خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / آب چه تاثیری روی بدن دارد

آب چه تاثیری روی بدن دارد

  • آب باعث رقیق کردن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار می شود و مانع از تشکیل کریستال های سنگ های مجرای ادراری می شود. سنگ های کلیه و مثانه در ادرار رقیق نمی توانند شکل بگیرند، بنابراین خطر ابتلا به این عارضه های دردناک کاهش می یابد.

آفتاب نیوز: آب در جلوگیری از آنژین قلبی، میگرن، کولیت، آسم، فشار خون بالا، دیابت در مراحل اولیه، کلسترول بالا، افسردگی، سندرم خستگی مزمن، لوپوس، ام.اس و دیستروفی عضلانی نقش دارد.آب منبع خوبی برای حفظ و شادابی پوست به شمار می رود، برای سلامت قلب مفید است، انرژی را افزایش داده و باعث کاهش وزن است و ترکیب اصلی نسوج بدن است و به طور متوسط حدود ۶۵ درصد وزن بدن یک شخص بالغ را آب تشکیل می دهد که این مقدار برای کودکان بیشتر است.

834699_375

۱- آب و سلامت پوست

قبل از هر چیز باید بدانید آب خواندنی ها و دیدنی ها – خوبی برای سلامت پوست است و با از بین بردن سموم بدن باعث شفافیت طبیعی پوست شما خواهد شد. خطوط ریز و شیارهای پوست به هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق ترمی شوند. نوشیدن آب باعث چاق تر شدن سلول های پوستی و کاهش چین و چروک و جوان کردن پوست می شود. همچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست می شود و پوست را از وجود ناخالصی ها پاک می کند و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم می کند.

۲- آب و سلامت قلب

با نوشیدن مقدار آب توصیه شده در روز، می توان از بروز حملات قلبی پیشگیری و یا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طی تحقیق منتشره در نشریه آمریکایی  اپیدمیولوژی، احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در کسانی که روزانه بیش از ۵ لیوان در روز آب می نوشد نسبت به کسانی که کمتر از ۲ لیوان در روز آب می نوشند، ۴۱ درصد کاهش می یابد.

۳- آب و انرژی بدن

میزان انرژی در کسانی که روزانه به مقدار کافی آب می نوشند نسبت به افرادی که بدنشان با کمبود آب روبروست، از سطح بالاتری برخوردار است. کم آبی در بدن می تواند منجر به سستی و خواب آلودگی و در نهایت ضعف عضلات و سردرد شده و همچنین سوخت و ساز بدن را کاهش دهددرد قسمت پایینی کمر و آرتریت ستون فقرات نشانه ی کمبود آب در ستون مهره ها و دیسک ها است. دریافت آب بیشتر به رفع این مشکلات کمک می کند.شما در بسیاری از مواقع بدون این که کاری انجام داده باشید احساس خستگی می کنید، علت این خستگی ممکن است کمبود آب بدن باشد. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول های بدن می شود و کمبود آن باعث اختلال در رسیدن این مواد به سلول ها می شود. اگر بدن شما به اندازه کافی پر آب باشد، قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار کند.

۴- آب و حفظ تناسب اندام

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که آب باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و باعث می شود احساس سیر بودن به شما دست دهد. بنابراین سعی کنید به جای نوشیدن نوشیدنی های پر کالری، آب بنوشید. همچنین چنانچه شما یک لیوان آب یخ بنوشید بدن شما بایستی این آب را گرم کند، در نتیجه مقداری از این گرمای مورد نیاز را از سوزاندن چربی ها به دست می آورد. آب می تواند با تحریک بدن با این تفکر که پر است از افزایش وزن پیشگیری کند و به این ترتیب شما را از افراط در خوردن غذاها باز دارد.

۵-  آب و سلول های بدن

آب، حلالی است که در آن بسیاری از موادی که برای اعمال سلولی لازم است حل می شود. آب موادی را که در خود حل کرده است در بدن انتقال داده و از طریق خون و مایع بین سلولی در اختیار سلول ها قرار می دهد. واکنش های بیولوژیکی داخلی بدن در حضور آب انجام می شود. آب برای اعمال داخلی مهمی مانند هضم، جذب و دفع مواد زائد و بسیاری اعمال دیگر ضروری است و موجب تنظیم حرارت در بدن می شود.

834728_625

 

 

۶- آب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آب باعث سهولت حرکت مواد دفعی در روده می شود و از بروز یبوست پیشگیری می کند. در واقع آب نیز همانند فیبرها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می شود. جذب بعضی از مواد معدنی از دستگاه گوارش با کمک مولکول های آب انجام پذیر است.

۷- آب و دفع سموم از بدن

نقش دیگر آب این است که مواد زائد و سمومی مثل اوره را که در اثر متابولیسم مواد پروتئینی در بدن تولید می شود، دفع می کند. به یاد داشته باشید طی هر برنامه سم زدایی از بدن باید از آب استفاده کنید. این ماده حیاتی سموم را رقیق کرده از بدن دفع می کند.

کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلا به سنگ های مجرای ادراری افزایش می یابد.

آب باعث رقیق کردن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار می شود و مانع از تشکیل کریستال های سنگ های مجرای ادراری می شود

آب مهم ترین ماده سم زدا محسوب می شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقای سلامت آن کمک بسزایی می کند و دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن صدمات شدیدی را بر بدن وارد می کند.

۸-  آب و سوزش معده

یکی از فواید آب جلوگیری و درمان سوزش معده است. این عارضه ممکن است به احتمال نشانه ی کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه گوارش بوده و نشانه ی مهم تشنگی بدن است. استفاده از داروهای ضد اسید در درمان این درد، دهیدراتاسیون را برطرف نمی کند و بدن همچنان از کمبود ذخیره آب رنج می برد. با نوشیدن آب، اسید معده، معالجه می شود، از این رو برای سیستم هاضمه مفید است.

۹- آب و آرتریت

اثر دیگر این مایع حیاتی پیشگیری و بهبود آرتریت است. درد مفصلی روماتوئیدی یا همان آرتریت ممکن است نشانه ی کمبود آب در مفاصل دردناک است. این بیماری در هر دو گروه جوانان و سالمندان مشاهده می شود. استفاده از داروهای مسکن مشکل را برطرف نمی کند بلکه اثرات جانبی را هم در پی دارد. دریافت آب و کاهش مصرف نمک در درمان آرتریت موثر است.

۱۰- آب و کمر درد

تأثیر آب در جلوگیری و درمان کمردرد نیز مطرح شده است. درد قسمت پایینی کمر و آرتریت ستون فقرات نشانه ی کمبود آب در ستون مهره ها و دیسک ها است. دریافت آب بیشتر به رفع این مشکلات کمک می کند.

۱۱- آب و کاهش استرس

۸۵ درصد بافت مغز را آب تشکیل می دهد. به هنگام تشنگی، بدن و مغز، برای انجام فعالیت های خود با فشار و استرس مواجه می شوند. برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، یک بطری آب به همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.

۱۲- آب و جلوگیری از گرفتگی عضلات

نوشیدن آب باعث می شود که عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند و اکسیژن رسانی کافی و پاک سازی سموم از آن ها راحت تر انجام شود. همچنین آب به عنوان یک روان کننده در مفصل ها عمل می کند. هنگامی که بدن شما آب کافی داشته باشد، می توانید با قدرت بیشتر و با مدت زمان بیشتری کارهای بدنی را انجام دهید.

834735_512

 

 

۱۳- آب و کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلیه و مثانه

با کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلا به سنگ های مجرای ادراری افزایش می یابد.

آب باعث رقیق کردن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار می شود و مانع از تشکیل کریستال های سنگ های مجرای ادراری می شود. سنگ های کلیه و مثانه در ادرار رقیق نمی توانند شکل بگیرند، بنابراین خطر ابتلا به این عارضه های دردناک کاهش می یابد.

۱۴- آب و جلوگیری از بیماری های مزمن

و بالاخره این که گفته می شود آب در جلوگیری از آنژین قلبی، میگرن، کولیت، آسم، فشار خون بالا، دیابت در مراحل اولیه، کلسترول بالا، افسردگی، سندرم خستگی مزمن، لوپوس، ام.اس و دیستروفی عضلانی نقش دارد

 

 

 

 

 

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *