خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه پیچ معین التجار

آشنایی با گیاه پیچ معین التجار

clerodendron-bleeding-heartپیچ معین التجار(نام علمی: Clerodendrum thomsoniae) نام یک گونه از تیره نعناعیان است.درادامه مطلب زیر با این گیاه آشنا خواهید شد.

Clerodendron

 

كلرودندرون یا معین التجار
مشخصات: اسم علمی این گیاه Clerodendron thomsonae ، از خانواده Verbenaceae می باشد. این جنس دارای ۴۰۰ گونه مختلف ، به صورت درختچه وگیاهان بالارونده است كه در آسیا و آفریقا پراكنده اند، انواع بالا رونده آن معمولا احتیاج به شرایط گلخانه ای دارند و بیشتر به عنوان گیاهان آپارتمانی و آویزی پرورش داده می شوند. گونه مورد نظر بومی غرب آفریقا بوده و در شرایط طبیعی به طول ۴ متر می باشد. برگهای آن همیشه سبز و به رنگ سبز تیره و به صورت تخم مرغی ونوك تیز هستند. گلهای این گیاه به صورت گل آذین پانیكول می باشند و در اواخر بهار یا اواخر تابستان ظاهر می شوند. هر گل به تنهایی دارای كاسبرگ های سفید فانوس شكل وگلبرگ های قرمز می باشد. كلوندرون، از اواسط پاییز تا اویل زمستان احتیاج به خواب واستراحت دارد. درجه حرات را در این مدت باید حدود ۱۳ تا ۱۶ درجه سانتیگراد نگاه داشت و از اب دادن خود داری كرد. در این مدت برگها می ریزند. در اواسط زمستان باید شاخه ها را تا نصف هرس كرده و خاك گلدان را تعوی كنید و درجه حرارت را به ۲۰ درجه سانتیگراد برسانید.مراقبت: كلرودندرون به نور متوسط تا زیاد، گرمای زیاد، آبیاری متوسط رطوبت نسبی ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاك قلیایی احتیاج دارد.

کود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یك بار، از فروردین تا شهریور، مورد استفاده قرار داد.

خاک: مخلوطی از خاك برگ، كود حیوانی و كمی ماسه، خاك مناسبی برای رویش این گیاه می باشد.

ازدیاد: كلروندرون را به سختی میتوانید در خانه نگهداری و تكثیر كنید. زیرا احتیاجات این گیاه نسبت به دیگر گیاهان قدری بیشتر است. از اواخر بهار تا اوایل تابستان، قلمه هایی به طول ۱۹ تا ۱۵ سانتیمتر را با قیچی باغبانی، جدا كنید. سپس در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ ساانتیمتر، حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید و با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. قلمه ها را در دمای ۲۱ تا ۲۲ درجه سانتیگراد و در نور مناسب به مدت دو ماه نگه دارید و یا آنها را در دستگاه گرما‌زای تكثیر قرار دهید تا بهتر ریشه بدهد. وقتی علایم رشد و نمو جدید در گیاه ظاهر شد، كیسه پلاستیكی را بردارید و گیاه را تغذیه كنید. بعد از كامل شدن سیستم ریشه دهی و رشد تنه و شاخ و برگها، میتوانید قلمه را به گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر ، حاوی كمپوست گلدانی منتقل كنید.

عوارض و درمان: اگر شاخ و برگ گیاه زیاد شود و گلها ظاهر نشوند ممكن است به دو علت باشد. یا نور كافی نیست و با گیاه به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد. استفاده از ماده براق كننده نیز برای گیاه مضر است وبرگها را سیاه و گلها را بی رنگ و شفاف میكند . در بهار و تابستان، هوای خشك و تشنگی گیاه می تواند برگها و ساقه های گیاه را خم كند. علائم كنه ریز قرمز روی این گیاه به صورت پوشیده شدن برگها با تار عنكبوت است. باید با پارچه مرطوب سطح زیرین برگها را تمیز نموده و با هر دو هفته یكبار با سم كنه كش سمپاشی كنید تا علائم بر طرف گردد. در صورتیكه مشاهده كردید براكته های گلها می ریزند ، ممكن است به چند علت باشد یا نور كافی نیست، یا هوا خیلی سرد است و یا خیلی گرم و خشك است. شرایط را بازدید و نارساییها را برطرف نمایید. در زمستان باید دما را حدود ۱۵ درجه ثابت نگاه دارید اگر گیاه در زمستان در هوای گرم نگه داشته شود، در بهار و تابستان ، گلها ظاهر نمی شوند. در صورتیكه برگهای جدید ریز باشند و گلها دیده نشوند، گیاه از كمبود عناصر غذایی رنج می برد. در فصل رشد گیاه را تغذیه نمایید آبیاری بیش از اندازه برگها را می پوشاند. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید، سطح خاك، خشك شود. اگر حشرات ریزی اطراف گلدانها در حال پرواز باشند، باید گیاه را با سم حشره كش هر هفته سمپاشی نموده یا علایم بر طرف گردند زخمهای سفید پنبه‌ای- روی برگها و قاعده آنها بیانگر حمله نوعی حشره آفت است . گیاه را با سم حشره كش نفوذی طبق دستور سمپاشی كنید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *