خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه کشت چرخشی

آشنایی با نحوه کشت چرخشی

crop-rotation2برای هرگیاه ومیوه ای یک مدل خاصی از کشت را داریم .درادامه مطلب زیر با نحوه کشت چرخشی آشنا خواهید شد.

انتخاب سبزیجات

انتخاب سبزیجات مورد علاقۀ شما برای کشت، از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های کاشت سبزیجات محسوب می‌شود. ولی مهم این است که این انتخاب آگاهانه و از روی منطق باشد. سبزیجاتی را که خیلی دوست دارید انتخاب کنید و ضمناً هنگام انتخاب، روی تنوع محصول خود نیز دقت کنید. به این ترتیب، در تمام طول سال از همۀ محصولاتی که به آن‌ها علاقمند هستید، استفاده خواهید کرد.

سبزیجات به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند:

  1. گروه اول: سیب زمینی، هویج، چغندر، کاسنی دشتی یا کاسنی تلخ، کنگر فرنگی، هویج یا زردک وحشی
  2. گروه دوم: بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ و شلغم
  3. گروه سوم: نخود فرنگی و انواع لوبیا‌ها
  4. گروه چهارم: تمام سبزیجات دیگر و همینطور سبزیجات سالادی

کشت چرخشی

پس از انتخاب سبزیجات مورد نظر خود، محدوده‌ای را که قرار است به زیر کشت رود به چهار قسمت مجزاء تقسیم کنید و سبزیجات خود را بر اساس طبقه‌بندی‌ای که در بالا گفته شد، در یکی از آن چهار قسمت بکارید. دلیل این تقسیم بندی این است که قرار نیست شما سال بعد در آن قسمت،‌‌ همان سبزیجات را بکارید، چون خاک را تضعیف کرده و موجب می‌شود که آفات و امراض راحت‌تر رشد کنند.

راه حل این مشکل (تضعیف خاک و تقویت آفات) این است که از تکنیک کاشت چرخشی استفاده کنید. به این ترتیب که گیاه شما سال بعد به قسمت کناری منتقل می‌شود، سبزیجات گروه دوم به قسمت سوم، سوم به چهارم و چهارم به اول می‌روند.

این تکنیک باعث می‌شود که خاک هر قسمت مجدداً قدرت و خواص خود را بازیابد و این چرخش می‌تواند برای سبزیجات آینده شما مفید واقع شود. به عنوان مثال نیتروژن که از نخود فرنگی و لوبیا به زمین باز گردانده می‌شود برای رشد گل کلم و کلم بسیار مفید است.

نکات مهم

هنگام آماده کردن زمین خود به نکات زیر توجه کنید:

  • نوارهایی از زمین را که دارای عرض ۱/۲۰ متر هستند و می‌توان از میان آن‌ها عبور کرد، خالی باقی بگذارید؛ چون می‌توانید به راحتی و بدون احتیاج به وارد شدن به باغچه به آبیاری و رسیدگی به علف‌های هرز بپردازید.
  • بین هر قسمت، فضایی برای عبور راحت و به اندازۀ یک فرقان ایجاد کنید تا به راحتی بتوانید به گیاهان دسترسی داشته باشید. بهتر است که زیر مسیر عبور، با خاک فشرده و محکم شده باشد.
  • از وجود یک منبع آب در نزدیکی زمین کشت خود مطمئن شوید. شاید هم به صرفه باشد که یک شیر آب در آنجا تعبیه کنید.
  • اگر خاک باغچۀ شما ضعیف است یا آب را به خوبی تخلیه نمی‌کند، می‌توانید باغچه خود را کمی مرتفع بسازید. به این صورت که یک دیواره آجری ایجاد کنید، سطح زمین را بالا‌تر آورده و سپس روی آن خاک بریزید. باغچه‌های مرتفع در پاییز نیازی به شخم زدن ندارند.
  • اگر فضای بسیار محدودی دارید، می‌توانید سبزیجات کوتاه قد‌تر بکارید که هم راحت‌تر رشد می‌کنند و هم می‌توانند نزدیک به هم کاشته شوند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *