خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با پرورش و نگهداری گل پنجه کلاغی

آشنایی با پرورش و نگهداری گل پنجه کلاغی

cyperus-alternifoliusنَخل مُرداب (با نام علمی Cyperus alternifolius) گیاهی است از تیره جگنیان (Cyperaceae) از جنس مردابی‌ها (Cyperus).این گیاه علفی بومی باتلاق‌های ماداگاسکار و از خویشان نزدیک پاپیروس مصر هاست.[۱]این گیاه پنجه کلاغی هم نامیده می شود.درادامه مطلب زیر با نحوه نگهداری وپرورش گل پنجه کلاغی آشنا خواهید شد.

نام فارسي : نخل مرداب يا پنجه کلاغي CYPERUS

نام علمي : cyperus alterni folius

سيپروس از گياهان خانواده سيپراسه CYPERACEAE و زادگاه اصلي آن باتلاق هاي جزيره ي ماداگاسکار و جزيره موريس است. نخل مرداب گياهي است زيبا که نگهداري و تکثير آن ساده است و براي افراد تازه کار توصيه مي شود.

 

مشخصات ظاهري :

گياه پاياي هميشه سبز با بلندي ۳۰ تا ۹۰ سانتيمتر که در محيط مناسب، ارتفاع آن به ۱۵۰ سانتيمترهم مي رسد.

ويژگي ها: ساقه هاي سبز رنگ عمودي افراشته اين گياه به جز در رأس بدون برگ هستند که در رأس نيز دايره اي از برگچه هاي سبز علفي به صورت شعاعي مثل قاب يک چتر بيرون مي زنند. علاوه بر اين در تابستان گل ها نيز به صورت شعاعي در رأس بيرون مي زنند ولي اين گل ها کوچک و قهوه اي رنگند.

دما :در زمستان نبايستي در دماي کمتر از ده درجه نگهداري شود. در فصل سرما در خزان گياه جاي نگراني نيست چون با گرم شدن هوا مجدداً شروع به رشد مي کند. بهتر است در زمستان تمام ساقه ها را از سطح خاک حذف نمود تا در بهار دوباره سبز شود و چهره زيباتري به گياه بدهد.

نور: اين گياه بايد در آفتاب نگهداري شود به شرط آنکه ريشه ها دايم خيس باشند؛ البته در نيم سايه نيم آفتاب يا در سايه اي که نور دار باشد هم مي ماند

 

 

 

آبياري:در بهار و تابستان هر روز گياه را آبياري مي کنند و در زمستان و پائيز آبياري کم شده و کود را قطع مي کنند. در فصل گرما به آب زيادي احتياج دارد و سعي کنيد گلدان زهکش چنداني نداشته باشد تا محيط تقريباً باتلاقي براي گياه ايجاد شود. بنابراين بهتر است گلدان را در زير گلداني قرار دهيد و در زيرگلداني هميشه مقداري آب موجود باشد.

رطوبت هوا: سطح برگ ها را دو روز در هفته غبار پاشي نمائيد.

موارد استفاده: شکل و کيفيت متمايز اين گياه، کنتراست خوبي با نمونه هاي بوته اي گسترده ايجاد مي کند. يک حوضچه نيم بشکه اي با نيلوفرهاي آبي سفيد پا کوتاه و گل هاي فراموشم مکن آبي رنگ که در حاشيه آن پخش شده اند و يک گياه پنجه کلاغي که کنتراست عمودي ظريفي مي دهد، در مجموع بسيار گيرا خواهند بود.

تقويت گياه:پس از سه يا چهار آبياري با کود مايع کامل آن را تقويت مي نمايند.

براي مبارزه با شپشک و حلزون بايستي به وسيله ي ملانيون مبارزه شود.

مراقبت ويژه:ساقه هاي قهوه اي را قطع کنيد. در زمستان ها ريشه ها را در خاک نگهداريد يا گياه را به درون ساختمان ببريد.

تغيير گلدان: تراکم ريشه موجب شادابي گياه مي شود، پس از پر شدن سه چهارم حجم گلدان آن را با تقسيم ريشه ، تکثير مي نمايند. بايد دقت نمود ريشه ها زخمي نشود.

خاک مناسب، خاک کمي سنگين است ( رس زياد باشد تا حالت باتلاقي ايجاد شود ).

ازدياد:نخل مرداب را مي توان به راحتي از اواسط بهار تا اوايل تابستان با روش تقسيم بوته، تکثير کرد. البته راحتي اين کار، بستگي به تجربه و توان شخص تکثير کننده دارد.

از آنجايي که اين گياه طبيعتاً به وسيله قرار گرفتن در آب رشد کرده و ريشه مي دهد، خاک آن بايد کاملاً مرطوب باشد، ولي اگر به اندازه کافي خيس نبود، ابتدا آن را کاملاً آبياري کنيد، سپس از گلدان بيرون آوريد. با استفاده از يک چاقوي تيز، انبوه ريشه ها را به دسته هايي با حداقل ۴ يا ۵ ساقه تقسيم کنيد، مراقب باشيد به ريشه ها صدمه نزنيد و سعي کنيد با دست عمل تقسيم را انجام دهيد. سپس هر قسمت را در گلداني با قطر دهانه ۱۱ – ۹ سانتيمتر حاوي کمپوست گلداني با پايه پيت قرار دهيد و کاملاً آبياري کنيد.

 

 

 

گرچه روش تقسيم براي تمام انواع نخل مرداب ها به کار برده مي شود ولي اين گياه مي تواند به روش هاي غير معمول ديگري نيز تکثير شوند. در گياه نخل مرداب رأس گل را همراه با برگه هايي که زير گل وجود دارند به وسيله قيچي باغباني به اندازه يک سوم يا يک دوم کوتاه کنيد، گياه را از زير قسمت برگ قطع کنيد و به صورت وارونه ( برگ داخل آب باشد )، در آب يا در ماسه نرم شسته يا کمپوست مخصوص بذر و قلمه مرطوب قرار دهيد(ساقه به طرف بالا و قسمت برگدار درون آب يا خاک قرار گيرد). زماني که ريشه داد، گياه را به گلداني با قطر دهانه ۹ سانتيمتر و کمپوست گلداني منتقل کنيد. در طول عمل تکثير، سعي کنيد دماي محيط گياه را ۲۲-۲۰ درجه سانتيگراد نگاه داريد و مراقب باشيد که گياه در شرايط نور مناسب و کافي، دور از تابش مستقيم خورشيد قرار گيرد. بعد از ريشه دادن به گلدان هاي استکاني منتقل کنيد.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *