خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / چرا خمیازه کشیدن واگیر دارد

چرا خمیازه کشیدن واگیر دارد

13092_498

 

  • نتيجه اين تحقيق مشخص کرد کساني که در پاسخ به خميازه ديگران، بيشتر واکنش نشان مي­دهند، همان­هايي هستند که از حس همدلي بيشتري بهره­مندند. همچنين تفاوت قابل ملاحظه­ اي بين ۲ گروه مورد مطالعه وجود داشت.

 

کساني که در پاسخ به خميازه ديگران، بيشتر واکنش نشان مي­دهند، آنهايي هستند که از حس همدلي بيشتري بهره­ مندند.

تحقيقات جديد نشان داده­اند که خميازه کشيدن، چيزهايي بيشتر از خستگي فرد را نمايان مي­کند و اصلي‌ترين دليل مسري بودن خميازه مي­تواند بيشتر نشانه درجه بالايي از همدلي با گروه باشد.

به علاوه، موجودات زيادي خميازه مي­کشند اما در اين بين فقط برخي از آدم­ها و در بعضي مواقع، حيوانات و انسان‌هاي نزديک به آنها معتقدند که خميازه مسري است و اين احتمال را مي­دهند که شايد دليل رواني داشته باشد.

خميازه مسري، عادت جالبي است.

براي اثبات اين موضوع، نه به مدرک ديداري و نه شنيداري احتياج است، فقط کافي است در اين مورد مطلبي بخوانيد يا فقط به آن فکر کنيد؛ همين موضوع کافي است تا خميازه امان شما را ببرد!

ما معتقديم که واگير داشتن خميازه، در اثر همدلي فرد با ديگران ايجاد مي‌شود. اين موضوع باعث افزايش توجه رفتاري و رواني افراد مي‌شود.

 

واگيري خميازه از طريق چشم­ها!

تصاويري که اخيرا از رشته ­هاي اعصاب تهيه شده، نشان مي­دهد که نقطه مشترکي از مغز، هم در هنگام عکس ­العمل به خميازه و هم در مقابل خميازه کشيدن ديگران ايفاي نقش ميکند.

براي آزمايش اين تصور کلي، تيم دانشگاه آزمايشي انجام دادند که در آن به مطالعه رفتار دانشجويان روانشناسي و مهندسي در اين مورد پرداختند. براي انجام اين پژوهش، هر کدام از دانشجويان در اتاق انتظار مجزايي قرار گرفت و هم اتاقي آن­ها که در واقع محققي بود که در عرض ۱۰ دقيقه، ۱۰ بار خميازه کشيد و تعداد پاسخ دانشجويان به خميازه ­هايشان را ثبت کردند.

بعد از اين مرحله از تمام شرکت­ کننده­ ها خواسته شد تا مهارت­هاي همدلانه خود را محک بزنند، به اين ترتيب که تصوير چند چشم در اختيار آنها قرار مي­گرفت که آن­را تفسير کنند. البته احساساتي که از خود نشان دادند، توسط محققان ثبت شد.

نتيجه اين تحقيق مشخص کرد کساني که در پاسخ به خميازه ديگران، بيشتر واکنش نشان مي­دهند، همان­هايي هستند که از حس همدلي بيشتري بهره­مندند. همچنين تفاوت قابل ملاحظه­ اي بين ۲ گروه مورد مطالعه وجود داشت.

دانشجويان روانشناسي نسبت به خميازه مسري حساس­تر بودند و نمره بسيار بيشتري نسبت به دانشجويان مهندسي در آزمون همدلي کسب کردند.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *