خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش شلغم

آشنایی با نحوه پرورش شلغم

Brassica rapa rapa801شَلْغَم میوه ای است به رنگ سبز و سفید و یا بنفش و با برگ‌هایی ناصاف و بریدگی‌های زیاد. ریشهٔ آن غدّه‌ای و به شکل‌های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه‌های بنفش می‌باشد. درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش شلغم آشنایی پیدا میکنید.

به عنوانِ یک محصول که بشر از ماقبل تاریخ از آن تغذیه کرده است، شلغم، مستحقِ توجهِ بیشتری در باغ مدرن و آشپزخانه ما است. شلغم یک ریشه مغذی و آبدار است و ذخیره سازیِ آن در یک مکانِ خنک در نیمه اولِ زمستان بسیار آسان می باشد.
به نظر می‌رسد جهان به دو قسمت تقسیم شده است، کسانی که شلغم را دوست دارند و کسانی که از آن نفرت دارند. با این وجود بسیاری از افرادِ متفر از شلغم، پس از یکبار فرو کردنِ چنگالشان داخلِ شلغمی که درباغ کاشته شده است و خوردنِ آن نظرِ خود را تغییر داده‌اند؛ زیرا شلغمی که در باغ توسطِ خودمان کشت می‌شود بسیار خوشمزه‌تر است و با انواعِ درشت و پُر ریشه‌ای که در سوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسد بسیار متفاوت می باشد. کافی است شلغم‌هایی که زود برداشت می‌شوند و از اندازه دست کوچک ترند را بردارید و تفتشان دهید، و سپس در اسفناج، گوشت و بسیاری از غذا هایِ دیگر اضافه کنید؛ واقعاً خوشمزه خواهند بود! این شلغم‌های تازه و جوان برایِ شما بسیار مفیدند و مملو از ویتامین A، ویتامین C و فولیک اسید هستند.
حتی اگر فکر می‌کنید که امکان ندارد از شلغم خوشتان بیاید، ممکن است هنگامی که یک سالاد خوش عطر و طعم از شلغم‌هایی بخورید که به خوبی کِشت داده شده‌اند، نظرتان کاملاً عوض شود. اگر شلغم‌ها زمانی که به اندازه یک توپِ گلف هستند برداشت شوند، طعم و عطرشان ملایم‌تر بوده و تُرد هستند؛ حتی می‌توانید آن‌ها را با پوست بخورید، پوست گرفتن اختیاری است.
شلغم‌های فوق العاده پاییزه پرورش دهید
شلغم محصولِ هوای سرد است که سریع رشد می‌کند و شما می‌توانید در بهار و پاییز آن را در باغِ خود بکارید. می‌توانید این کار را در هر نقطه باغ که آفتابگیر است و خاکِ زهکشی شده دارد، انجام دهید.
کندنِ دو برگ به صورتِ همزمان از گیاهِ شلغم مشکلی برایِ رشدِ ریشه فراهم نمی‌کند، بنابراین می‌توانید هم از برگ و هم از ریشه این گیاه بهره ببرید.
پاییز فصلِ مناسبی برایِ کشتِ شلغم‌های سالادی است. نوعِ پوست قرمزِ شلغم را امتحان کنید که باید تا ۴۳ روز در خاکِ سرد رشد کند تا بهترین عطر و طعم را پیدا کند. شما می‌توانید علاوه بر این شلغم‌های سالادی چند متر مربع از باغتان را به کشتِ شلغم‌های دیگر (برای پخت و پز یا ذخیره سازی) اختصاص دهید. شلغم گوی مانند و سفید که بالای آن بنفش است به ۵۵ روز، شلغم طلائی به ۶۵ روز و شلغم کهربایی با گوشتِ زرد رنگ به ۶۳ روز رشد نیاز دارند.

شلغم‌های پاییزه به رطوبتِ ثابت اما مختصری نیاز دارند. این شلغم‌ها در صورتی که در محلی که در تابستان نخود‌ها و لوبیا‌ها رشد داده شده‌اند، کاشته شوند، به تقویت کننده مختصر و ناچیزی نیاز پیدا می کنند.
محصولِ خود را ۶ هفته قبل از اولین روزِ سرما در زمین بکارید؛ گیاهان کوچکِ شلغم را به فاصله ۱۰ سانتیمتری از یکدیگر بکارید و قبل از خوردنِ برگ هایِ آن‌ها صبر کنید که بر اثرِ سرما کمی شیرین‌تر بشوند.
شلغم‌های بهاره
به طورِ معمول عمرِ شلغم هایِ بهاره کوتاه است، زیرا هوایِ گرم طعمِ برگ‌های این گیاه را تند می‌کنند؛ و طولانی بودنِ روز‌ها شکوفه دهیِ زودرس را سبب می‌شوند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *