خانه / گردشگری / جاذبه های گردشگری ایران / آشنایی با امامزاده چهل اختران

آشنایی با امامزاده چهل اختران

13092_498

  • چهل اختران : تاریخ بنای این بقعه سال ۹۵۰ ه . ق آمده است . بانی آن شاه طهماسب صفوی و اسم معمار هنرمندش ” استاد سلطان قمی ” از مشاهیر معماری دوره صفویه به شما ر می رود . نام این استاد در زیارتگاه ضبط شده است . در سال ۹۵۳ ه . ق به دستور شاه طهماسب صفوی سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده شد .

 

 

این زیارتگاه در شهر قم قرار دارد و مدفن موسی مبرقع (ع) فرزند امام محمد تقی (ع) و امامزاد گان دیگر است . به همین دلیل در صحن بزرگ این مجموعه سه زیارتگاه به اسامی امامزاده موسی مبرقع (ع) ، چهل اختران و امامزاده زید (ع) قرار دارد . این زیارتگاه در میان مردم به نام ” چهل اختران ” شهرت دارد .

 

 

 

امامزاده موسی مبرقع (ع) : به نظر می رسد که بنای ساختمان این زیارتگاه از آثار قبل از صفویه باشد . اما اکنون اثری ازگذشت زمان بر چهره آن مشاهده نمی شود و در آن عملیات تجدید بنا صورت می گیرد . این بنا مدفن موسی مبرقع فرزند امام جواد (ع) است .
چهل اختران : تاریخ بنای این بقعه سال ۹۵۰ ه . ق آمده است . بانی آن شاه طهماسب صفوی و اسم معمار هنرمندش ” استاد سلطان قمی ” از مشاهیر معماری دوره صفویه به شما ر می رود . نام این استاد در زیارتگاه ضبط شده است . در سال ۹۵۳ ه . ق به دستور شاه طهماسب صفوی سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده شد .

 

 

 

 

در این مکان قبور جمعی از سادات و امامزادگان از جمله فرزندان و اولادان امام موسی مبرقع (ع) جای دارد . می گویند در این بقعه چهل زن ، چهل مرد و بیست و پنج کودک ، در مجموع صد و پنج نفر، دفن شده اند .

 

امامزاده زید ( ع) : بنای این امامزاده عمارتی است که گنبدی کوچک از آجر به شکل کلاه خود بر فراز آن به چشم می خورد و به سده نهم ه . ق تعلق دارد . این مکان مدفن یکی از نوادگان امام زین العابدین (ع) است.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

درباره آنتالیا چه می دانیم ؟

هتل های آنتالیا خدمات تفریحی متنوعی از قبیل پارک آبی به مسافران ارائه می دهند. ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *