خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش بامبو

آشنایی با نحوه پرورش بامبو

324285_924بامبو در مناطق گرمسیری رشد می‌کند تا کنون بیش از ۱۰۰۰ نوع در ۹۰ گروه متفاوت شناسایی و نام‌گذاری شده است. وجود چوب‌های بامبو باعث ترمیم خاک می‌شود. بامبو به صورت استوانه‌ای که به وسیله دیافراگمی عرضی در گروه‌ها تقسیم می‌شود بامبو با محور اصلی عمودی است.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش بامبو آشنا خواهید شد.

پرورش بامبو کار راحتی است. این گیاه، غذای مورد علاقه خرسهای پانداست و در کشورهای شرق آسیا و نواحی استوایی می روید. سرعت رشد و پر بار شدن این گیاه در آب و هوای مناسب، حدود ۶ متر در یک فصل است.

در حدود چند صد دسته انواع بامبو وجود دارد. اما می توان به طور کلی آنها را به دو دسته تقسیم نمود: انبوه و رونده. نوع دوم، بسیار رونده می باشد زیرا ریشه های خود را تا جایی که می تواند بلند می کند. این گیاه آنقدر ریشه اش را گسترش می دهد که هنگام پرورش باید آنها را محدود نمود.

بامبو به طور گسترده هم در داخل منزل و هم در خارج آن پرورش می یابد. بامبو را داخل گلدانهای بزرگی در پاگردها و یا گوشه و کنار اتاقها قرار می دهند. پیشنهاد می کنیم که از گلدانهای بزرگ برای پرورش بامبو استفاده کنید.

بامبو نماد خوش شانسی است. به همین دلیل است که طرفداران زیادی دارد. همچنین نماد شانس در روابط عاطفی خانواده می باشد.

تکثیر

بامبو می تواند از ساقه ریشه داده گیاه تکثیر شود. این گباه با سرعت زیاد تکثیر می شود. برای نشا گذاری بامبو، ساقه های ریشه داده آن را خارج کرده و بکارید.

چگونه بامبو را پرورش دهید

انواع ساده گیاه به دو دسته رونده و انبوه تقسیم می شوند که نشانه رشد زیاد این گیاه هستند. اگر می خواهید در فضای محدودی آنها را پرورش دهید، از نوع انبوه آن استفاده نمایید. این نوع برای اماکن و فضاهای محدود بهتر است و اگر بخواهید از آن به عنوان حصار استفاده کرده و یا با آن فضایی را پر کنید، از نوع رونده آن استفاده نمایید.

راهنمایی: هنگام انتخاب و خرید بامبو، از خصوصیات آن اطلاعات دقیق بگیرید. زیرا این گیاه انواع بسیار گوناگونی داشته و اندازه، ظاهر، خصوصیات و رشد آن نسبت به فضاهای گوناگون متفاوت می باشد.

فضای مورد نظر برای بامبو را، برای کاشت آن آماده کنید. آن را شخم زده و علفهای هرز آن را بگیرید. چاله ای بکنید و با خاک نرم و مقوی پر کنید. از کودهای شیمیایی یا حیوانی استفاده نکنید، زیرا این عمل ریشه گیاه را می سوزاند. ساقه های مورد نظر را  ½۲ تا ۵ سانتیمتر در عمق خاک بکارید. اگر می خواهید گیاهی که رشد کرده است را در زمین بکارید، از همان قسمتی که در آب قرار داشته در خاک قرار دهید. خاک آن را مرطوب نگاه دارید. هنگامی که گیاه جا افتاد، بین آبیاری ها اجازه دهید که خاک گیاه کمی خشک شود، سپس آبیاری کنید.

راهنمایی: گیاه بامبو در صورت نیاز به آب و احساس تشنگی، خودش اشاره می کند و برگهای آن شروع به جمع شدن می کنند.

گیاه بامبو در محیط کاملاً آفتابی و یا نیمی آفتاب و نیمی سایه رشد می کند. آنها با سایه نیز مدارا می کنند و در حیاطهایی که کاملاً سایه هستند نیز رشد می کنند. خاک مرغوب و رد کننده آب را ترجیح می دهند. ریشه های گیاه از خاک تر دوری می کنند.

ماهی یک بار به خاک آن تقویت کننده اضافه کنید تا سرعت رشدش زیاد شود.

کنترل رشد بی رویه گیاه

نوع رونده این گیاه، بی رویه رشد می کند. این گیاه آنقدر رشد می کند که بیشتر افراد ترجیح می دهند رشد آن را کنترل کنند. حوضچه ها و نهرهای مصنوعی، محیطی مناسب و بازدارنده برای این نوع گیاه ایجاد می کند. اگر در کنار آن سنگفرش پهن نیز بچینید، از رشد بیش از حد آن جلوگیری خواهد شد. لبه کناری آن باید در حدود ۶۰ تا ۷۵ سانتیمتر عمق داشته باشد تا از رشد بی رویه آن جلوگیری کند.

حشرات، آفتها و امراض

در صورت بروز مشکلاتی همچون بیماری، سریعاً با سموم طبیعی و شیمیایی و ضد قارچها، با آنها مقابله کنید.

مترجم: امیر ماتیو علوی

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *