خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونه باغبانی بدون مواد شیمیایی امکان پذیر است

چگونه باغبانی بدون مواد شیمیایی امکان پذیر است

149176504059198921150214332485766112147شما فکر میکنید که باغبانی یکی از کارهایی است که برای سلامت کاشت ما باید همراه با مواد شیمیایی است ولس اگر تکنیک های زیر را انحام دهید باغبانی را بدون مواد شیمیایی به اتمام میرسانید.

بسیاری از باغبان‌ها به منظور حفظ محیط زیست و همچنین پرورش محصولات با کیفیت و سالم‌تر، به استفاده از مواد طبیعی در پروسۀ کشت گیاهان خود روی آورده‌اند، و به‌کارگیری مواد شیمیایی و کودهای صنعتی را کنار گذاشته‌اند. با این شیوه غذای شما سالم‌تر و خوشمزه‌تر و خیال‌تان نیز از بابت این‌که در پرورش این گیاه چه فرآیندی طی شده است، راحت خواهد بود. تغییر دادن سبک باغبانی کار سختی نیست، گر چه شاید اول کار کمی سخت به نظر برسد، اما فواید آن تا مدت‌ها نصیب شما و محیط زندگی‌تان خواهد شد.

بهبود خاک

می‌توانید خاک برگ یا کود حاصله از پوست درخت و کود باغ را داخل خاک یا روی سطح خاک بریزید. پوست تنۀ درخت موجود در این کود قابلیت زه‌کشی خاک‌های سنگین را بهبود می‌بخشد و به خاک اجازه می‌دهد رطوبت و مواد مغذی را نگه دارد.

درست کردن کود

می‌توان از هرس‌ها، پوست میوه‌ها، چای کیسه‌ای، سرگل‌های پژمرده و حتی تکه‌های روزنامه، کود مغذی خوبی تهیه کرد. سطل کود‌سازی (سطلی برای درست کردن کود که می‌تواند فلزی باشد یا ترجیحاً استیل (برای جلوگیری از زنگ زدگی) یا پلاستیکی (که البته با حفظ محیط زیست و فرآیند بازیافت در تناقض است) و باید در داشته باشد.) را با مخلوطی از مواد خشک و سبز پر کنید. البته نسبت مواد سبز مانند چمن‌های چیده شده نباید خیلی زیاد باشد، زیرا بوی لجن تولید خواهد کرد. بزرگ‌ترین سطل کودسازی که مناسب باغچه یا باغ‌تان باشد را تهیه کنید.

کنترل علف هرز

با پاشیدن کود گیاهی پوست‌ِدرخت، خاک‌برگ یا حصیرهای کودشده در خاک می‌توانید از رویش علف‌های هرز جلوگیری کنید. اگر در باغچه‌تان علف‌های هرز مشاهده کردید، آن را بیرون بکشید یا قبل از تخم ریزی آن‌ها را با بیل کج بیرون بیاورید. از جوانۀ علف‌های هرز کود تهیه کنید، اما علف‌های هرز سختی را که دارای ریشه‌های بلند هستند، داخل سطل آشغال بریزید؛ زیرا ممکن است در کودی که جمع کرده‌اید، تکثیر شوند.

انتخاب بذر و گیاه

گیاه‌های قوی، کمتر در مقابل بیماری یا آفت‌ها از پا در می‌آیند، بنابراین همیشه گیاهی را پرورش دهید که مناسب جا و خاک شما باشد. هر وقت ممکن بود از گونه‌هایی که همیشه در برابر بیماری‌ها مقاوم هستند، استفاده کنید. مثلاً گوجه فرنگی نوع «Ferline» بسیار مقاوم است و یا هویج نوع «Resistafly» که در برابر شتۀ هویج مقاوم است.

اجازه بدهید حیات وحش کار خودش را انجام دهد

وقتی گیاهان‌تان مورد حمله آفت قرار می‌گیرد، از اسپری‌های شیمیایی استفاده نکنید. با این‌کار فقط به افزایش گازهای گلخانه‌ای و تخریب لایه ازون و محیط زیست کمک کرده‌اید. به جای آن باغچه‌تان را تبدیل به بهشتی برای حیوانات، پرنده‌ها و حشرات کنید. آن‌ها خودشان این کار را برای‌تان انجام خواهند داد. جوجه تیغی و غورباقه‌ها (وزغ‌ها) حلزون‌ها را می‌بلعند، در حالی که سوسک بالتوری (lacewing) که از خانوادۀ سوسک‌هاست، عاشق شته می‌باشد. می‌توانید جعبۀ حشره نصب کنید تا این حشرات در آنجا بمانند.

کنترل حشرات

اگر گیاهان‌تان آفت زده‌اند، می‌توانید از کنترل‌کننده‌های بیولوژیکی استفاده کنید. این کنترل‌کننده‌های بیولوژیکی در حقیقت نوعی حشره هستند که حشره‌های آفت را از بین می‌برند. از جمله می‌توان به نوعی زنبور ضد انگل که برای مهار شتۀ سفید گلخانه‌ها مفید است و کرم‌های میکروسکوپی که کرم حشرۀ شپشک انگور را می‌کشد، اشاره نمود.

انتظار نداشته باشید که این شیوه کاملاً ایده آل باشد

باغبان‌هایی که از روش‌های طبیعی برای کشت استفاده می‌کنند، می‌خواهند که گیاه‌شان خوب رشد کند اما این شیوه عاری از نقص نیست.

کنترل بیماری‌ها

هر سال، جای سبزیجات خود را عوض کنید تا از تجمع بیماری در خاک آن نقطه جلوگیری کنید و اجازه ندهید که گیاه‌تان خشک شود؛ چرا که در این صورت ضعیف شده و در برابر بیماری آسیب‌پذیر خواهد شد.

رفقای خوب

در کنار محصولات‌تان گیاهانی که عطر تندی دارند، بکارید تا آفت‌ها را گیج کرده یا آن‌ها را از سبزیجات دور کند. برای مثال: کنار گوجه فرنگی‌تان گل همیشه بهار بکارید تا شتۀ سفید را از آن دور کند.

به گیاه‌تان سر بزنید

با سر زدن و بررسی منظم گیاه‌تان از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. اگر شته‌های سبز خیلی زیاد نشده باشند، به خوبی می‌توان با‌ آن‌ها مقابله کرد؛ با سر زدن منظم می‌توانید قبل از اینکه آفت یا انگل فرصت سرایت به تمام گیاه را پیدا کند، قسمت بیمار گیاه‌تان را هرس کنید.

مترجم: مریم انصاری

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *