خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه اختر قرمز

آشنایی با گیاه اختر قرمز

88311395-295x300اختریان (Cannaceae) گیاهانی چندساله و دارای زمین‌ساقه با برگ‌های قاعده‌ای به هم پیچیده هستند که به شکل ساقه‌ای راست و کاذب درآمده‌اند..دزادامه مطلب زیر با این گیاه آشنا خواهید شد.

Canna

 

اختر گیاهی دایمی از خانواده Cannaceae است که برگهای سبز بزرگ و ساقه‌های طویل و بدون انشعاب دارد. طول برگها ممکن است به ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر برسد. رنگ برگها اغلب سبز است ولی گونه‌هایی با برگهای ارغوانی و شبیه به زرد و مسی‌رنگ نیز عرضه شده‌اند. برگها  جزء قسمت زینتی گیاه بوده و به عنوان گیاه فضاپرکن و نقطه تاکید در وسط فضای سبز یا به عنوان دیوار پرچین در اطراف کرت‌ها میتوان از آن استفاده کرد.

گلها خوشه‌ای و رنگهای مختلف مانند زرد و نارنجی وقرمز و گاهی دورنگ هستند. میوه‌ها گلوله مانند و سفت و سخت است و حالتی شبیه گرز دارد. به همین دلیل به این گیاه  Indian shot هم گفته‌اند. (گلوله‌های سرخ‌پوستان).

نیازهای گیاهی:
به آب و نور فراوان نیاز دارد. مرغوبیت خاک مهم است و باید حاصلخیز و مرطوب باشد. در فصول رشد استفاده از کودهای شیمیایی موجب بهتر شدن گلدهی و قوی و ضخیم شدن ریزوم‌ها میشود.

گلدهی:
اغلب طول مدت تابستان و تا اوایل یخ‌بندان را گلدهی میکند.

دما:
این گیاه بومی مناطق گرمسیر است ولی در مناطق معتدله هم به خوبی کشت میشود. در گیلان و مازندران به وفور به عنوان گیاه فضای سبز کاشته میشود و نیازی نیست که زمستانها ریزومها از زمین خارج کنند. ولی در تهران، کرج و شهرهای کوهستانی شمالغرب ایران بسته به جنس خاک و عمق کاشت باید مراقبت نمود که ریزومها یخ نزنند. یعنی اگر ریزومها نزدیک سطح خاک باشند ممکن است در دماهای زیر منفی ۲۰درجه یخ بزنند. لذا در چنین شهرهایی ریزومها را پس از زرد شدن برگها از زمین خارج کرده و در انبار زیر خاک یا پیت مرطوب در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری میکنند.

تکثیر:
علاوه بر تقسیم ریزومها که در بهار قبل از کاشت انجام میشود. حداقل طول ریزوم باید ۵ تا ۷ سانتیمتر باشند و چند جوانه روی آن وجود داشته باشد. بذرها نیز کشت میشوند. بذرها را قبل از کاشت یک روز در آب نیم گرم خیس میدهند و در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد کشت میشوند. گیاهان حاصل از بذرها (دانهال) معمولا به چهار سال زمان برای گلدهی نیاز دارند. رقمهای اصلاح شده‌ای اخیرا به بازار ارائه شده‌اند که در شش ماه و کمتر میتوانند به گل بروند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *