خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه مارانتا

آشنایی با گیاه مارانتا

maranta-300x277مارانتا لوکونورا(نام علمی: Maranta leuconeura) نام یک گونه از تیره مارانتائیان است.درادامه مطلب زیر با گیاه مارانتا اشنا خواهید شد.

مارانتا
مشخصات: اسم علمی این گیاه Maranta leuconeura ، از خانواده Marantaceae می باشد. این جنس دارای ۲۵ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی است. گونه مذكور بومی برزیل است و ارتفاع آن ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و گسترش آن ۳۰ سانتی متر می باشد. برگهای آن تخم مرغی و سبز روشن با لكه های قهوهای و ارغوانی بین رگبرگهای فرعی بوده و هنگامی كه برگ ها به حد بلوغ می رسند به رنگ خاكستری با لكه های تیره در می آیند. واریته دیگر این گونه برگ های سبز روشن دارند كه در قسمت مركزی سبز تیره می شوند و رگبرگ اصلی و فرعی به رنگ عاجی هستند و یا در واریته دیگر ، برگها حاشیه زرد – سبز و قسمت میانی سبز تیره دارند و همچنین رگ برگها به رنگ قرمز می باشند.

مراقبت: مارنتا به سایه تا نور معمولی، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاك كمی اسیدی احتیاج دارد.

کود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان یك گرم در لیتر، هردو هفته یكبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف كرد.

خاک: مخلوطی از خاك جنگلی، خاك برگ وكمی ماسه برای رشد این گیاه مطلوب به نظر می رسد.

ازدیاد: مارنتا در شرایط رطوبتی بالا رشد خواهد كرد و در زمان تكثیر گیاه باید به این نكته توجه داشته باشید .تكثیر این گیاه به دو روش تقسیم بوته و قلمه گیری، زمانی كه گیاه كاملا رشد كرده و انبوه است، می باشد. البته تكثیر از راه تقسیم آسانتر و شانس موفقیت آن بیشتر است. از اواسط تا اواخر بهار خاك را مرطوب كرده و به آرامی گیاه را از گلدان بیرون آورید و به قسمتهای دارای ریشه تقسیم كنید. سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱-۹ سانتی متر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت بكارید و آن را با كیسه پلاستیكی شفاف جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش خورشید در شرایط مناسب نوری و در سایه روشن قرار دهید. در روش قلمه گیری از اوایل تا اواسط تابستان، قلمه هایی به طول ۱۰ سانتی متر را جدا كنید ابتدا در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و به آرامی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی كمپوست بذر و قلمه بكارید و به روش مشابه با روش تقسیم بوته عمل كنید . بعد از دو ماه كیسه را بردارید و تا زمانی كه گیاه كامل شود آن را با كود مایع تغذیه كنید. سپس به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتی متر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل كنید.

عوارض و درمان: هوای تاریك و یا كمبود عناصر غذایی برگها را رنگ پریده می كند و باعث زایل شدن رگبرگها میشود. در این صورت یا گلدان را به محل روشنتر، اما دور از اشعه مستقیم آفتاب ببرید و یا هر دو هفته یكبار تغذیه مصنوعی انجام دهید. زخمهای سفید پنبه ای شكل در محل اتصال دمبرگ به ساقه در اثر فعالیت حشر آفت به وجود می آیند باید هردو هفته یك بار باسم حشره كش نفوذی سمپاشی كنید. شدت نور زیاد، برگها را رنگ پریده می نماید. برای اینكه زیبایی گلدان شما حفظ شود آن را به محل كم نورتری منتقل كنید. در صورتی كه مشاهده كردید برگها پژمرده و پیچیده می شوند. احتمال بدهید دمای محیط برای مارنتا سرد است و یا اینكه تشنگی روی آن تاثیر گذاشته است. غبار پاشی در آفتاب هم روی گیاه ایجاد سوختگی می كند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *