خانه / آشپزی / ترشی و مربا / طرز تهیه مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی

moraba-toot-farangi

توت‌فرنگی (با نام‌های: چیلک یا چیالک جنگلی، چَلَم و شالکَه) گیاهی نهان‌دانه از تیرهٔ گل سرخ است. رشد این گیاه علفی پایا در آب و هوای معتدل گرم و در بستر غنی از گیاخاک و خاک اسیدی بسیار خوب است. گل‌های توت‌فرنگی نسبت به سرما به شدت حساس هستند ولی عطر و طعم نهنج (قسمت خوراکی گیاه) با انجماد از بین نمی‌رود.

توت فرنگی به‌دلیل دارا بودن فیتو کمیکال، اثرات مثبت بسیاری بر روی مغز می‌گذارد و می‌تواند اثرات نامطلوب پیری بر مغز را کاهش دهد.در ادامه مطلب زیر طرز تهیه مربای این میوه خوشمزه وپرخاصیت را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم :

 

 

توت فرنگی ریز و سفت و رسیده ۱ کیلو گرم
شکر ۱ کیلو گرم
وانیل ( در صورت تمایل ) ۱ قاشق چای‌خوری

 
طرز تهیه :

 

رایج‌ترین روش برای درست كردن مربای توت فرنگی به شرح زیر است:

 

پس از آنكه دم توت‌فرنگی‌ها را جدا كردید و آنها را خوب شستید، توت‌فرنگی‌ها را داخل قابلمه‌ای كه بهتر است لعابی باشد بریزید، لابه‌لای آنها شكر بپاشید و حدود ۸ الی ۹ ساعت بگذارید تا توت‌فرنگی‌ها به اصطلاح آب بیندازند. سپس قابلمه را روی شعله زیاد اجاق گاز قرار دهید. هنگام جوشیدن، كفی روی سطح مربا ایجاد می‌شود كه بهتر است آن را یكی دوبار بگیرید. در صورتی كه مایل هستید طعم وانیل نیز در مربای شما باشد حالا هنگام اضافه كردن وانیل است. وقتی كه شربت مربا قوام آمد، قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید. برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی، به حدود نیم‌ساعت زمان نیاز است؛ هر چه این مدت طولانی‌تر شود، مربا تیره‌رنگ‌تر می‌شود.

 
شربت توت فرنگی : در صورتی كه می‌خواهید از شربت مربا نیز به صورت جداگانه استفاده كنید، پیش از پخت كامل توت فرنگی‌ها، مقدار زیادی از آب آن را به داخل ظرف دیگری منتقل كنید و سپس با اضافه كردن مقدار نیم كیلوگرم شكر به توت‌فرنگی‌های داخل قابلمه، حرارت دادن را برای چند دقیقه دیگر ادامه دهید تا شربتی كه بعد از اضافه كردن شكر حاصل شده نیز قوام بیاید.

 
نكته: در چنین شرایطی مدت زمان نیم‌ساعته برای پخت كامل توت فرنگی باید كم شود زیرا در غیر این صورت توت فرنگی‌ها در مرحله دوم حرارت دیدن، له می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه ترشی انبه زعفرانی

      این ترشی بندری در جنوب ایران خیلی محبوبه و در استان های ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *