خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص طالبی

آشنایی با خواص طالبی

a031214312144102aطالبی نام یکی از صیفی‌جات است. میوه طالبی شیرین و آبدار بوده، ریشه آن در کشور فرانسه و الجزایر است.درادامه مطلب زیر با خواص طالبی بیشتر آشنا شوید.

 

طالبی متعلق به خانواده خیار و كدو است. گرمك و طالبی، شبیه خربزه هستند و از جهت غذا و پزشكی شباهت زیادی به خربزه دارند با این تفاوت كه پیش از خربزه می‌رسند و لطیف تر هستند و هضم آنها آسان تر است.

 

طالبی و گرمك از میوه‌های پرآب فصل تابستان است. طالبی شیرین و خوشبوتر از گرمك است. قسمت‌های مورد استفاده طالبی و گرمك عبارتند از:میوه و تخم میوه.

 

 

 
طالبی: همیار لاغری

با وجود اینکه طالبی طعم شیرینی دارد اما چون از ۹۰ درصد آب تشکیل می‌شود کم کالری است. در واقع در هر ۱۰۰ گرم طالبی ۳۰ تا ۵۰ کیلو کالری وجود دارد و حاوی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قند است.

 

برای اینکه بیشتر از خواص طالبی بهره‌مند شوید از طالبی‌هایی که بیشتر در معرض آفتاب بوده‌اند و کاملاً رسیده‌اند استفاده کنید. اگر قصد دارید چند کیلویی لاغر شوید و دنبال یک میوه‌ی کم کالری می‌گردید طالبی را دریابید.

 

 

طالبی حاوی ویتامین C

اگر چه نمی‌توان ادعا کرد طالبی بمب ویتامین C است اما باید بدانید که این میوه می‌تواند یک چهارم نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین کند. متخصصان معتقدند که در هر ۱۰۰ گرم طالبی ۲۵ میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

 

طالبی یک برتری عمده نسبت به میوه‌های حاوی ویتامین C دیگر دارد: گوشت این میوه با یک پوست نسبتاً ضخیم محافظت می‌شود برای همین ویتامین C که نسبت به نور حساس است به واسطه‌ی این پوست از آسیب نور در امان می‌ماند.

 

باید بدانید که ویتامین C به همراه بتاکاروتن موجود در طالبی، خواص آنتی اکسیدانی پیدا می‌کند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها و پیری سلول‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد.
طالبی فشار خون را پایین می‌آورد

طالبی برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مفید است. متأسفانه تغذیه‌ی ما سرشار از سدیم (نمک) بوده و میزان کمی پتاسیم دریافت می‌کنیم.

 

همه‌ی ما باید تلاش کنیم تعادلی بین میزان سدیم و پتاسیم برقرار کنیم. از آنجایی که طالبی حاوی پتاسیم است می‌تواند در جهت ایجاد تعادل بین این دو ماده به ما کمک کند.

به همین دلیل طالبی با فشار خون بالایی که نتیجه‌ی مصرف زیاد نمک است مقابله می‌کند.

 
طالبی ضد یبوست است

طالبی حاوی فیبرهای حلّالی مثل پکتین است که نقش مهمی در هضم غذا دارند.

 

این فیبرها آب را جذب کرده، حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به این ترتیب عبور آن‌را از روده‌ها آسان می‌کند. اگر دچار یبوست موقت شده‌اید به طالبی اعتماد کنید. البته توجه داشته باشید که در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید. تحمل فیبرهای موجود در طالبی در افراد مختلف متفاوت است.

 

در برخی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می‌شود. برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است زیاده‌روی نکرده و به همان یک قاچ بسنده کنید. بهتر است بدانید همین خاصیت طالبی برای روده‌ها خوب است و می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر ابتلا به سرطان کولورکتال داشته باشد.
فواید تغذیه‌ای طالبی:

طالبی یكی از بهترین منابع ویتامینA است و مملو از بتا كاروتن است كه در بدن تبدیل به ویتامینA می‌شود. در یك فنجان آب طالبی فقط ۵۶ كالری انرژی وجود دارد ولی ۱۲۹% نیاز روزانه ما به ویتامینA را تامین می‌كند كه تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

طالبی یكی از غنی‌ترین میوه‌های حاوی ویتامینC است. طالبی علاوه بر ویتامین هایA وC حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین های۶B، ۳B، ۵B و۱B است.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *