خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری پیچک سوئدی

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری پیچک سوئدی

Untitled32پیچک سوئدی(نام علمی: Plectranthus verticillatus) نام یک گونه از تیره نعناعیان است.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش ونگهداری این گل آشنا خواهید شد.

پیچک سوئدی با نام علمی (Plectranthus australis) یکی از معروف‌­ترین پیچک­‌های آپارتمانی است که بومی شمال استرالیا و جزایر اقیانوس آرام است. این گیاه به دلیل داشتن حالت دنباله­‌دار، بسیار محبوب است. این پیچک همچنین به نام­‌های بگونیای سوئدی و پیچک باغی شناخته می‌شود که بسیاری از باغبانان این گیاه را به عنوان گیاهی یک ساله در گلدان پرورش می­‌دهند و یا از آن به منظور پوشش زمین باغ  خود، استفاده می­‌کنند. برگ­­‌های یک پیچک سوئدی در حال رشد، براق و دارای لبه‌­های کنگره‌­دار است. گل‌­های لوله مانند ارغوانی تا سفید این پیچ‌ک‌ها از بهار تا تابستان ظاهر می‌­شوند اما تعداد آن‌ها به اندازه‌­ی تعداد برگ­‌های این گیاه نیست. شرایط آسان نگهداری از این گیاه باعث شده است که حتی باغبانان تازه‌­کار نیز بتوانند این گیاه را پرورش دهند.

چگونه یک پیچک سوئدی آپارتمانی پرورش دهیم؟

یادگیری نحوه‌­ی پرورش پیچک سوئدی اصلا دشوار نیست. در واقع، پرورش پیچک سوئدی در خانه یک پروژه­‌ی بسیار خوب برای باغبانان مبتدی است. پیچک سوئدی در خاک سبک گلدانی به‌همراه مقداری پرلیت (perlite) برای کمک به زه کشی، بهترین رشد خود را دارد. اگر این گیاه در تمام طول سال در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد، به خوبی رشد خواهد کرد. اگر این شرایط فراهم شود با کمی مراقبت و نگهداری، گیاه  به سرعت رشد پیدا خواهد کرد.

مراقبت از پیچک سوئدی آپارتمانی

  • برای مراقبت از این گیاه باید دمای اتاق در طول سال، ثابت و بین ۶۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد) باشد.
  • پیچک را هفته‌­ای یک بار آبیاری کنید و مطمئن شوید که بین دوره­­‌های آبیاری، خاک آن به آرامی خشک شود. زه­‌کشی خوب، بسیار مهم است بنابراین اجازه ندهید که گیاه درون آب باقی بماند.
  • پیچک­‌های سوئدی را در طول بهار و تابستان هر دو هفته یک بار کود­‌ دهی کنید و در پاییز و زمستان تنها ماهی یک بار این کار را انجام دهید. از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تغذیه گیاه استفاده کنید و از دستورالعمل مربوط به آن پیروی کنید.
  • بعد از گل­دهی گیاه، نوک ساقه­‌ها را هرس کنید تا از رشد بی‌رویه­ی گیاه جلوگیری شود. گلدان پیچک را هر دو تا سه سال یک بار تعویض کنید.

تکثیر کردن پیچک سوئدی

بهترین روش تکثیر پیچک سوئدی، بریدن قسمتی از گیاه است. توجه داشته باشید که قسمت سالمی از شاخه را ببرید که در انتها دارای جوانه­‌های برگی است. برگ­‌های پایین­‌تر را از روی ساقه جدا کنید تا ساقه­‌ای بدون برگ داشته باشید. ساقه­‌ی بریده شده را درون هورمون­‌های گیاهی مخصوص قرار دهید و آن‌را در یک گلدان که دارای خاک مناسب است جای دهید.

برای رشد بهتر ریشه، آن‌را در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. هر چند وقت یک‌بار، ساقه­‌ی بریده­ شده را با آب اسپری کنید و یا به دور گلدان آن یک پلاستیک شفاف بپیچانید تا موجب شود که رطوبت گلدان حفظ شود. بعد از سه هفته، ریشه­‌ها شکل می­‌گیرند و گیاهان جدید از پایه­‌ی گیاه قبلی جوانه می‌­زنند. گیاهان جدید را در محل دیگری بکارید و برگ­‌های قدیمی را از آن جدا کنید.

گونه ای دیگر از پیچک، پیچک انگلیسی است؛ درباره پرورش این گیاه نیز بیشتر بدانید.

مترجم: لیلا لباسچی
منبع: gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *