خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با کاشت و پرورش گل اینولا

آشنایی با کاشت و پرورش گل اینولا

inula-plantهمیشه گلهایی با رنگهایی شاد زینت بخش باغچه منزلهای ماست درادامه مطلب زیر با یکی از این گلها ونحوه پرورش آن آشنا خواهید شد.

گل‌های چندساله برای باغبان‌ها ارزش زیادی دارد زیرا در پول‌شان صرفه جویی زیادی می‌کنند. به این دلیل که هر سال رشد می‌کنند. گل اینولا نیز یک گل چندین ساله است که دارای ارزش دارویی زیادی است یا یک گیاه زیبای زینتی برای مجاورت حیاط است. در اینجا انواع مختلفی از گیاهان اینولا که هم برای فضای سبز و هم خانه مناسب است معرفی می‌کنیم. همچنین ریشه این گیاه نیز شناخته شده است. روش پرورش گیاهان اینولا و محصول آن را که دارای خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ است، بیاموزیم.

اطلاعاتی درباره گل اینولا

اینولا یک گل تابستانی از نوع گیاهان پرپشت است. شکوفه‌های آن از ماه جولای تا اکتبر (اوایل تیرماه تا اواسط ماه مهر) در بیشتر مناطق رشد می‌کند و شکوفه‌هایی ۱۲.۵ سانتی‌متری با گلبرگ‌هایی باریک و بلند به رنگ زرد یا زرد مایل به نارنجی می‌دهد. اینولا گیاهی است که نیاز به مراقبت زیادی ندارد و معمولا” در حدود ۳۰ سانتی‌متر قد دارد و به صورت شبیه به هم گسترش پیدا می‌کند. اما گیاه اینولا هلنیوم (helenium) شاید به بلندی ۱۸۵ سانتی‌متر نیز در شرایط مناسب آب و هوایی رشد کند.
باغ‌های دائمی و کناره‌ها مکان‌های آب و هوایی ایده‌آلی برای رشد گل اینولا است. اگرچه، حتی می‌توان آن‌ها را در گلدان نیز استفاده کرد. بسیاری از گونه‌های این گیاه به صورت محلی در شمال آمریکا و همچنین در مناطق مرطوب و کنار جاده‌ها و زمین‌های بی مالک رشد می‌کند. در حدود ۱۰۰ نوع ریشه از جنس گیاه اینولا وجود دارد. یکی از انواع پرشاخ و برگ آن، اینولا هلنیوم (helenium) است که از عناصر مورد استفاده در برخی نوشیدنی‌ها و عطرها است. بسیاری از انواع آن دارای خواص دارویی فراوانی است و برای درمان بیماری‌های گوارشی و تنفسی و برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. چینی‌ها دارای اطلاعات زیادی درباره گیاه اینولا هستند. که نشان می‌دهد، بسیار در دانش پزشکی شرقی کاربرد دارد.
مگنیفیکا (magnifica) نوعی گیاه از خانواده اینولا که به سرعت رشد می‌کند و معمولا” در ایالات آمریکا یافت می‌شود. اما باغبانان آنجا از کشت آن فرار می‌کنند. در کل اکثریت گونه‌های آن به صورت بومی در آسیای مرکزی هم وجود دارد. اینولا ورباسیفولیا (verbasscifolia) که به صورت محلی در شهر بالکان و ایتالیا وجود دارد و دارای شاخ و برگ‌هایی به شکل گوش‌های بره است و کرک‌های سفید رنگی دارند.

چگونگی پرورش گیاه اینولا

برای شروع دانه این گیاه را در داخل یک جای مسطح به مدت ۶ تا ۸ هفته قبل از اینکه روی آن دانه‌های برفک ایجاد شود قراردهید. سپس آنها را خارج کرده و و در خاک گرم که درجه حرارت آن حدود ۱۶ درجه سانتی‌گراد است بکارید. آنها را با فاصله حدود ۳۰ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید و نهال آن را در آب فراوان نگاه دارید. اینولا در سال اول تنها به صورت یک گیاه رشد می‌کند اما در سال‌های بعد گل‌های زیادی می‌دهد. این گیاه در برخی شرایط آب و هوایی به خوبی رشد و نمو خواهد کرد و تقریبا” هر سه سال یکبار نیاز به دسته بندی کردن دارد. در شرایط آب و هوایی ایده‌آل آن خود به خود رشد می‌کنند.

مراقبت از گیاه اینولا

این گیاه به فضای زیادی برای رشد و نمو، همچنین خاک خوب و خشک و محلی آفتابگیر نیاز دارد. آنها مقاومت خوبی در مقابل انواع خاک دارند اما از کاشتن آنها در خاک‌رس سنگین که به خوبی خشک نباشد پرهیز کنید. اوایل بهار آنها را هرس کرده و شاخ و برگ‌هایی که در زمستان زرد شده را از آن جدا نمایید. معمولا” گیاه اینولا آفات و امراض کشاورزی کمی دارد.
این گیاهان از خانواده گل مینا هستند و اگر از کود کشاورزی خوبی برای آنها استفاده شود در فصل بهار محصول خوبی می‌دهند. اگر به آنها توجه کنید از این گل‌های زیبا برای چندین دهه می‌توانید لذت ببرید.

مترجم: پارمیس وطنی
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *