خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل شقایق

آشنایی با گل شقایق

250px-PapaverSubpiriforme-topشقایق (نام علمی: Papaver) نام یک سرده از گیاهان گلدار از تیرهٔ شقایقیان یا کوکناریان است.درادامه مطلب زیر با این گل آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد.

شقایق شامل انواعی از گیاهان با رنگ‌های متنوع می‌باشد. از خصوصیات این خانواده تک شاخه‌ای بودن آن است (یعنی به ازای هر شاخه، یک گل دارد). خانوادۀ شقایق‌ها شامل انواع متنوعی از گیاهان وحشی است که گاهی به صورت تک دانه و بعضی اوقات هم به صورت انبوه در کنار هم می‌رویند. از این گیاه در باغچه‌ها هم استفاده می‌شود. عموماً انواع درشت‌تر آن را همراه با گیاهان سبز می‌کارند و انواع ریز‌تر در باغچه‌های سنگ دار استفاده می‌شود. رنگ‌هایی که از شقایق‌ها دیده شده شامل: سفید، صورتی، زرد، نارنجی، قرمز و آبی می‌باشد؛ در برخی هم لکه‌های سیاه در مرکز گل دیده می‌شود. شقایق در رنگ‌های پرورشی متفاوتی، از رنگ‌های تند گرفته تا رنگ‌های کمرنگ، تولید شده است. مرکز گل دارای پرچم‌هایی می‌باشد که اطراف آن ۴ تا ۶ گلبرگ زیبا به شکل کاسه‌ای احاطه شده است. گل‌های شقایق قبل از باز شدن به صورت غنچه‌های به هم پیچیده هستند و پس از تمام شدن عمرشان، گلبرگ‌های آن‌ها به صورت صاف در آمده و سپس می‌ریزند. هاگِ دانه‌های این گیاه، آبی تیرۀ مایل به طوسی می‌باشد. از انواع این گیاه می‌توان شقایق تریاک، شقایق مزرعه و شقایق ارینتال را نام برد.

نکات پرورشی گیاه

بذر شقایق را می‌توانید از فروردین تا اواسط خرداد بکارید. پرورش این گیاه ساده است و نیاز به نگهداری ندارد. شقایق‌ها رشد مناسبی در معرض آفتاب و در خاک خشک دارند.

از آنجا که شقایق رنگ‌های بسیار شاخص دارد، در انتخاب محل کاشت آن در حیاط دقت کنید؛ زیرا رنگ متضاد این گل با رنگ زمینۀ سبز گیاهان و یا سفیدی دیوار پس زمینه، باعث جلب توجه در این محیط می‌شود.

مراقبت های لازم پس از کاشت

پس از آنکه گل‌ها خشک شدند، روی ساقۀ این گیاه یک محفظۀ قهوه‌ای رنگ که حاوی تخم آن است بر جای خواهد ماند. می‌توان آن را برای کاشت سال آینده برداشت و یا باقی گذاشت تا پرندگان را تغذیه کند.

تکثیر

آسان‌ترین راه تکثیر شقایق از طریق تقسیم کردن در فصل بهار و پاییز می‌باشد. انواع ساده‌تر شقایق، در ماه‌های آذر و دی قلمه زده می‌شوند. ممکن است ۲ سال طول بکشد تا این قلمه‌ها رشد کنند.

شیوۀ دیگر تکثیر این گیاه، کاشت تخم گل‌های آن می‌باشد. این تخم‌ها اغلب گل‌های قرمز رنگ می‌دهند ولی گاهی هم رنگ‌های دیگری دارند. بذر‌های شقایق را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی تهیه کرده و در گلدان بکارید.

مترجم: مونا الکساندرا علوی

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *