خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش ریحان

آشنایی با نحوه پرورش ریحان

22(2)ریحان (نام علمی: Ocimum basilicum) نام گیاهی یک‌ساله از تیرهٔ نعناعیان است که آن را در فارسی «شاهِسپَرَم» و «شاهسپرغم» و نازبو نیز گفته‌اند. برگ‌های معطرش را خام می‌خورند، و لعاب دانه‌های سیاهش برای نرم کردن دست به کار می‌رود. در دو نوع سبز و بنفش وجود دارد.این سبزی بیشتر به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش این گیاه وسبزی خوشبو آشنا خواهید شد.

انواع ریحان

نوعی از ریحان که بیشترین احتمال را دارد در فروشگاه پیدا کنید، ریحان سبز است که متراکم بوده و طول آن به ۴۵ تا ۶۱ سانتی‌متر می‌رسد. بوته‌های پر رنگ ریحان بنفش، به باغچه یا باغ شما رنگ می‌دهد و بیشتر مورد توجه گل‌کاران قرار می‌گیرد. مانند ریحان سبز می‌توانید از آن استفاده کنید، ولی بدانید که شیرینی کمتری دارد. با خیساندن آن در سرکه سفید، رنگی زیبا به سرکه دهید. تعداد گونه‌ها و انواع ریحان پیوسته در حال افزایش است. حواست تان به آفات گیاه ریحان باشد.

ریحان‌های لیمویی عطری شبیه عطر مرکبات به باغچه و آشپزخانه می‌دهد و ریحان تایلندی (Thai) طعمی شبیه به شیرین‌بیان دارد. همچنین گونه‌هایی هستند که طعمی شبیه دارچین دارند و انواعی که دارای برگ‌های ریز هستند. ریحان برگ کاهویی هم در میان انواع دیگر طرفدار زیادی دارد.

مراقبت از ریحان

ریحان را در خاک حاصل‌خیز باغچه یا باغ‌تان بکارید که حداقل ۶ ساعت در روز، نور خورشید دریافت می‌کند. آمادگی خاک برای کاشت یکی از مسائل بسیار مهم در پرورش گیاهان است.  بعد از ۶ هفته که از رشد ریحا‌‌ن‌ها گذشت، سر آنها را بگیرید تا ساقه‌های جانبی رشد کنند و گیاه زود گل ندهد. اگر ساقه‌های گل روییدند، کافی است آنها را بچینید.

ریحان به رطوبت ثابت و خاک گرم احتیاج دارد تا خوب محصول بدهد، بنابراین باید از مالچ استفاده کنید. در مناطق سرد، مالچ دهی به خاک را به تاخیر بیندازید تا دمای خاک به بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد برسد. وقتی دمای خاک در تابستان به سرعت افزایش پیدا می‌کند و خاک زود رطوبت خود را از دست می‌دهد، می‌توانید مالچ را زود‌تر اضافه کنید. انواع مالچ را اینجا مشاهده کنید.
ریحان گیاهی گرمادوست و حتی به سرمای ملایم هم حساس است؛ اگر پیش‌بینی شده که دما زیر منفی ۱ درجه سانتی‌گراد می‌رود، باقی محصول خود را برداشت کنید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *