خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه گازانیا

آشنایی با گیاه گازانیا

453110_52332442آصف السلطنه (نام علمی: Gazania rigens) یک گونه گلدار از تیره کاسنیان می‌باشد. این گیاه بومی آفریقای جنوبی می‌باشد و به عنوان یک گیاه زینتی در باغها کاشته می‌شود و عمری کوتاه دارد. در استرالیا این گیاه با نام coastal gazania (گازانیا ی ساحلی) شناخته می‌شود و در تپه‌های شنی ساحلی و در کنار جاده‌ها به وفور دیده می‌شود. در باغها و باغچه‌ها برای مرز بندی کردن گیاهی بسیار مناسب می‌باشد .درادامه مطلب زیر با این گیاه شما را آشنا خواهیم کرد.

ـ خانواده: Compositae

ـ نام علمی: Gazania pinnata

 

مشخصات گیاه شناسی

 

این گیاه بومی آفریقای جنوبی است.تلاقی گونه های مختلف این جنس مخلوتی از ارقام متنوع بدست آمده است و تحت نام G.Splendens   معروف است.

 

ارتفاع آنها به ۲۰-۳۰ سانتی متر می رسد.برگ ها به طور طوقه ای در قاعده ی گیاه قرار می گیرد.برگ ها سرنیزه ای،گاهی کنگره کم عمق،صاف درسطح فوقانی،سفیدوکرکداردرسطح پشتی می باشد.گل آذین کلاپرک به قطر۹-۷سانتی متر گل های کناری سفید،زرد،گاهی زردپررنگ، نارنجی وقرمزوگاهی قهوه ای رنگ هستند.گل های میانی معمولا تیره واطراف آن رادایره کم وبیش تیره با لکه های سفیدیا آبی رنگ می کند.

 

 

طرز کاشت و ازدیاد

 

ازدیاد گازانیا از طریق بذر زیر شاسی درفروردین ماه صورت می گیرد.وپس ازرشد کافی به بستراصلی منتقل می شود.ضمنا یکی از گیاهانی که معمولابعداز گیاهان پیازی وگیاهان دوساله که از گل رفته اند مورد استفاده قرارمی گیرد.گازانیا زمین های قابل نفوذ وغنی وهمچنین نقاط گرم آفتابی را می پسندد.ولی با وجوداین قادر به تحمل اولین یخبندان های زودرس می باشد.زمین های واجدفسفر را ترجیح می دهد.

 

 

کاربرد:

 

کاشت گازانیا در زمین هایی با مساحت زیاد منظره بدیعی را بوجود می آورد.درحاشیه باغچه ها،پلات بند گل دهنده مخلوط روی تیپ های آفتاب گیروروی بالکن ها وتراس وپشت پنجره جهت تزئین کشت می شوندگونه ای از گازانیای زرد به نام گازانیای ظهرطلایی وجود دارد که ارتنفاع آن ۱۰-۳۰سانتی مترویکی از گل های زیبای تابستانی.

 

منابع:گل های فصلی(گلهای فضای آزاد)،تالیف:دکترجمشیدحکمتی،نشرعلوم کشاورزی

مجله جامع کشاورزی و فضای سبز

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *