خانه / آشپزی / طرز تهیه لازانيا

طرز تهیه لازانيا

 

1437165486-138805-1

* سس سفيد مخصوص لازانيا
مواد لازم براي اين مقدار :

آرد سفيد یک قاشق غذا خوري سر پر
 كره  بیست و پنج گرم
 نمك ، فلفل سياه  به اندازه نیاز
 شير  ۱ ليوان

طرز تهيه :
ابتدا آرد را كمي تفت دهيد بدون روغن و كره و قبل از اينكه رنگش شروع به تيره شدن كند ، كره را به آن بيفزائيد و مدام هم بزنيد تا كره نسوزد و به خورد آرد برود . وقتي كره آب شد و رنگ آرد كمي برگشت ، نمك و فلفل را اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا يك دست شود .

در اين مرحله شير را آرام آرام به ظرف اضافه كنيد و تند تند هم بزنيد تا مواد ته نگيرند .
تا زماني مواد را روي حرارت نگه داريد كه مايع شما تبديل به يك سس غليظ شود .

دليل استفاده از اين سس در پخت لازانيا : جلوگيري از خشک شدن لازانيا هنگام گريل شدن ؛ و همچنين به دليل داشتن شير مانع از پخش شدن مواد در اثر حرارت ميشود .

ظرف شما آماده قرار گرفتن داخل فر ( يا مایكرو فر )  است :
در صورت استفاده از فر ، نيم ساعت قبل از استفاده فر را با حرارت ۲۲۰ درجه گرم كنيد بعد ظرف را در طبقه وسط به مدت نيم ساعت قرار دهيد .

در صورت استفاده از ماكروفر ، پايه بلند مخصوص گريل را وسط سيني گردان قرار دهيد و ظرف را روي آن بگذاريد ، بهتر است از برنامه پخت تركيبي + گريل استفاده كنيد . در اين صورت با قدرت ۴۵۰ و زمان ۲۰ دقيقه به نتيجه مطلوب ميرسيد .

نكته : اگر از اين دستور استفاده كرديد يا از دستور فر، در يك استكان كوچك تا نصف آب بريزيد و زير چهارپايه گريل بگذايد تا مانع از خشک شدن لازانيا شود .

اگر از دستور گريل خالي استفاده كرديد ۳۰-۴۰ دقيقه زمان لازم است ( بسته به نوع مایكروفر ) در اين روش از ترفند استكان آب استفاده نكنيد .

** منظور از ظرف نسبتا بزرگي : اندازه ظرف به حدي باشد كه نوار هاي لازانيا به راحتي و بدون نياز به شكستن در آن جاي بگيرند . تا نوار هاي سالم و بدون ترك خوردگي داشته باشيد .

نكته :
سعي كنيد مواد را يك دست خرد كنيد تا هنگام برش زدن لازانيا به مشكل بر نخوريد .

اين روش ، روش اصلي و در واقع طريقه پخت لازانيا است . شما ميتوانيد مواد اصلي را به دلخواه تغيير دهيد . مثلا ميتوانيد به جاي سوسيس و كالباس و گوشت چرخ كرده ، از كدو و بادمجان و سويا بدون گوشت چرخ كرده استفاده كنيد ( لازانياي سبزيجات )  يا هر چيز ديگري كه ميل داشتيد …

راجع به سويا . براي دست يافتن به طعم بهتر سويا ، پيشنهاد ميكنم از دو ساعت قبل سويا را به جاي آب معمولي در شير خيس كنيد . اين عمل هم باعث از بين رفتن بوي ( به نظر بعضي ها ) بد سويا ميشود و هم طعم بهتري به سويا ميدهد ؛ و قبل از استفاده سويا را در آبكش بريزيد و اجازه دهيد كاملا خشک شود .

مواد لازم برای تهیه لازانيا

نوار لازانيا ۴۰۰ گرم

سوسيس ريز خرد شده ۲۰۰ گرم

ژامبون ريز خرد شده ۱۰۰ گرم

قارچ خلال شده ۵-۶ عدد متوسط

فلفل دلمه اي ريز خرد شده يك عدد كوچك

مخلوط سويا و گوشت چرخ كرده روی هم ۱۰۰ گرم

پياز ريز خرد شده يك عدد متوسط

گوجه فرنگي دو عدد ميكس شده

اورگانو ، فلفل سياه به مقدار لازم

سس گوجه فرنگي به مقدار لازم

پنير پيتزاي رنده شده و ورقه اي به مقدار لازم

سس سفيد مخصوص يك استكان

طرز تهیه لازانيا

در ظرف نسبتا بزرگي تا دو سوم آب ميريزيم همراه با يك قاشق چايخوري نمك و مقداري روغن مايع ميگذاريم بجوشد .  بعد نوار هاي لازانيا را يكي يكي و به دقت داخل آب در حال جوش قرار دهيد  و  بعد از ۸-۱۰ دقيقه آب كش كنيد .

نكته : موقع آبكش كردن حتما كمي آب سرد روي آنها باز كنيد . تا حرارت داخل نوارهاي لازانيا باعث خمير شدن آن در زمان پخت نشود .

در ظرفي مقداري روغن بريزيد بعد به ترتيب اين مواد را اضافه كنيد :
پياز ريز خرد شده، ۳-۵ دقيقه بعد سوسيس ريز خرد شده بعد از ۵ دقيقه مخلوط سويا و گوشت چرخ كرده، بعد از اضافه كردن مخلوط سويا و گوشت چرخ كرده به دليل خاصيت جذب سريع روغن توسط سويا، نياز داريد تا كمي روغن به تابه اضافه كنيد . بعد از تغيير رنگ كامل مواد قارچ را اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا كمي رنگش عوض شود ( زياد هم سرخ نشود بهتر است ) و در آخر ژامبون را همراه فلفل دلمه اي ريز خرد شده به مواد اضافه كنيد . ۲-۳ دقيقه بعد گوجه فرنگي هاي ميكس شده را به مواد بيفزايد و خوب هم بزنيد. در اين مرحله ميتوانيد كمي  فلفل سياه و اورگانو نيز به مايع لازانيا اضافه كنيد . وقتي مواد خوب با هم مخلوط شدند شعله را خاموش كنيد و اجازه دهيد كمي سرد شوند .

كف و ديواره هاي يك ظرف ( ترجيحا ) پيركس را با مقدار خيلي كمي روغن چرب كنيد تا نوارهاي لازانيا در آخر پخت به راحتي از ظرف جدا شوند . بعد كف ظرف را يك لايه نوار لازانيا پچينيد و روي آن را يك لايه خيلي نازك سس گوجه فرنگي بريزيد و با مايع لازانيا كه اكنون كمي سرد شده است ، بپوشانيد ، بعد روي مواد را اورگانو بپاشيد ، يك لايه كامل پنير پيتزا رنده شده بريزيد ( طوري كه تمام سطح مواد را بپوشاند ) و بعد دوباره يك لايه نوار لازانيا بچينيد و  همين مراحل را تكرار كنيد تا نوارتان تمام شود ! يا مايع لازانيا و يا فضاي ظرف !!

در آخر هم با سس سفيد مخصوص كل سطح لازانيا را كامل بپوشانيد و يك لايه پنير پيتزاي رنده شده بپاشيد و در آخر هم سطح ظرف را با پنير پيتزاي ورقه اي بپوشانيد .

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه کاسرول گوشت و پنیر

  فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روش کنید تا گرم شود.۱ قاشق روغن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *