خانه / آشپزی / چگونگی پاک کردن ماهی تازه

چگونگی پاک کردن ماهی تازه

چگونگی پاک کردن ماهی تازه

از اول شروع کنیم بهتر است.چطور برای طبخ ، ماهی تازه را پاك میکنید ؟ میتوانیم ۳ روش اصلی مهیا نمودن ماهی برای طبخ را پاك كردن ، استیك كردن و فیله كردن نام ببریم.

روشی كه برای تمیز كردن ماهی استفاده می‌شود بستگی به نوع ماهی و نوع طبخ آن دارد. در اینجا در آموزش پاك كردن ماهی فرض بر این است كه بخواهید ماهی تازه كوچكی را برای طبخ یا سرخ كردن ماهی استفاده كنید.

بدیهی است كه به یك چاقو تیز و آب كافی برای تمیز كردن ماهی نیاز دارید. پاك كردن ماهی دلپذیر نیست ــ می‌توانید تعداد زیادی روزنامه در دست داشته باشید. استفاده از دستكش آشپزخانه یا جراحی هم خوب است.

قبل از شروع كار، ماهی را با آب سرد بشویید تا ترشحات لزج روی پوست ماهی از بین رود. سپس پشت چاقو را در طول ماهی از دم تا سر بكشید تا فلس یا پولك‌های ماهی كنده شود. اگر پشت چاقو فلسهای در حال كنده شدن حركت آرام روی ماهی دارد نیازی به برداشتن و دور كردن فلسها نیست ولی اگر به اطراف پراكنده می‌شوند فلسها را با دست نگه دارید تا در روی چاقو حركت آرامی داشته باشد. بعد از فلس گیری دوباره ماهی در آب سرد شسته تا تمام فلسهای كنده شده پاك گردد.

ماهی را بچرخانید و در خط شكمی اش نزدیك باله ماهی، دنبال یك سوراخ كوچك بگردید. نوك چاقو را در این سوراخ مخرجی فرو برید و متصلاً برش دهید. در طول ماهی از دم تا آبشش شكاف دهید البته تنها پوست را برش دهید و اندامهای داخلی را نبرید. اندامهای داخلی را به طور كامل خارج كنید. روی خط قرمز باریك در امتداد ستون مهره‌ها، شكافی وارد كرده و آن را هم بطور كامل خارج كنید.

آبشش‌ها را از ناحیه شكاف سرپوش آبششی خارج كنید و یا آبشش‌ها را قطع كنید.

ماهی را بار دیگر با آب سرد بشویید.

آماده كردن ماهی برای طبخ بستگی به سلیقه شما دارد. ممكن است بخواهید شكل اصلی ماهی دست نخورده باقی بماند یا تصمیم بگیرید سر، دم و باله‌ها را ببرید. اگر می‌خواهید سر ماهی را بزنید، درست از زیر آبشش، سر را ببرید. دم را از محلی كه به بدن متصل می‌شود قطع كنید. باله‌ها را با مقدار اندكی از پوست ماهی برش دهید.

اگر می‌خواهید باله پشتی ماهی را ببرید، با مقدار اندكی از پوست از هر دو طرف باله برش دهید. سپس باله را از جلوی قسمت انتهایی دم ببرید. این راه خوبی برای كشیدن اندكی از استخوان‌های متصل به باله پشتی است. اگر این عمل را ۲۰ بار در عصر گرم تابستان با حشراتی كه اطراف شما پرسه میزنند. انجام دهید مادام العمر متخصص این كار میشوید!

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه کاسرول گوشت و پنیر

  فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روش کنید تا گرم شود.۱ قاشق روغن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *