خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل حنا

آشنایی با گل حنا

187گل حَنا (نام علمی: Impatiens walleriana’) که با عنوان buzzy lizzy یا balsam نیز شناخته می‌شود، حنا دارای گونه های مختلفی می باشد که امروزه گل های حنا با رنگها و شکلهای مختلف به صورت پر گل و پنج گلبرگ و همچنین به صورت هیبرید و تک رنگ و برگهای سبز یا ابلق توسط اصلاح نباتات تولید شده است. نام یک گونه از سرده Impatiens است که در شرق آفریقا از کنیا تا موزامبیک می‌روید.درادامه مطلب زیر با گل حنا بیشتر آشنا خواهید شد.

حنا گلی متعلق به خانواده Balsaminaceaeو از جنس Impatiens است.
گل حنا امروزه تبدیل به پرمصرف ترین گل برای پوشاندن زمین باغ ها در آمریکای شمالی شده است و پرورش دهندگان آن سالانه مبلغی معادل ۲۵۰میلیون دلار از این راه درآمد دارند. در سال ۱۸۹۶ دکتر جان کرت، پزشک و طبیعی دان انگلیسی پس از مسافرتی طولانی از آفریقا به انگلیس برگشت، او صدها بوته گل وحشی به همراه آورده بود که در بین آن ها این بوته های وحشی سرزمین زنزیوار، واقع در شرق آفریقا نیز وجود داشت. پرورش این نوع بوته ها در روزهای نخست در باغ های انگلیس و آمریکای شمالی به تلاش بسیاری نیاز داشت و گذشته از آن، باغداران علاقه زیادی در برابر آن از خود نشان نمی دادند اما برعکس، در کشور کاستاریکا گویی بوته های همین گل محیط مساعد خود را پیدا کردند، زیرا به بهترین صورت تکثیر یافته و سازگار شدند، به طوری که بدون کمترین تلاشی با موفقیتی باور نکردنی به موقعیت های وحشی و دست نخورده راه یافتند. حال دیگر این بوته ها در همه جا پیدا می شدند، در بالای کوه های آتشفشان و حتی در جنگل های پرباران.
گل حنا را باید در باغ ها تا حدودی تازه وارد دانست، زیرا با سابقه یکصد ساله هنوز در کنار گلهای دیگر مانند کودک است. گسترش زیاد این گل را باید مدیون بینش درست و تلاش های گیاهشناس ورزیده، هوف دانست.
داستان گل حنا در واقع از سال ۱۹۴۴ آغاز می شود. در این سال سروان هوف-افسر ارتش به کاستاریکا آمد تا مأموریت دولتی خود را انجام دهد، این بود که او اولین بار گل حنا را دید. هوف کار خود را با اهلی کردن گلهای حنا آغاز کرد. او مایل بود به بوته هایی دست یابد که گلهای متقارن تر و پرپرتر داشته باشد. او بیشتر از ۱۰ سال وقت خود را روی پیوند زنی نمونه های مختلف حنا صرف کرد. بعد از هزارها انتخاب بوته و آزمایشات مکرر، سرانجام به گیاه مطلوب خود رسید، گیاهی که با محیط خود، سازگاری کامل یافته، برگ های کوچک فراوان و گلهای زیادی داشت.
او دورگه های زیادی را بدست آورد، تا این که در سال ۱۹۶۵ چندین نمونه از کارهای خود را برای تایید کار به دانشگاه های مختلف فرستاد که البته تمامی نتایج کارهای او مثبت بودند، بنابراین، او به گونه تازه ای از حنا رسیده بود، گلهایی در ۸ رنگ به بازار عرضه شد و کارش مورد تایید مردم قرار گرفت.
امروزه حدود ۹۰۰ نوع گل حنا وجود دارد که همه آنها ازوالد اولیه به نام Walleriana بدست آمده اند.

نیازها و مراقبت ها

در موقع کاشت، حتماً زهکشی ته گلدان را فراهم کنیم تا آب در ته گلدان جمع نشود.
از کود حیوانی و کودهای شیمیایی(K,P,N)در موقع خود استفاده کنیم. کود شیمیایی را همراه با آب آبیاری به گیاه بدهیم. مخلوط کود شیمیایی باید خیلی رقیق باشد تا به راحتی جذب خاک و گیاه شود و هرگز به گیاه پر رشد و سن دار کود شیمیایی زیادی ندهیم. به علاوه، کود دامی از هدر رفتن آب جلوگیری کرده و باعث رشد بهتر گیاه می شود.
در خصوص رطوبت می توان گفت اگر خاک همیشه مرطوب باشد، رشد گیاه خیلی بیشتر خواهد بود. استفاده از خزه و کود دامی در خاک احتمال خشک شدن را کاهش می دهد. هرگز خاک این گیاه نباید خشک شود، بنابراین آبیاری این گیاه به طور مکرر و به مقدار کم باشد. هر چه قدر بوته های درون گلدان بیشتر باشد، مقدار بیشتری آب لازم دارد. حال اگر خاک اطراف ریشه خشک شد، بوته های که از بین رفته اند را از بقیه جدا می کنیم و بعد گلدان را در یک ظرف پر از آب می گذاریم.
این گیاه در محل های آفتابگیر و هم در زیر سایه درختان می تواند رشد کند. همچنین هوای گرم و مرطوب را می پسندد، بوته های حنایی که دارای ریشه های زیاد و سفید باشند بسیار نمونه های خوبی هستند و رشد بیشتری خواهند داشت.جهت پرپشت شدن گیاه می توان جوانه های انتهایی را قطع کرد تا جوانه های جانبی فرصت رشد پیدا کرده و گیاه پرپشت شود.

تکثیر

تکثیر این گیاه به دو روش قلمه گیری و کاشت بذر امکان پذیر است.
نشاء این گیاه را در فصل بهار در گلدان می کارند تا در فصل تابستان گیاهی غرق در گل بدست آید. دوام گلها فقط یک ماه است. در موقعی که گیاه حالت پژمردگی داشت، می توان گلهای کامل را چید تا غنچه های جدید قدرت رشد پیدا کنند و گیاه حالت تازه یابد.
نام های دیگر این گیاه، (به من دست نزن) و (BUSY BUSY) است.

روش تبدیل گل های حنای کم پر به پر پر

بعضی از گونه های حنا خودشان گلبرگ مضاعف دارند، اما هنوز مادگی و پرچم و گرده نیز در آنها وجود دارد. با این قبیل گلها می شود کار گرده افشانی و تکثیر را انجام داد. ما می توانیم بین این گلهای دارای گلبرگ مضاعف و گلهای معمولی ۴ گلبرگی عمل گرده افشانی متقاطع انجام دهیم که در این حالت به انبوهی از گلها می رسیم که طبعاً چند تایی از آنها حالت پرپر پیدا می کنند. البته برای رسیدن به هدف باید تعداد گلهای بیشتری را انتخاب کرد. انواع پرپرحنا شباهت زیادی به گل رز دارند.

کاربرد

از این گیاه در فضای سبز برای نقشه های گلکاری، کاشت در جعبه ها و گلجاها استفاده می گردد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *