خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / قوز کمر را با ورزش درمان کنید

قوز کمر را با ورزش درمان کنید

  • رایج ترین روش، به نام همجوشی ستون فقرات، دو یا بیشتر از مهره های آسیب دیده به طور دائم اتصال می دهند. جراحان قطعه ای از استخوان را بین مهره قرار داده و سپس مهره ها را همراه با میله های فلزی و پیچ اتصال می دهند تا ستون فقرات بهبود یابد.

 

دکتر فتحی:  قوز یا کیفوزقوز kyphosis گردی و بر آمدگی از پشت است و می تواند در هر سنی رخ دهد و اغلب در زنان مسن تر شایع تر است. اگر با خوابیدن در حالت دمر ( یعنی خوابیدن روی شکم ) اصلاح شود یعنی به قوز وضعیتی مبتلا هستید. که در خانم ‌ها شایع تر است. اگر با خوابیدن وضعیت اصلاح نشود قوز ساختاری است که  در آقایان شایع ‌تر است. در هر دو صورت باید به پزشک مراجعه کنید. اصلاح شیوه زندگی و ورزش اساس درمان در هر ۲ نوع قوز است.

گاهی قوز در اثر مشکلات مادرزادی است که باید تشخیص داده و درمان شود تا از پیشرفت آن در بزرگسالی جلوگیری ‌شود. قوز پشت از نوجوانی شروع شده و زمینه خانوادگی نیز دارد. از طرفی شیوه زندگی و عادت‌های نادرست نیز می‌تواند در افرادی که زمینه خانوادگی ندارند باعث ایجاد قوز شود متاسفانه عادت‌ های سبب ایجاد قوز زیاد است.

کیفوز وابسته به سن، اغلب پس از پوکی استخوان رخ می دهد و باعث ضعف استخوانها در ستون فقرات می شود انواع دیگر کیفوز در نوزادان و یا نوجوانان به علت ناهنجاری های ستون فقرات و یا گوه ای شدن استخوان ستون فقرات در طول زمان دیده می شود.

811264_485

 

 

کیفوز خفیف باعث چند مشکل می شود اما در موارد شدید می تواند باعث درد و ظاهر بد شکلی شود . درمان کیفوز بستگی به سن شما، علت انحنا و اثرات آن است.

شایعترین علل و درمان قوز پشتی

کیفوز مرتبط با پوکی استخوان. شایع ترین علت کیفوز در بزرگسالان در اثر شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان است این می تواند در هر دو مردان و زنان رخ دهد اما در زنان بیشتر از مردان است همچنین پوکی استخوان مهره را در ستون فقرات ضعیف می کند به طور معمول، درمان اساسی پوکی استخوان برای جلوگیری از شکستگی در آینده است.

کیفوز مادرزادی. این شکل از کیفوز به طور معمول در نوزادان و کودکان خردسال به دلیل ناهنجاری های ستون فقرات در رحم مادر دیده می شود بر خلاف سایر اشکال کیفوز، این فرم اغلب نیاز به عمل جراحی در سنین جوانی دارد و اصلاح مجدد ستون فقرات برای جلوگیری از پیشرفت بد شکلی مورد نیاز است.

کیفوز دژنراتیو. این شکل از ناهنجاری به علت فرسایش و پارگی در ستون فقرات در طول زمان توسعه می یابد. علت زمینه ای از کیفوز به طور معمول آرتریت ستون فقرات با انحطاط دیسک است . درمان غیر جراحی، از قبیل دارو برای درد، ورزش و فیزیوتراپی به طور معمول برای درد مفید هستند.  جراحی ممکن است یک گزینه باشد اما برای این تشخیص غیر معمول است.

کیفوز عصبی عضلانی. این شکل از ناهنجاری می تواند در کودکان مبتلا به اختلالات خاص عصبی – عضلانی، مانند فلج مغزی، اسپینا بیفیدا، یا دیستروفی عضلانی رخ دهد  جراحی می تواند گزینه ای را برای بهبود کیفیت زندگی باشد.

کیفوز تغذیه.  این وضعیت توسط کمبود ویتامین خاص در دوران کودکی، مانند کمبود ویتامینD  ایجاد می شود. کیفوز وضعیتی. این شکل از کیفوز به خمیدگی و ضعف حالت نسبت داده می شود . این در افراد جوان و مسن تر رخ می دهد و در زنان برجسته تر از مردان و به ندرت باعث درد می شود ورزش برای تقویت شکم و عضلات پشت مناسب است.

بیماری شویرمان. تخمین زده می شود که ۴ تا ۸ درصد از جمعیت عمومی ممکن است کیفوز شویرمان در نوجوانی داشته باشند و از رشد غیر طبیعی ستون فقرات و دیسک ها رنج می برند . این ممکن است از نظر بالینی در نوجوانان و بزرگسالان آشکار باشد و بیماران به طور معمول نیز اسکولیوز خفیف دارند.

در شرایط معمول کیفوز با یک بریس، ورزش و درمان فیزیکی درمان می شود. اگر بیمار هنوز در حال رشد است و در حد متوسط به کیفوز شدید با منحنی های ۴۵ درجه یا بیشتر و ممکن است اثر اصلاحی بلند مدت داشته باشد برای تقویت عضلات شکم و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات ورزش های خاص ممکن است توصیه شود. جراحی ممکن است برای انحنای دردناک بیشتر از ۷۰ درجه مورد نیاز باشد.

سندرم. کیفوز در کودکان همچنین می توانید با سندرم های خاص، مانند سندرم مارفان یا بیماری Prader-Willi همراه باشد. انحطاط دیسک. دیسک نرم و دایره ای بین مهره ستون فقرات عمل می کنند با افزایش سن، این دیسکها خشک و کوچک شده که اغلب سبب بدتر شدن کیفوز می شود.

سرطان و درمان سرطان. سرطان در ستون فقرات می تواند سبب تضعیف مهره  ها و آنها را بیشتر در معرض ابتلا به شکستگی فشاری قرار دهد همچنین شیمی درمانی و درمان سرطان با پرتو می تواند سبب کیفوز شود. کیفوز پس از ضربه .این می تواند در اثر بد درمان شدن شکستگی ستون فقرات یا صدمه به رباط حمایت کننده از ستون فقرات رخ دهد.

درمان قوز پشتی با کیفوز

مسکن . اگر مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن ( تیلنول، غیره )، ایبوپروفن( Advil، موترین IB، غیره ) و یا ناپروکسن ( Aleve ) کافی نباشد داروهای ضد درد قوی تر قابل دسترسی است.

داروهای پوکی استخوان.  در بسیاری از افراد مسن، کیفوز اولین نشانه ی پوکی استخوان است تقویت استخوان با داروها ممکن است از شکستگی های ستون مهره ها جلوگیری نماید.

تمرین ها. تمرینات کششی می تواند انعطاف پذیری ستون فقرات را بهبود بخشد و سبب تسکین کمر درد شود. تمرینات تقویت عضلات شکم ممکن است به بهبود وضعیت کمک کند.

قوزبند یا بریس. کودکانی که بیماری شویرمان دارند ممکن است قادر به توقف پیشرفت کیفوز با پوشیدن بریس بدن در حالی که استخوان آنها هنوز در حال رشد است. قوزبندهای آماده فقط برای یادآوری مناسب هستند فرد می‌تواند برای مدت‌ زمان کوتاه یعنی حداکثر یک یا دو هفته از این قوزبندها استفاده کند تا وقتی فرد نادرست می نشیند به او یادآوری کند این نوع برای  اصلاح وضعیت خوب هستند ولی نمی توان طولانی‌ مدت استفاده کرد زیرا عضلات ضعیف می شوند.

اصلاح شیوه کار کردن، انجام ورزش، قوز را در این افراد برطرف می کند. به کودکان و دانش‌آموزان درست نشستن را هنگام درس‌ خواندن و انجام تکالیف ‌آموزش دهید. گاهی افراد به دلیل عادت ‌های نادرست در سنین پایین دچار قوز می‌شوند و بعد از ۳۰ – ۲۵  سالگی برای درمان مراجعه می ‌کنند. که باید اصلاح وضعیت و درمان های دیگر انجام شود. برای پیشگیری، از ماندن در هر وضعیت تشدید کننده  قوز خودداری کنید و ورزش‌هایی را انجام دهید که سبب صافی پشت و عقب رفتن شانه‌ها ‌شود. این ورزش ها برای اصلاح قوز خفیف مناسب است اگر درجه انحراف از ۵۰ بالاتر شد به بریس نیاز است و برای بالاتر از ۷۰ درجه انحراف، جراحی ضروری مورد نیاز است.

811265_739
در افراد میانسال مبتلا به قوز، بریس موثر نیست. و ورزش‌های دائمی سبب کشش عضلات جلوی سینه‌ای و تقویت عضلات پشت شده و ازافزایش قوز و درد کاسته ولی قوز برطرف نمی شود اگر با این ورزش ها باز هم قوز پیشرفت نماید جراحی نیاز است.

شیوه زندگی سالم. حفظ وزن سالم بدن و فعالیت بدنی منظم به پیشگیری از کمر درد و تسکین علائم کمر از کیفوز کمک خواهد کرد. حفظ تراکم استخوان خوب است. رژیم غذایی مناسب با کلسیم و ویتامین D و غربالگری برای تراکم استخوان کم، به خصوص اگر سابقه خانوادگی از پوکی استخوان یا سابقه شکستگی قبلی وجود دارد ممکن است به افراد مسن برای جلوگیری از تضعیف استخوان، شکستگی فشرده سازی و کیفوز پس از آن کمک کند.

جراحی و سایر روشهای درمان کیفوز

اگر منحنی کیفوز بسیار شدید و یا اگر انحناء روی طناب نخاعی یا ریشه عصب نخاعی فشار وارد کند دکتر شما ممکن است جراحی به منظور کاهش درجه انحناء را انجام دهد.

رایج ترین روش، به نام همجوشی ستون فقرات، دو یا بیشتر از مهره های آسیب دیده به طور دائم اتصال می دهند. جراحان قطعه ای از استخوان را بین مهره قرار داده و سپس مهره ها را همراه با میله های فلزی و پیچ اتصال می دهند تا ستون فقرات بهبود یابد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *