خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با پرورش درخت پرتقال

آشنایی با پرورش درخت پرتقال

f659e71bb05efd11da9ba75ca7050503مراقبت ونگهداری از درخت پرتقال برخلاف عقیده خیلی از افراد  خیلی هم سخت نیست درادامه مطلب زیر با صحت این موضوع پی میبرید.

 درخت پرتقال چگونه رشد می‌کند؟

اگر تا به حال درخت پرتقال نکاشته‌اید، ممکن است فکر کنید که شروع کاشت این درخت با یک دانه پرتقال است. شاید برخی از افراد برای کاشت درخت پرتقال تنها از یک دانه استفاده کنند، اما تولید کنندگان تجاری معمولا این فرآیند را با قلمه زدن آغاز می‌کنند.
درختانی که از یک دانه رشد می‌کنند، اغلب طول عمر کوتاهی داشته و مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه هستند. اگر این درختان زنده بمانند تا ۱۵ سال پس از کاشت که به بلوغ برسند، میوه نمی‌دهند.
برای رشد بهتر نهال، از روش قلمه زدن میان یک شاخه جوان و ساقه زیرزمینی – که تحمل شرایط نامطلوب را داشته باشد- از یک درخت پربار پرتقال استفاده می‌شود. تولید میوه از نهالی که قلمه زده شده باشد سریع‌تر از نهالی است که از دانه رشد می‌کند.

مراقبت از درخت پرتقال

اگر شما در حال مراقبت از درخت پرتقال جوانی هستید، سه سوال مهم برای نگهداری از این درخت برای شما پیش می‌آید:

  1. آبیاری: آب مورد نیاز برای رشد انواع درختان پرتقال با توجه به آب و هوا و بارش سالانه متفاوت است. اما به عنوان یک قانون کلی، مراقبت از درخت پرتقال شامل آبیاری منظم در بهار است که برای جلوگیری از پژمردگی صورت می‌گیرد و در پاییز نیز باید از آبیاری درخت پرهیز کرد . هنگام مراقبت از درخت پرتقال به یاد داشته باشید که آبیاری صحیح و جذب آن در خاک در کیفیت محصول شما اثرگذار است. همچنین عمق کاشت نیز در میزان آبیاری شما نقش دارد. آبیاری باید بین ۲.۵ تا ۴ سانتی‌متر در خاک باشد تا رشد درخت شما بهتر شود. زمان و شیوه آبیاری گیاهان مختلف را بیاموزید.
  2. باروری: استفاده از کود نیتروژنه سبب روغن اضافی در پوسته درخت می‌شود، اما کود پتاسیم روغن را کاهش می‌دهد. برای بهره وری بالا از پرتقال‌های خوراکی، باید بین ۵۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم کود نیتروژنه برای هر درخت استفاده شود. کود باید دارای پتاسیم، فسفر و همچنین طیف وسیعی از میکرو مواد مغذی باشد. اگر درخت‌های پرتقال قدیمی شما، میوه زیادی تولید نمی‌کنند، یک آزمون خاک از منطقه‌ای بگیرید که درخت در آن در حال رشد است تا نسبت کود مورد نیاز مشخص شود. سمپاشی برگ‌ها نیز باید ۱ یا ۲ بار در سال انجام شود. درست کردن کود برای باغچه را یاد بگیرید.
  3. هرس: هرس درخت پرتقال جهت شکل دادن درخت انجام نمی‌شود، با این حال شما باید هر شاخه که نیم متر (حدود ۵۰ سانتی متر) یا کمتر از زمین کنده شده است، همچنین شاخه‌های آسیب دیده و مرده را هرس کنید. برای اینکه گیاهان تان در فصل رشد خود بهترین محصول را بدهند، باید آن ها را در مناسب ترین زمان هرس کنید؛ زمان مناسب هرس درختان و بوته ها را در این رابطه بخوانید.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *