خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش کدو تنبل

آشنایی با نحوه پرورش کدو تنبل

220px-Pumpkinsکدو تنبل و کدو حلوایی دو گونه کدو هستند -کدو حلوایی شیرین و به رنگ زرد یا نارنجی است و عموما” یکطرف آن بزرگتر و پهنتر از طرف دیگر است و برای خوردن کاشته می‌شود. کدو تنبل بسیار درشت بیضوی شکل یا کروی و بشتر اوقات دنبلی شکل است و وزن آن به ۴۰ کیلو گرم هم می‌رسد که نوع بیضوی آن به خاطر استفاده از تخم آن کاشته می‌شود.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش کدو تنبل آشنا شوید.

کاشتن بذر

بذرهای کدو تنبل را می توان بین فروردین تا خرداد ماه در گلدان کاشت. گلدانی که این بذر را در آن می کارید باید دارای ۵/۷ سانتیمتر عمق باشد. داخل گلدان مقداری خاک ریخته و بذر را به پهلو و در عمق ۵/۲ سانتیمتری قرار دهید و سپس روی آن را با خاک بپوشانید. آن را آبیاری کرده و روی طاقچه ی جلوی پنجره قرار دهید. هنگامی که ریشه های آن از زیر گلدان بیرون زد، آن را به گلدانی به عمق ۱۲ سانتیمتر منتقل کنید. زمانی که نشاء آن تثبیت شد، آن را در خاک باغچه و زمین بکارید. اگر تعداد نشاها بیش از یکی بود، آنها را در فاصله های ۲ تا ۳ متر از هم قرار دهید. همچنین اگر بذر را در اوایل خرداد تا اوایل تیر بکارید، می توانید آن را مستقیماً در خاک باغچه قرار دهید. مکانی را برای کاشت کدو انتخاب کنید که آفتابگیر باشد و یا زمان کمی از روز سایه داشته باشد. اگر بذر را مستقیم در خاک زمین می کارید، پس از کاشت بذر، خاک را خوب شخم زده و به آن کمی کود اضافه کنید. هنگام کاشت بذرها در زمین، دو بذر را در عمق ۵/۲ سانتیمتر و در کنار هم بکارید. هنگامی که جوانه زدند، آنکه ضعیفتر است را از خاک خارج کنید.

نگهداری

در فصل رشد و نمو گیاه، به آن کود و یا مواد تقویتی بدهید. برای این منظور می توانید از مواد تقویتی گوجه فرنگی نیز استفاده کنید. اگر قصد کاشت نژادهای دیگر را دارید، می توانید برای هدایت گیاه از سیم استفاده کنید. زمانی که میوه ها ظاهر شدند، تنها دو یا سه عدد از آنها را حفظ کرده و باقی را بچینید. به این ترتیب، گیاه میوه های باقی مانده را بزرگتر و بهتر خواهد کرد. زمانی که میوه های باقی مانده بزرگ تر شدند، زیر آنها تخته یا آجر قرار دهید تا از فاسد شدن آنها جلوگیری شود. هر برگی که روی میوه ها سایه ایجاد می کند را بچینید. زیرا میوه برای رشد و رسیدن، به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اگر احتمال یخ زدگی زود هنگام وجود دارد، آن را با کارتن و کاه بپوشانید.

برداشت و نگهداری

تا جایی که ممکن است و هوا سرد نشده، میوه را نچینید و بگذارید روی گیاه باقی بماند تا کاملاً برسد. هنگامی که ساقه ی آن ترک خورده و پوست آن زمخت شد، میوه آماده چیدن است. پیش از یخ زدگی زمین، کدو را با ساقه ی بلند بچینید. کدو را می توان بین چهار تا شش ماه نگهداری کرد. کدو را به مدت ۱۰ روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید و یا اگر آن را داخل می برید، در دمای ۲۷ درجه تا ۳۲ درجه سانتیگراد به مدت چهار روز نگهداری کنید. پس از آن کدوها را در جایی که هوای آن تازه است و دمای آن حدود ۱۰ درجه سانتیگراد است، نگهداری کنید.

مترجم: امير ماتيو علوی
منبع: www.bbc.co.uk

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *