خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه فرفیون

آشنایی با گیاه فرفیون

Euphorbia_milii-294x300فرفیون (نام علمی: Euphorbia) نام یک سرده از تیره فرفیونیان است.درادامه مطلب زیر با گیاه فرفیون بیشتر آشنا خواهید شد.

Euphorbia

 

مرجان یا (نوعی) فرفیون یا (نوعی) شیرسگ
مشخصات: اسم علمی فرفیون Euphorbia milii ، از خانواده Euphorbiaceae میباشد. این جنس دارای ۲۰۰۰ گونه است كه از گیاهان یك ساله، دو ساله علفی، چند ساله ودرختچه های همیشه سبز وخزان كننده میباشد كه اغلب آنها گوشتی هستند. گونه مورد نظر، بومی ماداگاسكار است. ارتفاع آن به ۳۰ سانتی متر وگسترش آن به ۶۰ سانتی متر می رسد. همچنین دارای خار بوده و نیمه گوشتی است كه در قسمت تحتانی چوبی شده است. نوك شاخه ها تولید برگهای نیزه‌ای واژ تخم مرغی با رنگ سبز روشن می‌نماید. گل آذین ۵ تا ۸ سانتی متر آن به صورت گرزن منشعب است و از قسمت انتهایی ساقه خارج می یوشد. دو براكته قرمز قلوه ای شكل در زیر گلها ظاهر می شوند فرفیون در تمام طول سال ممكن است گل بدهد ولی معمولا در زمستان به گل می رود. شیره سفید رنگ این گیاه سمی است.مراقبت: فرفیون به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری اندك تا معمولی، هوای خشك و خاك قلیایی احتیاج دارد.

کود: كود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر قلمه های انتهایی، از اواسط بهار تا اوایل تابستان تكثیر كنید.

خاک: مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه شسته به نسبت مساوی که در فواصل آبیاری باید خشک گردد برای فرفیون بسیار مناسب است.

ازدیاد: اگر چه میزان موفقیت در تكثیر این گیاه بسیار كم است، ولی نا امید نشوید. با یك چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را، به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر جدا كرده و به مدت یك روز یا بیشتر، در كناری قرار دهید تا در محل بریده و هر یك را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی كمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و كاكتوس، بكارید و خاك را نسبتا مرطوب نگهدارید اگر شیره سفید این گیاه بیش از حد تراوش كرد، آنرا در پودر زغال چوب و یا آب فرو ببرید مراقب باشید خارهای تیره و شیره سمی فرفیون با دست شما تماس نباید . قلمه ها را در نور مناسب و دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، به مدت دو ماه نگاه دارید و قلمه ای را كه خشك نشده بود و رشد كافی داشت، در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر قرار بدهید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *