ شما باید همیشه زه‌کشی خوبی داشته باشد، زه‌کشی نامناسب و آبیاری زیاد می‌تواند سبب شیوع بیماری لکه برگی بین گیاهان شما شود. اگر دچار این مشکل شدید باید شیوه آبیاری خود را تصحیح کنید. قبل از آبیاری سطح خاک را با دست‌تان لمس کنید و از میزان رطوبت خاک آگاه شوید. زمانی که سطح رویی خاک حدود ۲ تا ۴ سانتی‌متر خشک بود، زمان مناسبی برای آبیاری است. شیوه‌های آبیاری مناسب می‌تواند خطر ابتلای گیاهان به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *