خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل شاه پسند

آشنایی با گل شاه پسند

ثث

شاه‌پسند درختی تیره‌ای از گیاهان گلدار همیشه‌سبز، از راسته نعناسانان (Lamiales) و تیره شاه‌پسندیان (Verbenaceae) است که دارای ۱۵۰ گونه می‌باشد.ساقه‌های آن خاردار و برگهایش تخم مرغی و موج دار است. میوه‌های آن سمی هستند. میوه‌ها و گل‌های آن حشرات و پرندگان را به خود جذب می‌کند. گل‌های آن قرمز-نارنجی و دورنگ هستند.درادامه مطلب زیر با این گل زیبا آشنا خواهید شد.

گلِ شاهپسند زیبا و معطر است. این گیاه بومی بریتانیا است. این گلِ کلاسیک نسبت به خشکی بسیار مقاوم است. این گیاه گل‮‌های بزرگ و درخشانی در رنگ‌‮های مختلف از بنفش پررنگ، ارغوانی، قرمز گرفته تا صورتی تولید می‮‌کند. شاهپسند از اواسطِ تابستان تا پاییز شکوفه می‮‌دهد. این گیاه در تخت‮‌های گل، محفظه‌‮های پشتِ پنجره، باغ‌‮های سنگی و گلدان‮‌ها کاشته می‮‌شود. از این گیاه می‮‌توانید برایِ پوشاندنِ زمین استفاده کنید.

اکثرِ گونه‌‮های این گیاه تا ارتفاعِ ۰۲ تا ۰۳ سانتی‮متر رشد می‌‮کنند و حدودِ ۰۳ سانتی‮‌متر عرض دارند. بنابراین گزینه‮‌های بسیار خوبی برای پوشش دادنِ زمین به حساب می‌‮آیند.

تکثیر

گل شاهپسند از دانه تکثیر داده می‌‮شود، اما به آسانی جوانه نمی‮‌زند. توصیه می‮‌کنیم که صفحه‌‮هایِ خاکِ مخصوصِ جوانه‌‮زنی استفاده کنید تا احتمالِ جوانه زدنِ دانه‌‮ها را افزایش دهید. بذرها را ۶ تا ۸ هفته قبل از آخرین یخبندان در منطقه‮‌تان در خانه در صفحاتِ خاکِ مخصوص به جوانه زنی وادارید. همچنین می‮‌توانید نهال‮‌های کوچک و آماده این گیاه را در بهار از گل‮فروشی‮‌ها خریداری کنید.
هنگامِ کاشتِ نهال‮‌های کوچکِ شاهپسند در باغتان بینِ هر دو گیاه ۴۵ تا ۰۶ سانتی‮متر فاصله بگذارید تا آزادانه بتوانند رشد کنند و گسترش یابند.

مراقبت از شاهپسند

این گیاه نورِ کامل تا نیمه کاملِ خورشید را ترجیح می‮‌دهد. در خاکِ متوسط به‮‌خوبی رشد می‌‮کند. خاکِ این گیاه باید زهکش باشد. قبل از کاشتِ این گیاه به خاک یک تقویت کننده کلی اضافه کنید (به‌‮ویژه اگر خاک ضعیف است).
این گیاه هنگامی‮‌که ریشه بگستراند به مراقبت کمی نیاز دارد و در فضایی که در اختیارش گذاشته‮‌اید رشد کرده و گسترده می‌‮شود.

آفات و بیماری‮‌ها

آفات و بیماری‮‌ها در این گیاه زیاد رایج نیستند. اما اگر حمله آفات یا بیماری رخ داد، در همان مراحلِ اولیه با حشره‌‮کش‌‮ها، دور کننده‌‮های حشرات و یا قارچ کش‌‮ها مشکل را مهار کنید.

مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.gardenersnet.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *