خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با کاکتوس ژیمینو

آشنایی با کاکتوس ژیمینو

220px-Gymnocalycium_mihanovichii_2کاکتوس چانه (نام علمی: Gymnocalycium mihanovichii) گونه‌ای کاکتوس است. بیشتر گونه‌های این جنس بومی پاراگوئه، آرژانتین، اروگوئه و بولیوی هستند. این گونه کاکتوس ۴-۵ سانتی متر قد می‌کشد و ضخامت آن به ۵ تا ۶ سانتی متر می‌رسد.درادامه مطلب زیر با گیاه ژیمینو اشنا خواهید شد.

ژیمنو كالیسیم
مشخصات: اسم علمی این گیاه Gymnocalycium mihanovichii ، از خانواده Cactaceae می‌باشد. اغلب گونه های این جنس بومی آرژانتین، پاراگوئه، اروگونه و بولیوی هستند. گونه های مختلف این جنس را می توان به راحتی پرورش داد. و به گل برد. گونه مذكور كروی و قرمز رنگ است. چون بدون كلروفیل می باشد، باید آن را روی كاكتوس دیگری پیوند زد. گلهایش هم قرمز و صورتی و به قطر ۵ تا ۸ سانتیمتر می باشد.

مراقبت: ژیمنوكالیسیم به نور زیاد حرارت بالا، آبیاری اندك رطوبت كم و هوای خشك و خاك قلیایی احتیاج دارد.

کود: به گیاه حیوان ژیمنوكالیسیم نباید كود داد ولی به گیاه مسن مس توان مخلوطی از یك گرم سولفات پتاسیم و یك گرم سوپر فسفات در لیتر، از خرداد تا مرداد ماه كود داد و به كود ازته هم احتیاجی ندارد.

خاک: مخلوطی از خاك باغچه، خاك برگ وماسه شسته برای رشد این گیاه مناسب است.

ازدیاد: زمانیكه در قسمت ابتدای ژیمنوكالیسیم، پایگاه نسبتا بزرگی با قطر تقریبی ۵/۲ سانتیمتر تولید شد، می توان آن را جدا كنید. با یك چاقوی تیز و با دقت كامل این كار را انجام دهید و برشی تمیز و دقیق در سرتا سر طول پایه گیاه ایجاد كنید. به همان اندازه روی تنها گیاه اصلی را هم برش و قلمه را به گیاه اصلی پیوند بزنید. دقت كنید هر دو سطح برش خورده در ساقه گیاه اصلی و قلمه دقیقا روی هم قرار بگیرد.سپس با استفاده از خلال دندان، سوزن نایلونی یا خارهای خود كاكتوس دو قسمت را به هم متصل كنید. گیاه پیوند زده شده را با كیسه نایلونی بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، به مدت ۲ ماه نگاه دارید. بعداز ۸ تا ۱۰ هفته كیسه پلاستیكی شفاف را بردارید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *