خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با پرورش بوته یاس رازقی

آشنایی با پرورش بوته یاس رازقی

معرفی-یاس-رازقیچگونگی-کاشت-یاس-رازقی-و-تکثیر-آن-1یاس رازقی (نام علمی: Jasminum sambac) یا یاس عربی گیاهی بالارونده که بیشتر در جنوب و جنوب غرب آسیا و در کشورهایی مانند فیلیپین، هند، میانمار، سری لانکا یافت می‌شود. واژهٔ یاسمین ریشهٔ عربی یا فارسی دارددرادامه مطلب زیر با روش پرورش بوته یاس رازقی اشنا شوید.

چگونه بوته یاس رازقی پرورش دهیم
گل یاس رازقی با نام علمی (Jasminium Pubescens) و از خانواده اُلئاسه (OLEACEAE) گیاهی است بالارونده با گل های سفید و کوچک که بسیار معطرند. این گیاه فوق العاده زیبا و خوشبو را می توانید در باغچه کوچک خانه تان بکارید و یا در گلدانی در محیط بیرون قرار دهید.

تصور کنید شما بوته یاس زیبایی دارید که هر روز صبح و شب گلهای سفید خوشبویی را به شما تقدیم می کند. پس با کمک این چگونه نهایت عشق خود را در پرورش این بوته زیبا به کار بگیرید.

 

 

 

۱-خاک مناسب
یاس رازقی از گروه نباتات آهک گریز میباشند بنابراین باید از خاک فاقد هرگونه آهک استفاده کنید. بطور کلی چگونگی خاک مورد استفاده برای این گیاه به قرار زیر است:
خاک برگ پوسیده درختان جنگلی ( هوموس ) ۳پیمانه، شن شسته شده ( ماسه ) ۲پیمانه، خاک معمولی باغچه ۱پیمانه.
۲-آب مناسب
دفعات آبیاری به مقتضای فصل و درجه حرارت محیط فرق می کند. درتابستان بویژه در موسم گل دادن باید روزی یکبار به آن آب داد. حتی آبی که به آنها داده میشود نیز نباید قلیائی و دارای مواد آهکی باشد. در تهران وشهرستانهای مرکزی نیز می توان برای خنثی کردن اثرات زیان بخش آب آهکی وقلیائی یک قطعه زاج سیاه (سولفات آهن ) در کنار گلدان گذارده هنگام آبیاری آب را روی آن بریزید.

 

 

موقعی که غنچه گلهای یاس رازقی ظاهر می شود حتما باید به پای بوته کود داد. بهترین کود طبیعی که باغبانان با تجربه مصرف می کنند، شیره کود گوسفندی است و طرز تهیه آن بدین طریق است که ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری شیره کود را پس از بهم زدن به پای هرگلدان می ریزند.

در محلهایی که تهیه کودطبیعی دشوار است، مصرف کود شیمیائی مخلوط سولفات آمونیم و فسفات آمونیم به نسبت ترتیب سه و یک و به قدر یک قاشق غذا خوری در هر دو هفته از اواسط بهار به بعد توصیه می شود.
۳-نحوه تکثیر:
گل رازقی و یاس رازقی را معمولا از طریق خوابانیدن شاخه ، قلمه زدن وکشت پاجوش زیاد می کنند .وممکن است آنها را با پیوند نیز زیاد کرد .

 

 

خوابانیدن شاخه:
برای این منظور شاخه های بلند یک یا دو ساله را که در قسمت پایین بوته قرار دارند انتخاب کنید، زیر هر شاخه، گلدانی را که از ماسه نرم پر شده قرار دهید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید. لازم است هرسرشاخه شامل دو یا سه جوانه باشد.

 

معمولاً یک ماه و نیم به طول می انجامد تا شاخه های خوابانیده شده کاملا ریشه دار شوند. برای سرعت بخشیدن به ریشه زایی شاخه ها بهتر است قبل از قرار دادن ساقه در ماسه، قسمتی از آن را که باید در ماسه قرار گیرد با نوک چاقو خراش بدهیم. بعد از اینکه ریشه ها تولید شدند شاخه را از پایه مادری جدا می کنیم. نهالهای جوان ریشه دار را درون گلدانهای حاوی خاک مناسب بکارید.

 

 

 

تکثیر با قلمه :
قلمه ها را باید در بهار قبل از رویش جوانه ها ازشاخه های قوی یکی دو ساله که گل داشتند ، انتخاب نمود و آنها را به مدت یک هفته درون گونی کنفی یا پارچه کرباس مرطوبی پیچید و با پاشیدن آب پارچه را مرطوب نگه داشت.

 

در پایان هفته هر ساقه را به چند قطعه به طول ده تا بیست سانتی متر تقسیم می کنیم. قلمه هایی را انتخاب کنید که دارای سه تا چهار جوانه باشند، این قلمه ها بابد حداقل به مدت ۶ هفته در ماسه کاشته شوند. قلمه های کاشته شده را در سایه قرار دهید و همه روزه به آنها آب بدهید. بعد از دو ماه آنها را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل کنید.

 

 

 

تکثیر از راه پیوند :
گل رازقی و یاس رازقی را می توان بوسیله پیوند روی یاس سفید (چمپا) نیز زیاد کرد. در بهار با پیوند شکمی یا مجاورتی و در پاییز پیوند شکافی بهتر است. حسن این طریق تکثیر آن است که چون یاس سفید را می توان تقریبأ در هر نوع آب و خاک عمل آورد و نظیر گلهای رازقی و یاس رازقی به خاک هوموسی اراضی جنگلی احتیاج ندارد و با پیوند آنها روی پایه یاس میتوان از زحمت تهیه خاک هوموس رهایی یافت و از دادن آب قلیائی نیز نگران نشد.

منبع:zarif.rozblog.com

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *