خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با کاشت و پرورش گل قرنفل

آشنایی با کاشت و پرورش گل قرنفل

240px-Pink_Sweet_William_flowers

قَرَنفُل گیاهی است دوساله از جنس میخک‌ها (Dianthus)، راسته میخک‌سانان (Caryophyllales)، خانواده میخکیان (Caryophyllaceae)قرنفل گل‌های کوچک، مخملی با پنج گلبرگ در نوع کم پَر و به رنگ‌های صورتی، سفید، قرمز، بنفش و مخلوط سفید و قرمز دارد که به تعداد زیاد در یک گل‌آذین چترمانند با هم مجتمع می‌شوند.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش گل قرنفل آشنا شوید.

به گل­‌های قرنفل، صورتی­‌ها (pinks) نیز می­‌گویند. آن‌ها متعلق به خانواده­‌ای از گیاهان هستند که گل میخک نیز جزئی از آن خانواده است و مشخصه­‌ی آنها عطر تندی است که هنگام شکوفا شدن گل­‌هایشان از خود ساطع می­‌کنند. ممکن است قرنفل­‌ها به عنوان گیاهان مقاوم یک ساله، دو ساله یا چند ساله وجود داشته باشند که بیشتر اوقات در حاشیه­‌ی راه­‌ها یا در گلدان­‌ها کاشته می­‌شوند. یک نگاه ساده به چگونگی پرورش این گیاه نشان می‌دهد که نگهداری و تطبیق‌­پذیری این گیاه گل دار جذاب، به راحتی صورت می­‌گیرد.

گیاه قرنفل

گیاه قرنفل همچنین به نام میخک شاعر (Dianthus barbatus)‌ نیز نامیده می­‌شود و عطر آن شبیه به دارچین یا ادویه­‌ی معطر میخک است. این گیاهان به طور معمول کوچک هستند و طول آنها بین ۱۵ تا ۴۵ سانتی­‌متر است. رنگ گل­‌های قرنفل اغلب صورتی، صورتی زرد، قرمز و سفید است. برگ­‌های این گیاه باریک است و به صورت پراکنده روی ساقه­‌های ضخیم، قرار گرفته‌­اند.

گیاه قرنفل تا سال ۱۹۷۱ دارای فصل گل‌دهی کوتاهی بود تا این که یک کشاورز پی برد که چگونه نوع بدون دانه­‌ی این گیاه را پرورش دهد و با این روش، دوره­‌ی گل­دهی گیاه را افزایش داد. انواع امروزی قرنفل­‌ها به طور معمول از اردیبهشت تا مهر ماه، گل­دهی می­‌کنند.

کاشت قرنفل

قرنفل­‌ها را در نور کامل، نیم سایه و یا در هر مکانی که این گیاهان حداقل ۶ ساعت نور خورشید را دریافت خواهند کرد، بکارید. این گیاهان به کود و خاک خوب زه­ کشی شونده که دارای خاصیت قلیایی است، احتیاج دارند. برای کاشت گیاه صبر کنید که دوره­‌ی سرمازدگی بگذرد و سپس آن‌ها را در همان سطحی که قبلا در درون گلدان قرار داشته­‌اند و با فاصله­‌های ۳۰ تا ۴۵ سانتی­متری از هم بکارید. اطراف گیاهان را نیز با خاک نپوشانید.

در زمان آبیاری، به منظور خشک نگه داشتنن برگ­های گیاه، تنها قسمت پایین گیاه را آب دهید تا از ایجاد بیماری سفیدک گردی در برگ‌­ها جلوگیری شود.

چگونه از گیاه قرنفل مراقبت کنیم؟

روش های چگونگی مراقبت از این گیاه بسیار راحت و آسان است. هر زمان که گیاه خشک شد به آن آب دهید و هر ۶ تا ۸ هفته یکبار نیز کوددهی کنید. شما همچنین می‌­توانید در هنگام کاشت گیاه از کودهایی که به مرور آزاد می‌­شوند استفاده کنید تا از کوددهی به گیاه در طول زمان رشد خلاص شوید.

برخی از انواع قرنفل­‌ها خودرو هستند؛ بنابراین خارج کردن گل­‌های پژمرده شده و هرس کردن گیاه به منظور کم کردن گیاهان خودرو و ترغیب گیاه به گل­‌دهی مضاعف، امری ضروری است. انواع چند ساله­‌ی گیاه قرنفل عمر کوتاهی دارند و باید به وسیله­‌ی قطعه قطعه کردن ( بریدن از قسمت نوک گیاه و یا برشی از ساقه) تکثیر پیدا کنند.

بذرهای قرنفل در فروشگاه­‌های باغبانی به راحتی در دسترس هستند و شما می‌­توانید پیش از سپری شدن خطر سرمازدگی؛ کاشت و پرورش گیاه را به مدت ۶ تا ۸ هفته در داخل خانه انجام دهید.

انواع گل­ های قرنفل

تقریبا یک نوع از گیاه قرنفل برای هر فضا و منطقه‌­ای از باغ وجود دارد. نوع معمول یک ساله‌­ی این گیاه Dianthus chinensis یا قرنفل چینی است.

انواع چند ساله­‌ی قرنفل­‌ها شامل: (D. gratianopolitanus) ،(D. plumarius) و (D.armeria) است. برگ­ های همه­‌ی این گیاهان آبی خاکستری است و هر کدام تبدیل به رنگین کمانی از رنگ­‌ها می‌شوند.

(D. barbatus) معمول­‌ترین نوع قرنفل و گیاهی دو ساله است. این گیاه دارای گل‌­های دوتایی و تکی است و توانایی دوباره سبز شدن از بذر خود را دارا است.

(D. x allwoodii) بیشترین دوام را دارند و دوره­‌ی گل­‌دهی آنها حداقل تا ۸ هفته ادامه دارد. گل­‌های این نوع از قرنفل­‌ها به ظور معمول دوتایی است و طول گیاه به ۷/۵ تا ۱۵ سانتی­‌متر یا ۲۵ تا ۴۵ سانتی‌متر می‌­رسد.

مترجم: لیلا لباسچی
منبع: www.gardeningknowhow.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *