خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه شمشیری

آشنایی با گیاه شمشیری

sansevieria_trifasciata_laurentii-300x300سانسیویریا ارنبرگی(نام علمی: Sansevieria ehrenbergii) نام یک گونه از سرده سانسوریا است.درادامه مطلب زیر با گیاه شمشیری آشنا خواهید شد.

سانسویریا یا شمشیری یا نیزه‌ای
مشخصات: اسم علمی این گیاه Sansevieria trifasciata از خانواده Liliaceaeمی باشد. این جنس شامل ۶۰ گونه از گیاهان چندساله همیشه سبز است. در تمام طول سال برای همه این گیاهان در جه حرارت حدود ۱۶ مناسب است. گونه مورد نظر بومی غرب آفریقا بوده و ارتفاع آن در حدود ۴۵ سانتی متر می‌باشد. برگهای این گیاه مستقیم و شمشیری شكل هستند ولی طبیعت ممكن است به بیش از یك متر هم برسد. برگها سبز تیره بوده، رگه های نوار مانند عرضی خاكستری دارند. در واریته ای از این گونه، حاشیه برگها كرم و زرد می باشند. آبیاری زیاد از حد باعث پوسیدگی انتهای برگهای سانسویریا می شود.

مراقبت: این گیاه به سایه تا نور متوسط، حرارت زیاد، آبیاری اندك، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد وخاك قلیایی احتیاج دارد.

کود: كود مورد نیاز سانسویریا را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یكبار، از فروردین تا مهر ماه ، مصرف نمود.

خاک: خاك جنگلی یا مخلوط خاكبرگ وماسه، برای این گیاه مناسب است.

ازدیاد: اگرچه این نوع سانسویریا را می‌توانید از طریق تقسیمات برگ تكثیر كنید. ولی، نوارهای زرد رنگی كه در سر تا سر دو طرف طول برگ امتداد داد از بین می روند. بنابراین بهتر است، این گیاه را از طریق پاجوش تكثیر كنید. اواخر بهار تا اواسط تابستان كه گیاه در مقابل جابجایی مقاوم است. بهترین زمان برای تكثیر است.برای این كار، گیاه را ازگلدان بیرون آورید و پاجوشهایی را كه بلندی آنها به ۲۰ سانتیمتر می رسند، با دقت جدا كنید و هر یك را درگلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر و حاوی كمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و كاكتوس قرار دهید. اگر پاجوش زیاد تكان می خورد چوبی را به عنوان تكیه گاه در گلدان بگذارید تا گیاه محكم شود. گلدان را در نور مناسب و دمای حدود ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگاه دارید و سعی كنید خاك همیشه خیلی كم مرطوب باشد.

عوارض و درمان: اگر محیط نگهداری سانسویریا ، نوركم و ناكافی داشته باشد، برگهای این گیاه نقوش خود را از دست می دهد و رنگ پریده می گردند. زخمهای قهوه ای روی برگهای سانسویریا در اثر آبیاری زیاد به وجودمی آیند. باید زهكش گلدان را بازدید كنید و اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاك خشك شود. اگر مشاهده گردید برگهای این گیاه خشك و قهوه ای می‌شود، گیاه رابه محل خنكتر ببرید و آن را آبیاری كنید. بعضی حشرات آفت حاشیه برگهای سانسویریا را جویده و آنها را بد شكل می كند. می توانید برای مبارزه با این آفات ازسم حشره كش استفاده كنید. برگهای جدید در اثرتغذیه بیش از اندازه ممكن است نرم و آبكی شوند. در پاییز و زمستان تغذیه این گیاه اصلا لازم نیست. زخمهای سفید پنبه ای روی برگها نتیجه فعالیت حشره آفت است. زخمها را با پنبه آغشته به سم خیس كنید. یا هر دو هفته یكبار با یك سم حشره كش نفوذی، سمپاشی انجام دهید. اگر از ماده براق كننده شیمیایی، استفاده نمایید، نقاط قهوه ای رنگ مانند خاك باتلاقی برگهای زیبابی گیاه شما را از قاعده می پوساند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *