خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل لادن

آشنایی با گل لادن

Tropaeolum Majusگل لادن(نام علمی: Tropaeolum majus) نام یک گونه از سرده لادن است.درادامه مطلب زیر با گل لادن آشنا خواهید شد.

یکی از گیاهان سحر آمیز دنیای باغبانی، گل لادن است. این گیاه یک‌ساله با رویش آسان، مزایای زیادی هم برای باغبان و هم سایر گیاهان باغچه دارد. مزایایی که می‌تواند باعث لذت بردن شما از کاشت آن شود، عبارتند از:

  • رشد آسان و سریع سالیانه
  • برگ‌های قابل خوردن که در تهیه سالاد از آن استفاده می‌شود
  • به عنوان گیاه مجاور با سایر گیاهان باغچه، از آفت زدن آن‌ها جلوگیری می‌کند
  • شرایط سخت را ترجیح می‌دهد و در خاک ضعیف و خشک رشد می‌کند
  • گل‌های لادن در رنگ‌های مختلف موجود هستند

طریقه کاشت

گل لادن رویشی سریع دارد و می‌تواند به طور مستقیم در باغچه کاشته شود. دانه‌های آن را پس از تاریخ آخرین سرمای منطقه‌تان بکارید. متناسب با دمای خاک، از لحظه کاشت در عرض ۷ تا ۱۰ روز و شاید کمتر به رشد خود را آغاز می‌کنند.

تخم‌ها را در عمق ۱.۵ سانتی‌متری و فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید.

گل لادن در خاک ضعیف به خوبی رشد می‌کند و خاک خشک را دوست دارد. بنابراین شما می‌توانید این گیاهان متنوع را در مناطقی بکارید که سایر گیاهان و سبزیجات به خوبی نمی‌رویند.

انواع گل لادن

دو نوع گل لادن داریم؛ یک نوع در اندازه ۱۵ سانتی‌متری و نوع دیگر در اندازه ۳۸ سانتی‌متری رشد می‌کند.

پرورش گل لادن

لادن گلی است که عاشق شرایط سخت است. آن‌ها را در خاک ضعیف و خشک بکارید. آن را با کود و تقویت‌کننده‌های خاک آزار ندهید. آن‌ها نور زیاد را دوست دارند، اما سایه نسبی را هم تحمل می‌کنند. این گل‌ها در مناطقی رشد می‌کنند که سایر گیاهان قادر به رشد نمی‌باشند و جلوه زیبایی به آن ناحیه می‌دهند.

برداشت

آن‌ها در باغچه گیاهان زیبایی هستند، اما برای گلدان‌ها مناسب نیستند. برگ‌های خوراکی می‌توانند به محض پیدایش روی گیاه خورده شوند. همانند سایر برگ‌ها، برگ گل لادن در صورت جوان‌تر بودن بسیار خوش مزه است، اما با گذشت زمان طعم زننده‌ای پیدا می‌کنند. به دلیل هم خانواده بودن با رازیانه اندکی طعم تند فلفلی دارد. گل‌ها نیز خوراکی می‌باشند، اما طعم کمتری دارند. دانه‌ها را در سرکه بیاندازید تا طعم متفاوتی بگیرد.

مقاومت

مانند سایر گیاهان یک‌ساله گل لادن نیز مستعد یخ‌زدگی است. اگر گل شما در پاییز هم چنان شکوفه می‌زند، در شب‌های سرد روی آن‌ها را بپوشانید. اگر آن‌ها را در باغچه خانه‌تان بکارید، آخرین سبزیجاتی هستند که در پاییز برداشت می‌کنید.

 

مجاورت با سایرگیاهان

باور ما این است که گل لادن هم‌نشین خوبی برای سایر گیاهان است. برگ‌های تند آن‌ها حشرات را دور می‌کند. رایج‌ترین آفت‌هایی که گل لادن از خود دور می‌کند، سوسک خیار و جوندگان درخت مو است.

پرورش سبزیجات در گلدان را یاد بگیرید و با اصول پرورش گیاهان خانگی آشنا شوید.

روش پرورش گل و گیاه را در اینجا ببینید.

مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.gardenersnet.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *