خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری گل مرجان مینیاتوری

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری گل مرجان مینیاتوری

199_2مرجان مینیاتوری(نام علمی: Euphorbia milii) نام یک گونه از سرده یوفوربیا است.درادامه مطلب زیر نحوه ÷رورش ونگهداری گل مرجان مینیاتوری آشنا خواهید شد.

مرجان مینیاتوری یکی از معدود گیاهان گوشتی است که می‎تواند در تمام طول سال گل بدهد. برگ‎های سبز روشن در طول ساقه ضخیم و خاردار این گیاه رشد می‎کنند. همانطور که گیاه رشد می‎کند، برگ‎های پایینی به طور طبیعی میفتند. اگر گیاه‎تان بیش از اندازه بلند شد می‎توانید در بهار آن‎را به نصف اندازه‎اش هرس کنید. این‎کار باعث می‎شود ساقه‎های جدید از اطراف گیاه، درست از زیر جایی که ساقه اصلی هرس شده است، دربیایند و گیاه پُرتر شود.

گل‎های این گیاه در واقع برگچه‎هایی هستند که چند هفته دوام می‎آورند و به رنگ‎های صورتی درخشان، قرمز، سفید و زرد موجودند. امروزه انواع دورگه این گیاه گل‎هایی بزرگتر از انواع اولیه تولید می‎کنند. بهار و تابستان بهترین فصول برای شکوفه دهی این گیاه هستند.

شک نداشته باشید، این گیاه زمانی که به قدر کافی نور دریافت کند گل خواهد داد. پرورش این گیاه بسیار آسان است. مرجان مینیاتوری نسبت به خشکی مقاوم است و خاک شنی و کمی خشک را ترجیح می‎دهد. مرجان مینیاتوری نیز مانند کاکتوس آب را داخل ساقه‎های ضخیم خود ذخیره می‎کند، بنابراین نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی باید به دفعات کمتری آبیاری شود. اگر برگ‎ها زرد شدند و ریزش کردند باید آبیاری را مدتی قطع کنید.

احتیاط: هنگام کار با این گیاه دستکش ضخیم بپوشید. تیغ‎های مرجان به شدت تیزند. همچنین مراقب شیره سفید رنگ و سمی گیاه باشید که ممکن است پوست، چشم‎ها و دهان‎تان را تحریک کند.

نکاتی در مورد مرجان مینیاتوری

این گیاه بومی ماداگاسکار است.

قد: آن ۶۰ سانتیمتر است و با هرس کردن نوک‎های در حال رشد گیاه می‎توانید ارتفاع آن را کنترل کنید.

آبیاری: اجازه دهید بین آبیاری‎ها، ۲.۵ سانتی‎متر از روی خاک خشک شود. به گیاه در فصل زمستان که زمان استراحت گیاه است کمتر آب بدهید. همچنین آب را روی ساقه و برگ‎های گیاه نپاشید، زیرا اگر آب برگ‎ها و ساقه‎ها را بیش از اندازه خیس کند می‎پوسند.

رطوبت مورد نیاز: رطوبت متوسط تا خشک مورد نیاز است. از رطوبت مورد نیاز گیاهان خانگی بیشتر بدانید.

دما: این گیاه در اتاقی با دمای متوسط ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‎گراد به بهترین شکل رشد می‎کند. استراحت در دماهای پایین‎تر در فصل زمستان به گل‎دهی این گیاه در فصل رشد کمک می‎کند.

خاک: خاکی که بسیار زهکش باشد (آب را به سرعت عبور می‎دهد)، مانند خاک مخلوط مخصوص کاکتوس بهترین گزینه است.

تقویت کننده: این گیاه را با تقویت کننده مایع که آن‎را به نصف غلظت رقیق کرده‎اید، هر دو هفته یکبار از بهار تا تابستان، تقویت کنید. در زمستان تقویت کردن باید ماهی یکبار صورت بگیرد.

تکثیر: در بهار یا تابستان یک قلمه ۷.۵ سانتی‎متری از گیاه بگیرید. انتهای قلمه را به مدت چند دقیقه در آب گرم فرو ببرید تا جریان یافتن شیره از آن را متوقف کنید. سپس قبل از فرو بردن قلمه در خاکی که رطوبتش کم است، آن را بیرون نگه دارید و اجازه دهید ۲۴ ساعت خشک شود. قلمه‎ها در عرض ۶ هفته ریشه خواهند کرد.

اصول کاشت گیاهان خانگی را اینجا بخوانید.

آ

مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.guide-to-houseplants.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *