خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه درست کردن کود برای باغچه

آشنایی با نحوه درست کردن کود برای باغچه

711687_277گاهی شده که برای اطمینان بیشتر از تولید کودی مناسب نیاز دارید ب اینکه خودتان برای باغچه منزلتان کود درست کنید.درادامه مطلب زیر نحوه درست کردن کود را برای شما تشریح خواهیم کرد.

انواع سطل‌های کودسازی
روش درست کردن کود: تپه‌های کود می‌توانند طوری طراحی شوند که برای هر نوع باغچه‌ای مناسب بوده و کارائی داشته باشند. می‌توانید نوع مورد علاقه خود را خریداری کرده و یا طراحی کنید. با اختصاص دادن یک فضای کوچک از باغچه خود، می‌توانید کود مورد نیاز یک باغچه بزرگ را تهیه کنید. حتی می‌توانید در یک تراس کوچک، دستگاه تهیه کودی با کرم ایجاد کنید.
برای بنا کردن سطل خود، ۴ تیرک ۱۰ در ۱۰ سانتی متر را در زمین طوری بکوبید که منطقه‌ای حدودا ۱ متر مربعی را احاطه کنند. سپس خاک را با پشت بیل بکوبید تا تثبیت شود. بعد دور محوطه را با توری مرغی محصور کنید. البته یک طرف محوطه باید قابل دسترسی آسان باشد تا بتوان آن را خارج کرد.
تهیه کود
پس از انتخاب سطل کود و اختصاص فضای مناسب برای آن، چند قانون ساده ولی اصلی را باید رعایت کنید. اول اینکه شروع کار ترجیحاً در فصل بهار باشد. دیگر اینکه مواد نرم، سبز و مواد نیتروژنی با مواد خشک، قهوه‌ای و غنی از نیتروژن به طور مساوی با یکدیگر مخلوط شوند. قانون اصلی این است که نگذارید یک ماده از مواد دیگر بیشتر شود. اگر مقدار زیادی برگ پائیزی در یک نقطه جمع شود، زمان بیشتری طول می‌کشد تا به خاک تبدیل شود و برای خاک برگ بهتر است.
برای گردش بهتر هوا مواد چوبی مانند را در انتهای سطل قرار دهید و مواد دیگر را در عمق حداقل ۳۰ سانتی‌متر بگذارید. مواد بزرگ را تکه تکه کنید و مواد خشک را با اسپری کمی مرطوب کنید. توجه کنید که هیچگاه آن‌ها را خیس نکنید، بلکه فقط کمی مرطوب شوند.
به طور مداوم مواد بیشتری را اضافه کنید. هر زمان که سطل پر شد، شروع به گرم شدن می‌کند، زیرا فعالیت‌های تجزیه‌ای در آن رخ می‌دهد. پس از چند هفته، آن را با کمک چنگال باغبانی کمی مخلوط کرده و اگر خشک بود به آن آب بدهید. اگر این مواد به طور مداوم هم زده شود و هوا نیز گرم باشد، کود شما در مدت ۲ تا ۴ ماه آماده می‌شود.
اگر به این مواد رسیدگی مرتب نشود و مواد داخل آن با تکه‌های بزرگ باشند، در حدود ۱ سال طول می‌کشد تا کود آماده شود. زمانی که کود آماده می‌شود، حدود ½ حجم اولیه را خواهد داشت و بوی خاک مانندی به خود می‌گیرد. اگر می‌خواهید کودسازی سریع‌تر انجام شود، مواد نیتروژنی بیشتری به آن اضافه کنید که باعث گرم شدن مواد می‌شود. همزمان با اضافه کردن مواد نیتروژنی، آب دادن و مخلوط کردن نیز فراموش نشود تا هوا به تمام نقاط سطل برسد. وقتی که دمای خاک و مواد کاهش یافت، آن را هم بزنید تا اکسیژن به تمام نقاط آن برسد. این جریان زمانی پایان می‌یابد که هر چقدر هم بزنید، دمایی ایجاد نمی‌شود.
مواد اولیه کودسازی

  • مواد سبز و نیتروژنی: ضایعات چمن و علف‌ها، قسمت‌های هرس شده نرم، ضایعات میوه و سبزیجات، گل‌های بریده شده، ضایعات چای و قهوه.
  • مواد کربنی و قهوه‌ای: مقوا، پاکت‌ها و ضایعات کاغذ، کاه و نی.

چه موادی را استفاده نکنید
گیاهان آفت دار، گوشت و ماهی، غذاهای پخته شده، خاکس‌تر زغال، مدفوع حیوانات، کهنه بچه، مقوا و مجله‌های براق و علف‌های هرز. روش درست کردن کود به این منوال است.
حلال مشکلات
چسبناک و خراب شدن کود داخل سطل به علت زیاد بودن یک ماده مانند ضایعات چمن و وجود مقدار بیش از حد آن در سطل است. برای رفع این مشکل، مواد خراب شده را برداشته و به جای آن کاه بریزید. بیش از قبل آن را هم بزنید تا هوا جریان پیدا کند. خاکی که سرد باشد به معنی تجزیه نشدن آن نیست، بلکه به این معنی است که این جریان بیشتر طول خواهد کشید

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *