خانه / آرایشی و زیبایی / چگونه ناخن هایی مقاوم وزیبا داشته باشیم؟

چگونه ناخن هایی مقاوم وزیبا داشته باشیم؟

shahriha-nakhon41بسیاری از افراد در پی داشتن ناخن هایی زیبا هستند برای داشتن ناخن هایی زیبا ابتدا باید یکی از عادات زشت یعنی ناخن جویدن را ترک کرد.

ناخن جويدن يكي از عادات زشت رفتاري است كه به آساني نمي‌توان آن را ترك كرد. اين كار در واقع بازتاب عصبانيت شديد و يا ناتواني دركنترل استرس است. كساني كه ناخن مي‌جوند، در موقعيت‌هاي استرس‌زا شروع به گاز گرفتن ناخن‌هايشان مي‌كنند و بعضي افراد حتي وقتي گرسنه يا خسته هستند، ناخن مي‌جوند. وقتي اطرافيان ناخن‌هاي‌شان را مي‌بينند خجالت مي‌كشند و با خود عهد مي‌بندند كه ديگر اين كار را انجام ندهند، ولي چه اتفاقي مي‌افتد كه چند ساعت بعد دوباره شروع به ناخن جويدن مي‌كنند؟ اگر شما نيز جزء افرادي هستيد كه هر بار تصميم مي‌گيريد اين عادت زشت را كنار بگذاريد، ولي ناخودآگاه دوباره شروع به ناخن جويدن مي‌كنيد، تا دير نشده و احساس سرخوردگي و نااميدي نكرده‌ايد، با استفاده از راهكارهاي ما از شر اين عادت زشت خلاصي يابيد.

دليل اول آن خواست و تمايل خود شماست! شايد بگوييد نه من از اين كار متنفرم و مي‌خواهم آن را ترك كنم؛ اما به صورت ناخودآگاه دوباره شروع به جويدن ناخن‌هاي‌تان مي‌كنيد؛ چرا كه حواس و رفتارهاي ثبت شده در ضمير ناخودآگاه شما قدرت بسياري دارند. يكي ديگر از دلايل ناخن جويدن اين است كه اين كار بي‌درد است. به طور كلي مغز از انجام كارهاي دردناك جلوگيري مي‌كند؛ مثلاً آيا تا به حال ديده‌ايد كسي بيني خودش را بكند؟! ناخن جويدن درست مثل دوچرخه‌سواري يا رانندگي است. وقتي اين كار را ياد مي‌گيريد، به طور ناخودآگاه و بدون فكر كردن، آن را انجام مي‌دهيد. وقتي ناخن جويدن نيز در ضمير ناخودآگاه شما ثبت شد، آن را به صورت عادت و اتوماتيك انجام مي‌دهيد. تلاش خودآگاه شما براي فراموش كردن ناخن جويدن مثل تلاش براي فراموش كردن دوچرخه‌سواري يا رانندگي است.
علائم ناخن جويدن: افرادي كه ناخن مي‌جوند، داراي ناخن‌هاي كوتاه و بدشكل هستند و در اطراف ناخن‌هايشان خون و عفونت ديده مي‌شود كه گاه با درد نيز همراه است.

ناخن‌ها بخش مهم دس ت‌ها هستند كه نگهداري و مراقبت از آنها به زيبايي دستان شما كمك مي‌كند. خوب نگهداشتن ناخن‌ها و مراقبت از زيبايي و سلامت آنها زيبايي دستان شما را دو چندان و برعكس ناخن‌هاي مريض و كثيف دستان شما را زشت مي‌كند. بنابراين، ناخن‌هاي زيبا و سالم لازمه داشتن دستان زيباست.
براي دستيابي به اين هدف لازم است كارهاي خاصي را به صورت روزانه انجام دهيد؛ مثل تميز كردن ناخن‌ها و گرفتن پوست دور ناخن‌ها و مرطوب نگه داشتن آنها. با رعايت نكات زير مي‌توانيد ناخن‌هاي زيبا و درخشاني داشته باشيد:

براي سفت شدن ناخن‌هاي ضعيف و نرم هر روز آنها را به مدت ۲۰ دقيقه در روغن زيتون قرار دهيد.
براي تميز كردن ناخن‌ها و پاك كردن لكه‌ها، آنها را در مخلوط يك قاشق غذاخوري آبليمو و يك فنجان آب خيس كنيد و بعد از چند دقيقه با آب گرم بشوييد و با يك مرطوب‌كننده مرطوب نگه داريد.
برخي از پزشكان معتقدند اگرچه برداشتن پوست‌هاي دور ناخن به زيباتر شدن آنها كمك مي‌كند. ولي ناخن‌ها مستعد ابتلا به عفونت مي‌شوند. اگر تمايل داريد اين كار را انجام دهيد، ناخن‌هاي‌تان را به روغن زيتون يا هر روغن گياهي ديگر آغشته كنيد و با يك تكه چوب تميز و استريل، پوست ناخن‌تان را كنار بزنيد. سعي كنيد بيشتر از يكبار در هفته از استون استفاده نكنيد.
در صورتي كه از لاك استفاده مي‌كنيد، هرازگاهي به ناخن‌هاي‌تان استراحت دهيد و هر چند روز يك‌بار آنها را بدون لاك نگه‌داريد؛ در غير اين صورت رنگ طبيعي ناخن‌هاي شما زرد و زشت مي‌شود.
اگر ناخن‌هاي شما سريع مي‌شكنند، مصرف ويتامين B، به خصوص B5 را افزايش دهيد.
بعد از شستن دست‌ها، آنها را كاملاً خشك كنيد، زيرا صابون باعث خشكي و شكنندگي ناخن‌ها مي‌شود.
بهترين زمان براي سوهان زدن ناخن‌ها زماني است كه آنها لاك دارند، زيرا ديرتر مي‌شكنند.
براي جلوگيري از شكسته شدن ناخن‌ها آنها را لاك بزنيد و يا حداقل از برق ناخن استفاده كنيد.

 غذاي سالم براي داشتن ناخن‌هاي زيبا

ناخن‌ها از حساس‌ترين نقاط بدن، يعني انگشتان دست و پا محافظت مي‌كنند. اگر بر اثر هرگونه حادثه‌ و يا عفونتي، ناخن‌ها آسيب ببينند، راه رفتن و كار كردن مشكل مي‌شود. ناخن‌ها اغلب بازتابي از سلامتي هستند و كمبودهاي تغذيه‌اي بدن را نشان مي‌دهند.

كمبود آهن، پروتئين و يا كلسيم؛ داشتن ناخن‌هاي شكننده، مقعر، نيمه سفيد.
نمك پيش از حد در بدن؛ رشد خارجي ناخن‌ها به صورت ليفي شكل
عصبانيت و تيروئيد بالا؛ جدايي ناخن از محل رشد
كم‌خوني؛ ناخن‌هاي رنگ پريده
كمبود ويتامين A؛ پوسته پوسته شدن ناخن‌ها
كمبود روي؛ رشد كم ناخن
كمبود روغن‌هاي گياهي در بدن؛ ناخن‌هاي ترك‌خرده و نازك
مشكلات تنفسي؛ تغيير رنگ ناخن‌ها
همانطور كه متوجه شديد، ناخن‌ها با شما حرف مي‌زنند و شما با ديدن آنها مي‌توانيد دريابيد كه در بدن‌تان چه مشكلاتي داريد. در واقع تأثير آنچه مي‌خوريم در ظاهر قسمت‌هاي خارجي بدن مشاهده مي‌شود استفاده از روغن‌هاي طبيعي روش مناسبي براي درمان خارجي ناخن‌هاست. روغن‌هاي مختلف تأثيرات متفاوتي نيز دارند. استفاده از روغن نارگيل و روغن زيتون به سلامت ناخن‌ها كمك مي‌كند. بنابراين با تشخيص نوع كمبود مواد غذايي در بدن خود و استفاده از يك رژيم سالم غذايي علاوه بر سلامتي، از ظاهري زيبا نيز برخوردار خواهيد شد. مواد غذايي غني از پتاسيم، آهن و كلسيم مثل بادام، سير، ماست، تخم‌مرغ، غذاهاي دريايي و اسفناج به سلامت ناخن‌‌ها كمك مي‌كنند.
از ناخن خود به عنوان ابزار استفاده نكنيد، اين كار باعث تضعيف ناخن‌ها مي‌شود.

روش‌هاي ترك ناخن جويدن:

ابتدا يك دوربين عكاسي برداريد و از ناخن‌هاي‌تان چند عكس بگيريد و مشكلات شايعي را كه ناخن‌‌هاي‌تان دارند، در جايي يادداشت كنيد.
خودتان را با ناخن‌هاي بلند و زيبا تجسم كنيد. حس داشتن ناخن زيبا نيز آرامبخش است.
حداقل يكي از ناخن‌هاي‌تان را انتخاب و سعي كنيد آن را بجويد.
بعد از چند روز تفاوت ناخن آن انگشت را با ديگر انگشتان‌تان احساس خواهيد كرد.
وقتي ناخن انگشت انتخابي‌تان بلند شده انگشت ديگري را انتخاب كنيد و همين‌طور به اين روش ادامه دهيد تا يكي پس از ديگري از جويدن ناخن محفوظ بمانند.
خوردن غذاهاي سرشار از منيزيم و كلسيم به رشد و ترميم ناخن‌هاي‌تان كمك مي‌كند. گاهي اوقات حتي ناخن جويدن مي‌تواند به دليل كمبود كلسيم و منيزيم بدن باشد.
پوست دور ناخن خود را كنار بزنيد تا ناخن‌تان از زير آن پديدار شود. اين كار، ظاهري زيبا به ناخن‌هاي‌تان داده و آنها را بلندتر نشان مي‌دهد كه همين ممكن است انگيزه‌اي براي جلوگيري از ناخن جويدن شود. پس از حمام و زماني كه دست‌ها و ناخن‌هاي‌تان مرطوب هستند، انجام اين كار آسان‌تر است.
يك عادت جديد را جايگزين جويدن ناخن كنيد؛ مثلاً مي‌توانيد به دست‌‌تان خيره شويد. فقط از روشي به عنوان جايگزين استفاده كنيد كه خود آن روش تبديل به عادت نامناسب و بدي نشود.
هويج خوردن و آدامس جويدن نيز باعث مي‌شود ذهن شما از دهان‌تان منحرف شود.
دستان خود را مرتب مشغول نگه داريد و نگذاريد بيكار بمانند. با انجام سرگرمي‌هايي همچون خانه‌سازي، بافندگي، قلاب‌دوزي و يا مانيكور كردن و لاك زدن ناخن‌ها، دستان‌تان را مشغول كنيد تا به سراغ دهان‌تان نرود.
ناخن‌هاي‌تان را بپوشانيد. زنان مي‌توانند از ناخن‌هاي مصنوعـــي استفاده كنند. به ناخن‌هاي‌تان برسيد و آنها را لاك و براق‌كننده بزنيد. جويدن ناخن‌هاي زيبا سخت است.
مي‌توانيد دستان خود را در جيب‌ها‌ي تان قرار دهيد و يا حتي در خانه هم دستكش بپوشيد. اگر ناخن‌هاي‌تان سريع رشد مي‌كنند، آنها را كوتاه نگه داريد؛ زيرا وقتي ناخني نداشته باشيد، چيزي براي جويدن وجود نخواهد داشت.
با همسر دوستان و اطرافيان راجع به ناخن‌هاي‌تان صبحت كنيد و ناخن‌هاي سالم‌تان را به آنها نشان دهيد؛ تشويق آنها بسيار كمك‌كننده خواهد بود.
ناخن‌هاي بلندتان را مانيكور كرده و به زيبايي آنها افتخار كنيد.
براي ايجاد انگيزه در خود از مراحل رشد ناخن‌هاي‌تان عكس بگيريد و قبل و بعد آنها را ببينيد و از ديدن آنها لذت ببريد. تقريباً سه هفته طول مي‌كشد تا ناخن‌هاي شما نيم‌سانتيمتر رشد كنند. و در نهايت، فراموش نكنيد كه ترك اين عادت نياز به صبر و حوصله فراوان دارد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

پیاز باعث زیبایی پوست و مو می شود

  پیاز نه فقط برای درمان ریزش موها، بلکه برای رشد مجدد موهای ریخته شده ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *